Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 28-09-2005, 13:45
millie's Avatar
millie millie is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 509
Default waterpomp en distributieriem golf 2 1.3

Ik heb een golf 2 waarvan de waterpomp en distributieriem
vervangen moet worden.

Ik heb een een vraagbaak in het engels daardoor is me niet alles duidelijk.
Ik ga het volgende doen.
1 v-snaar loshalen.

2 nokasriemwiel en de krukasriemwiel optijd zetten.

3 loshalen van waterpomp (tevens ook de spanner)

4 nokasriemwiel loshalen (de waterpomp zit acher distributieriemkap)

5 krukasriemwiel loshalen.

Mijn vraag is om de nokas optijd te zetten zie ik alleen maar een soort pijl op de plastiek distributiekap is dit wel juist?
Als ik de krukas op tijd zet komt hij over1 met die pijl.
(de eerdere model golfjes hebben een rond gaatje,wat duiderlijker)

Mijn idee is om met het loshalen van de krukas een grote lijmklem er op te zetten om hem op tijd te houden,is dit wat?
Moet ik ook de onsteking op tijd zetten,zo ja hoe?

Als iemand een nederlands talig vraagbaak heeft (2 of 3 bladzijde van de vraagbaak op de scanner),of uitleg,of beter ervaring heeft mag hij/zij het me vertellen.


Alvast bedankt :o
Reply With Quote
  #2  
Old 28-09-2005, 16:14
Dennis@polo86c.nl Dennis@polo86c.nl is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,494
Default

Het moet lukken zoals jij beschrijft.
Als je na het verwijderen van de riem zorgt dat nokkenas en krukas niet meer verdraaien dan moet je de nieuwe riem er zo weer omheen kunnen leggen.

Met waterpomp riem spannen, en via de bout waarmee de krukas-riempoelie vast zit de krukas een paar slagen draaien en timing nogmaals controleren.
Plastic pijltje is niet heel nauwkeurig, dat klopt.

Naderhand het onstekingstijdstip controleren. Zou amper moeten verschuiven bij monteren riem, maar controleren is nooit verkeerd.

Misschien overbodig:
Denk aan de aanhaalmomenten, en voor de onderste snaar-poelie hoeven alleen de 4 inbusjes los, niet de middelste bout.

Succes!
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann...
1975 Audi 50 GL
1976 Audi 50 GL
1988 Polo G40
Reply With Quote
  #3  
Old 28-09-2005, 16:24
Boudewijn Boudewijn is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2005
Posts: 42
Default

Tip: Voor het loshalen vd distributieriem even voor de zekerheid streepjes zetten op de poulie's van krukas/nokkenas/ontsteking en op het blok met een lakstiftje/tippex. Mocht je er niet meer uitkomen met de merktekens kun je hem altijd terugzetten zoals hij stond. Het is een kleine moeite maar als je de merktekens niet meer kunt vinden kun je jezelf wel voor je kop slaan dat je de poulie standen niet gemerkt hebt
Reply With Quote
  #4  
Old 28-09-2005, 20:19
siep wokkel's Avatar
siep wokkel siep wokkel is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 390
Default

ontsteking heeft niks met de distributie te maken...

ik zou hem gewoon aftekenen met een stift oid.. op het nokkenastandwiel en krukastandwiel.. dan weet je hoe ze hebben gestaan.. en dan de riem erom leggen... met een grote sleutel kun je de nok dan iets verdraaien.. zodat ie op tijd staat...

maar simpeler als een golf 2 1,3 kan het niet hoor is echt makkelijk..



ps: met een lijmklem wil niet.. want hij moet zoiezo weer los om de reime r dan tussen te krijgen
__________________
16 kleppen
Reply With Quote
  #5  
Old 28-09-2005, 20:32
vw golf 1979's Avatar
vw golf 1979 vw golf 1979 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 434
Default

die pijl klopt idd voor de nokkenas. maar je kan de nok en krukas aftekenen voor de duidelijkhied zoals siep al zei. en voor de rest is er echt niks aan
__________________
golf 1 '79 1.1
golf mk4 1.9tdi
Reply With Quote
  #6  
Old 28-09-2005, 22:03
Dennis@polo86c.nl Dennis@polo86c.nl is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,494
Default

Waarom in 2 fora vragen, en mij ook nog eens een PM sturen?
Vind ik niet erg om te beantwoorden, maar als je die gewoon in het topic vraagt heeft iedereen er wat aan
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann...
1975 Audi 50 GL
1976 Audi 50 GL
1988 Polo G40
Reply With Quote
  #7  
Old 29-09-2005, 13:19
millie's Avatar
millie millie is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 509
Default

undefinedWaarom in 2 fora vragen, en mij ook nog eens een PM sturen?
Vind ik niet erg om te beantwoorden, maar als je die gewoon in het topic vraagt heeft iedereen er wat aan


Deze site is nieuw voor mij.
Even alles uitbroberen hoe en wat.
En natuurlijk wil ik graag snel een reactie hebben.
Dat ik dit bericht 2 keer plaats was een foutje. :o

Last edited by millie : 29-09-2005 at 13:51.
Reply With Quote
  #8  
Old 29-09-2005, 13:30
millie's Avatar
millie millie is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 509
Default

Bedankt voor de reacties!


