#1
|
|||
|
|||
Veel speling met schakelen
sinds een week ben ik in het bezit van een golfje mk2 1.3i uit 1989.
nu heb ik veel speling bij het schakelen. voelt als beetje als roeren in een pan soep. heb een beetje onder de auto gekeken en zag al snel de boosdoener. Net achter de versnellingsbak zit een soort knie stukje tussen de bak en de schakelstang, ter hoogte van het schutbord. het rubber hierin is helemaal versleten. nu is mijn vraag : Hoe heet dit en waar kan ik dit kopen? heb op internet gezocht maar kan het niet echt vinden. het gaat om de 4 bak ben nog niet echt thuis in het mk2 wereldje dus graag hoor ik alle tips! |
#2
|
|||
|
|||
Even googlen op schakelstang revisieset. Zijn vaak een paar euro. Oa vw-wobshop en werk34 kan je ze krijgen
|
#3
|
|||
|
|||
Als je schakel revisie setje golf 2 googled krijg je al heel wat, ik denk dat je dat oranje rubber geleidertje bedoeld. Zou daar eens kijken of het onderdeel er tussen zit, heb je meteen het onderdeel nummer. Weet je zeker dat het dat rubbertje is? Kan het niet toevallig de omkeeras zijn waar de bol van versleten is? dit geeft namelijk ook heel veel speling.
|
#4
|
|||
|
|||
Googlen op schakelstang revisieset heb ik gedaan. kom dan nog niet echt bij het goede uit. dit is meetstal voor de 1.6 en 1.8. deze schakelstangen zien er heel anders uit dan die van de 1.3 dacht ik. 1.6 en 1.8 lijkt bovenop de bak te schakelen waar die van mij er aan de achterzijde van de bak in gaat.
het is ook mogelijk dat de omkeeras bol versleten is. maar het rubber wat bij mij versleten is geeft een speling van bijna een centimeter. dus die vervang ik eerst. hier kan je ook makkelijk bij. mocht dit niet de oplossing zijn kan ik altijd nog de uitlaat er onder vandaan halen en de rest van de stangen reviseren. |
#5
|
||||
|
||||
|
#7
|
||||
|
||||
|
#8
|
|||
|
|||
Volgens de link is dat een onderdeel voor een golf 1. ben bang dat het nog niet het goede onderdeel is.
mijn dank is groot voor de hulp tot nu toe! PS: ik heb een foto gemaakt, ben aan het uitzoeken hoe ik dat moet posten op dit moment |
#9
|
|||
|
|||
het gaat om dit onderdeel:
[IMG] [/IMG] |
#10
|
||||
|
||||
Dat is inderdaad een onderdeel van een Golf I, maar in mijn '84er 1.3 CL zit 'ie ook (zie https://www.youtube.com/watch?v=LE4qLE8JhSY ).
|
#11
|
|||
|
|||
Quote:
Ja dat lijkt hetzelfde te zijn. op die van mij zit minimaal net zoveel speling. dus als ik het goed begrijp moet ik wel dat onderdeel van het artikelnummer hebben? |
#12
|
||||
|
||||
Ja, dat klopt. Waarschijnlijk is de speling dan nog niet helemaal verdwenen, het draaipunt van de pook (een nylon bal) is ook gevoelig voor slijtage; daar heb ik nog geen vervanger voor gevonden...
|
#13
|
||||
|
||||
Klopt. Maar het nummer staat er wel echt bij.
Zie hier nr van de reparatiekit: 191798116A, kan daar toch echt wel wat van vinden.
__________________
Volkswagen Golf MK1 1.1 Volkswagen Golf MK1 1.6 GTI Volkswagen Golf MK1 2.1 G60 Shortshifter MK1 02A Last edited by Van Limburg : 15-09-2017 at 07:39. |
#14
|
||||
|
||||
Als je kijkt naar http://www.realoem.me/Volkswagen/RD...7/711/120000#37 zie je hoofdzakelijk 171-nummers, en die onderdelen kon ik echt nergens meer krijgen. Kennelijk hebben sommige Golfjes II een groot aantal onderdelen van de Golf I geërfd...
Wel zie ik nu dat op dezelfde pagina ook wordt verwezen naar de kit die jij noemde (191*), en ik zie dat die bv. bij Boelm nog te koop is: ga ik ook proberen! (weer een stapje verder) ;-) |
#15
|
|||
|
|||
In de Golf van mijn zoon zit die koppeling ook (1.3 1983 4 bak). Ik heb er een foto van waar de laatste cijfers te zien zijn (233). De auto staat nog boven de put dus ik kan morgen wel het hele nummer opnemen.
Ik weet niet hoe ik een film moet uploaden maar deze heeft nog meer speling. |
#16
|
||||
|
||||
Dat is gewoon een golf 2 onderdeel. De kooi is altijd gewoon goed, hier zit geen rubber in. De vinger met rubberbal is de oorzaak van speling door slijtage aan de bal. vervang je die vinger, schakelt die weer zo strak als een nieuwe.
Ohja, controleer tegelijk de keering in bak van de schakelas, je bent er toch bezig
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily 'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs. 'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ? |
#17
|
|||
|
|||
Het nummer dat er op staat is 171711233 A.
|
#18
|
||||
|
||||
die nylon bal zal idd wel een grote boosdoener zijn.
bij mij was de bal weg, en de 2 rubbers rond dat asje waren ook weg. de keuring had al een aantal jaar miserie voor mijn versnellingen te vinden, ze zaten telkens in achteruit. ik kon mijn pook in versnelling evenveel bewegen als wanneer die in neutral stond . paar maand terug dat gehele stuk gewoon vervangen. paar boutjes los en de beugel + as + nylon bal vervangen. is al stukken beter maar ook aan de pook zelf heb ik nog veel speling (en waarschijnlijk in de bak ook al wat speling, ding heeft +500k km) mijn schakelsysteem is wel helemaal anders dan hier op de links en fotos boven
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be |
#19
|
|||
|
|||
diee voor de 5 bak kunnen ze bij vdub-shop ook leveren maar die voor 4 bak is inderdaad moeilijker te vinden
|
#20
|
||||
|
||||
Waarom zit er uberhaupt verschil in tussen 4 en 5 bak? Bij een polo zit daar altijd dezelfde op. Zijn ook bijna dezelde bakken (intern andere verhoudingen)
Zou het niet met een beetje aanpassing uitwisselbaar kunnen zijn?
__________________
Vergeet dat ene boutje niet! Last edited by The_Maxx : 18-09-2017 at 23:29. |