#1
|
||||
|
||||
Luchtgereedschap voor een compressor
Compressor is onderweg maar wat is handig qua gereedschap ?
Slagmoersleutel , bandenoppompert, zaagje .... En vooral : waar op te letten ? Ja vooral op de prijs . Ik zie slagmoersleutels die het bruto nationaal product van Burkina Faso benaderen qua prijs maar dat is me net ff te duur En het koppel wat je daarmee kan veroorzaken : daar is een bijtgrage krokodil met al zijn eigen tanden nog jaloers op . Dan breek ik mijn tere polsjes Is een 1/4 inch afdoende voor een sleutel of toch meteen voor de 1/2 kiezen ? Dus wat gebruiken jullie qua gereedschap ? |
#2
|
||||
|
||||
Zou zeggen ff naar www.vancranenbroek.nl daar zijn de luchtsleutels erg goed te betalen en prima dingen om zo af en toe eens te gebruiken.
__________________
Passat B1 LS Passat B8 Businessline R |
#3
|
||||
|
||||
Dat zei ik ook al
BNP van BF is toch niet zo hoog? Ik zou voor een 1/2" gaan, ongelooflijk handig....en meestal net wat je nodig hebt voor die ene vaste bout. 1/4" is prachtig spul, maar als je het mij vraagt pas interessant als je verder echt alles al hebt. Bijvoorbeeld leuk ding als je veel aan blokjes sleutelt ofzo, ideaal voor carterpannetjes met 215214 boutjes.
__________________
Quote:
|
#4
|
||||
|
||||
Idd ga voor een 1/2".
1/4" is toch een beetje te zwak voor de dingen die aan een auto zitten. En een slagmoersleutel, een bandenpompje, een luchtspuitje. dat zijn de voornaamste dingen. Voor de rest is het de vraag wat je ermee gaat doen.
__________________
Airride kan dan wel net als siliconeborsten zijn. Nep!! But i like it!!! |
#5
|
|||
|
|||
Let wel op dat je een half-duimert neemt met voldoende slagkracht (en die zijn dunner gezaaid dan je zou aannemen), maar wel met een regelwieltje erop zodat je straks niet elke bout naar zijn grootje klopt.
Verder heb ik een ratel. Erg handig voor de bouten die je toch nog op moment moet natrekken. Let wel op de bediening: ik heb een hendel die je naar de greep moet trekken en dat zorgt nogal eens voor het 'spontaan' afgaan van de ratel. Straalsetje is ook altijd leuk maar eigenlijk zonder kast geen cent waard (muv de pistolen met 'terugwin-zakje') Verder de reguliere dingen: Bandenpomp, vloeistofspuit met lange hals (bijv voor kokerbalken etc), luchtspuitje Schuurtollen etc hebben tov van hun electrische broeders geen echt voordeel in mijn ogen. Wat ik nog wel zou willen aanschaffen op termijn is een kitspuitpistool op lucht, vooral voor de wat dikkere/stuggere kitsoorten werkt dit perfect.
__________________
Advice is a form of nostalgia, dispensing it is a way of fishing the past from the disposal, wiping it off, painting over the ugly parts and recycling it for more than its worth. |
#6
|
|||
|
|||
Ps: wat jezelf ook al aangaf: zaagje! Een luchtaangedreven reciprozaag is een tikke voordeliger dan de electrische en erg handig als je vaak in het 'oud ijzer' zit.
__________________
Advice is a form of nostalgia, dispensing it is a way of fishing the past from the disposal, wiping it off, painting over the ugly parts and recycling it for more than its worth. |
#7
|
|||
|
|||
Hoe ziet zo'n zaagje eruit?
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann... 1975 Audi 50 GL 1976 Audi 50 GL 1988 Polo G40 |
#8
|
||||
|
||||
Ach, zo'n recipro van ferm of zo kost ook haast niets. Voor 35 euro heb je er al een. Ik vraag mij af of je daar een luchtvariant voor hebt. En vergeet niet dat je daar een flinke compressor voor moet hebben ook!
Let idd op op het losdraaimoment bij de pneu. tollen. Ik heb nu een slagtol waarmee ik niet alles loskrijg. Dan heb je er dus niets aan, want dan moet je nog met een lang stuk pijp aan de gang. Ik ga nu een 750Nm variant kopen. Dan komt dat ongeveer overeen met mijn gewicht op een lange momentsleutel. |
#9
|
||||
|
||||
Nog n tip, koop echte slagdoppen, dese sijn meestal soewart van kleur, sijn n beetje sterker weetje...
__________________
Passat B1 LS Passat B8 Businessline R |
#10
|
|||
|
|||
Ja klopt. Meestal zitten die erbij maar als je z toch los koopt idd de zwarte nemen. Voor incourante maten kun je best een normaal chroom-vanadium dopje nemen omdat je deze toch vrijwel niet gebruikt. Setje torsie staven, kan ook handig zijn maar zijn prijzig. Dit omdat je met de luchsleutel en de bijbehorende doppen niet altijd overal bij kan.
__________________
Advice is a form of nostalgia, dispensing it is a way of fishing the past from the disposal, wiping it off, painting over the ugly parts and recycling it for more than its worth. |
#11
|
||||
|
||||
Quote:
__________________
'84 MkII Scirocco 1.8 * project * '86 MkII Scirocco 1.8 automaat * donor * Ford F150 FX4 Super Crew Cab, 5.4 FlexFuel. * woon/werk * |
#12
|
||||
|
||||
Recipro (schrob) zaagjes regeren! Vorige week nog een complete auto de ijzerbak in gewerkt. Lijkt me alleen niet echt nuttig zo'n ding op lucht te hebben: Vooral niet als je een huis tuin en keuken compressor hebt (zo'n 25 liter geval)... Die slaan veelste vaak aan. luchtvijl (dremel-alike) heeft wel zo z'n voordelen, evenals schuurdingetjes.... Voordeel: worden niet (of nauwelijks) warm, en smelten niet weg in dauerbetrieb: en ja: schuren en dremelen (kop bewerking) doe je vol continu. De schrobzaag gebruik je (zelfs bij het slopen van een auto) niet vol continu... (ochja: ook hiervoor geldt: alleen voor bedrijfs/profi compressors).. Voor de rest: voor de luchttol, spot-blaster (straalpistool met terugvangzakje), bandenpomp en luchtspuit doet een 25 liter ding t best aardig.. Zorg wel voor een LANGE luchtslang, en zet de compressor zo ver mogelijk weg
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009
Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mÃ*jn kant op!
Last edited by sjampoo : 26-11-2005 at 10:28. |