#1
|
|||
|
|||
Golf kraakt
De Golf van mijn zoon maakt een behoorlijk luid krakend geluid. Eerst deed hij dat af en toe, maar nu bijna constant. Ik kan er niet achter komen of het van voor of van achter komt, of van links of rechts. Het lijkt van onder de hele auto vandaan te komen. Het wordt niet meer of minder als de auto in veert, of je gas geeft of remt en is niet van de snelheid afhankelijk.
Ik heb al op het forum gezocht en kom dan de volgende oorzaken tegen: De stabilisator stang -> heeft deze auto niet. De toplagers -> zijn een jaar geleden vervangen. De uitlaat -> is gecontroleerd en loopt vrij. De homokineten / aandrijfassen. Als het aan de aandrijfas ligt, hoe kan ik dat controleren of moet ik ze maar op goed geluk vervangen? Zijn er nog meer mogelijke oorzaken? Het betreft een Golf 2 uit 1984 1.3 liter, 4 bak. Verlaagd met een schroefset. |
#2
|
||||
|
||||
Wiellager?
|
#3
|
||||
|
||||
aandrijfas zou je goed moeten horen als je gas geeft terwijl je afdraait. dat heb ik ook 1keer gehad dat ik het probleem niet vond, binnen de maand stond ik aan kant en wist ik welke kapot was .
wiellager hoor je extra in de bochten, als het lager extra belast wordt. is de auto verlaagt? motorrubber kapot misschien? schut de motor heen en weer onder de motor kap als je die start
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be |
#4
|
|||
|
|||
Ja de auto is verlaagd.
Het geluid lijkt niet afhankelijk te zijn van wel of geen bocht maken. De motor schut niet tijdens het starten en helt ook niet veel over als je gas geeft. Als je achteruit rijdt is er niets te horen. Op een vlakke vloer één meter naar voren gaat gelijk gepaard met het krakende geluid. Als ik de auto van de handrem af zet en uit de versnelling en dan probeer in te veren, is er aan de linker voorzijde een beetje geluid te horen. Rechts hoor je niets. |
#5
|
||||
|
||||
als je een dolly hebt of kan aan geraken, zou je eens 1 wiel erin kunnen zetten en dan de auto 1 meter op vlakke grond verduwen. zo kan je wiel per wiel testen en eventueel wiellagers uitsluiten.
als je die op vlakke vloer 1 meter vooruit zet, duw je dan, of is het op motorkracht. probeer anders eens hetzelfde zonder dat de motor draait. dan kan je de aandrijflijn uitsluiten of de lagers. ik begin uw aandrijfassen te vermoeden en dan hoofdzakelijk 1 homokineet aan de bakzijde. zou het eentje zijn aan de wielzijde, moet het verergeren als je acceleert met stuur maximaal verdraait (even testen op parking. stuur maximaal draaien en vertrekken, dan eens stuur maximaal de andere kant en weer vertrekken)
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be Last edited by fcapri : 05-09-2017 at 06:52. |
#6
|
|||
|
|||
subframe bouten ff na trekken
|
#7
|
|||
|
|||
Bedankt voor jullie meedenken. Gisteren weer eens met de auto gereden. Het viel mij op dat het kraken ineens minder is. Zou dat door het natte weer kunnen komen?
Op een parkeerplaats wat geprobeerd. Rondjes draaien linksom en rechts om -> Geen kraken Achterruit rijden -> geen kraken totdat je het gas los laat Voorruit rijden -> kraken bij gas geven bij gas los laten stopt het kraken. De auto duwen -> geen kraken Ik begin het idee het krijgen dat ik het niet moet zoeken in de aandrijflijn, maar in de ophanging van de motor. Dus zal ik de bouten van het subframe eens controleren, en de motorsteunen. |
#8
|
||||
|
||||
Draagarmrubbers kan ook nog. Bewegen ook veel bij gas geven / gas los laten.
|
#9
|
||||
|
||||
ooit eens voorgehad bij een polo, bij nat weer niks, droog hoorde je gerkraakt, was de rubber in de baksteun,
|
#10
|
|||
|
|||
Ik ben met een koevoet alle motorsteunen en wiel ophangingen na gelopen op speling en rare geluiden. Niets kunnen vinden. Totdat ik een klem op de uitlaat zag zitten waarvan mij het nut niet duidelijk was. Daarom eens wat beter naar de uitlaat gekeken en ontdekt dat de uitlaat op het stuurhuis ligt. Ik heb er een oude sok tussen gedaan (moest de uitlaat daarvoor met de koevoet lichten) en ben gaan rijden. Het geluid is weg .
Nu zag ik in de Haynes manual dat er een strip aan de klem hoort te zitten (zie tekening) Aan één van de bouten van de versnellingsbak lijkt het andere einde van de strip het hebben gezeten, dus niet zoals op de Haynes tekening aan een soort C-beugel. Kan iemand bevestigen dat de constructie zo hoort te zijn zonder de C-beugel? . Voor de strip kan ik wel een nieuwe maken, maar het is makkelijker als iemand mij kan zeggen wat de afstand tussen de gaten moet zijn. |
#11
|
||||
|
||||
Quote:
|
#12
|
|||
|
|||
Quote:
Klein stukje rijden zodat het niet te heet kan worden. Daarna de sok weer verwijderd. |
#13
|
||||
|
||||
De opzet hoort te zijn als op de illustratie, het stripje vanaf de c-beugel naar de uitlaat maakt het niet uit welk materiaal je pakt,strookje alu is ook goed. Dat ophangpunt zit daar omdat er anders een enorme hefboom op het spruitstuk en de boutjes komt te staan. Normaliter zit er ca 5cm tussen de uitlaat en stuurhuis.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily 'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs. 'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ? Last edited by tim_j : 16-09-2017 at 12:52. |
#14
|
|||
|
|||
Dus de C-beugel hoort daar te zitten. Nu nog uitzoeken waar deze vast hoort te zitten en wat de afmetingen er van zijn. Een nieuwe beugel kan ik dan op mijn werk laten maken.
|
#15
|
||||
|
||||
Goed dat je het gevonden hebt!
Ik wil nog wel even meegeven dat jou auto wel degelijk een stabilisator stang heeft, anders is er iets grondig mis. Je moet maar eens kijken, van aan je draagarmen vertrekt er een stang die via de achterste dwarsbalk van het subframe (ter hoogte van het stuurhuis enz) naar de andere kant van de auto loopt. Dat is je stabilisator stang. Zonder die stang zou de auto nauwelijks te besturen zijn. |
#16
|
||||
|
||||
Quote:
Nee dat is niet zo. vooral de basismodellen hadden er geen. (1.3 met carb) ook zonder rijd het goed, wel merk je dat de boel minder stijf is door het ontbreken van de stang. Maar rijd prima.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily 'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs. 'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ? |
#17
|
||||
|
||||
Als het goed is heb ik die beugel nog liggen.
Voor 1 euro (Plus verzending) mag die weg. Anders verwijnt ie toch in de kliko
__________________
Vergeet dat ene boutje niet! |
#18
|
|||
|
|||
Quote:
Oei, dat wordt wel mijn spaarvarken slachten maar ik ben er flink mee geholpen. Je hebt een PB. |