Ik ga zondag er even mee aan de kloot.
Ik weet dat het het makelijkste moter is om de distributiriem te vervangen.
Het is alleen de eerste keer voor mij.
En daarbij komt dat ik die auto net 3 weken heb.
Beetje zonden om hem meteen in de soep te draaien dat is ook weer zo wat.

Ik heb er nog iemand bij,en met een paar potjes bier zal de klus wel klaren

Nogmaals bedankt
Reply With Quote
  #9  
Old 29-09-2005, 14:33
Marcski's Avatar
Marcski Marcski is offline
Volksforum Crew
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 12,707
Default

Quote:
Originally Posted by millie
Deze site is nieuw voor mij.
Even alles uitbroberen hoe en wat.
En natuurlijk wil ik graag snel een reactie hebben.
Dat ik dit bericht 2 keer plaats was een foutje. :o



Geeft niet, daar hebben wij de handige functie voor die 2 threads samen kan voegen

bij deze dus..
Reply With Quote
  #10  
Old 29-09-2005, 18:43
Golfzilla's Avatar
Golfzilla Golfzilla is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,776
Default

Quote:
Originally Posted by Dennis@polo86c.nl
Waarom in 2 fora vragen, en mij ook nog eens een PM sturen?
Vind ik niet erg om te beantwoorden, maar als je die gewoon in het topic vraagt heeft iedereen er wat aan


Millie: En de PM die je naar mij had gestuurd daar nog iets aan gehad ???
__________________
VW Derby LS '77 RIP
VW Derby GLS '78
Reply With Quote
  #11  
Old 02-10-2005, 11:29
siep wokkel's Avatar
siep wokkel siep wokkel is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 390
Default

en is het al gelukt?
__________________
16 kleppen
Reply With Quote
  #12  
Old 02-10-2005, 15:30
millie's Avatar
millie millie is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 509
Default

Millie: En de PM die je naar mij had gestuurd daar nog iets aan gehad ???

Ja zeker,bedankt!



Ja het is gelukt!

In een uur tijd zat alles erop en er aan.
Het ging zo;

1 band er af

2 Boel op tijd zetten.

3 Geen gepruts van de krukaspoelie,om de 4inbus boudjes los te halen,gewoon de centale bout eraf.
(wel even goed oppassen dat hij niet te veel van zijn tijd afgaat.)

4 Nokas poelie er af,(werk goed met een dop sleuteltje inderdaad om hem op zijn plek te houden).

5 Waterpomp eraf.(geen gekloot, hij glee eraf als boter)

6 Waterpomp los vast zetten.

7 krukaspoelie&nokaspoelie erweer op,met distriebutieriem.

8 Eff goed opletten om de distributieriem goed op zijn plek te zetten.

9 Met de waterpomp hem aantrekken, eff een paarkeer de nokas heen en weer halen en dan weer eff de distributieriem aantrekken met de waterpomp.

10 Kort starten,boel nog eens na kijken, klinkt goed,lopen met die hap.

Nogmaals ik had dit niet kunnen doen zonder jullie racties.
Zeer veel aan gehad.
__________________
Reply With Quote
  #13  
Old 02-10-2005, 17:38
vwmk2driver's Avatar
vwmk2driver vwmk2driver is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,598
Send a message via MSN to vwmk2driver
Default

en hoe heb je nu de riem spanning gecontroleerd dan?

gr frank
Reply With Quote
  #14  
Old 02-10-2005, 17:47
Dennis@polo86c.nl Dennis@polo86c.nl is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,494
Default

Top, je vergeet nog te vermelden dat de koelvloeitstof afgetapt moet worden en weer gevuld
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann...
1975 Audi 50 GL
1976 Audi 50 GL
1988 Polo G40
Reply With Quote
  #15  
Old 02-10-2005, 20:55
vw golf 1979's Avatar
vw golf 1979 vw golf 1979 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 434
Default

en hoe heb je nu de riem spanning gecontroleerd dan?

gewoon met duim en wijsvinger op het langste gedeelte van de riem mag je hem net geen 90° kunnen draaien. de motor moet wel koud zijn. als de motor warm is neemt de riemspanning nog toe
__________________
golf 1 '79 1.1
golf mk4 1.9tdi
Reply With Quote
  #16  
Old 02-10-2005, 21:07
millie's Avatar
millie millie is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 509
Default

Top, je vergeet nog te vermelden dat de koelvloeitstof afgetapt moet worden en weer gevuld

Inderdaad was ik vergeten te melden.

en hoe heb je nu de riem spanning gecontroleerd dan?

gewoon met duim en wijsvinger op het langste gedeelte van de riem mag je hem net geen 90° kunnen draaien. de motor moet wel koud zijn. als de motor warm is neemt de riemspanning nog toe

Precies!
Ik heb hem trouwens stakker dan de oude riem,die zat een stuk losser.
Ik heb er vandaag alweer 100km mee gereden zonder broblemen.
Geen lek bij de waterpomp helemaal top

Oja nog een kleine tip,bersoonlijk nooit aan gedacht.
Het bijvullen van het water van de radiadoor,gedemineraliseerd water(dimi water)gebruiken.
Voorkomt roest voorming.
En natuurlijk 30% cooling vloeistof.
__________________

Last edited by millie : 02-10-2005 at 21:21.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 14:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum