![]() |
#1
|
||||
|
||||
![]() Ik heb een golf 2 waarvan de waterpomp en distributieriem
vervangen moet worden. Ik heb een een vraagbaak in het engels daardoor is me niet alles duidelijk. Ik ga het volgende doen. 1 v-snaar loshalen. 2 nokasriemwiel en de krukasriemwiel optijd zetten. 3 loshalen van waterpomp (tevens ook de spanner) 4 nokasriemwiel loshalen (de waterpomp zit acher distributieriemkap) 5 krukasriemwiel loshalen. Mijn vraag is om de nokas optijd te zetten zie ik alleen maar een soort pijl op de plastiek distributiekap is dit wel juist? Als ik de krukas op tijd zet komt hij over1 met die pijl. (de eerdere model golfjes hebben een rond gaatje,wat duiderlijker) Mijn idee is om met het loshalen van de krukas een grote lijmklem er op te zetten om hem op tijd te houden,is dit wat? Moet ik ook de onsteking op tijd zetten,zo ja hoe? Als iemand een nederlands talig vraagbaak heeft (2 of 3 bladzijde van de vraagbaak op de scanner),of uitleg,of beter ervaring heeft mag hij/zij het me vertellen. Alvast bedankt :o |
#2
|
|||
|
|||
![]() Het moet lukken zoals jij beschrijft.
Als je na het verwijderen van de riem zorgt dat nokkenas en krukas niet meer verdraaien dan moet je de nieuwe riem er zo weer omheen kunnen leggen. Met waterpomp riem spannen, en via de bout waarmee de krukas-riempoelie vast zit de krukas een paar slagen draaien en timing nogmaals controleren. Plastic pijltje is niet heel nauwkeurig, dat klopt. Naderhand het onstekingstijdstip controleren. Zou amper moeten verschuiven bij monteren riem, maar controleren is nooit verkeerd. Misschien overbodig: Denk aan de aanhaalmomenten, en voor de onderste snaar-poelie hoeven alleen de 4 inbusjes los, niet de middelste bout. Succes!
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann... 1975 Audi 50 GL 1976 Audi 50 GL 1988 Polo G40 |
#3
|
|||
|
|||
![]() Tip: Voor het loshalen vd distributieriem even voor de zekerheid streepjes zetten op de poulie's van krukas/nokkenas/ontsteking en op het blok met een lakstiftje/tippex. Mocht je er niet meer uitkomen met de merktekens kun je hem altijd terugzetten zoals hij stond. Het is een kleine moeite maar als je de merktekens niet meer kunt vinden kun je jezelf wel voor je kop slaan dat je de poulie standen niet gemerkt hebt
|
#4
|
||||
|
||||
![]() ontsteking heeft niks met de distributie te maken...
ik zou hem gewoon aftekenen met een stift oid.. op het nokkenastandwiel en krukastandwiel.. dan weet je hoe ze hebben gestaan.. en dan de riem erom leggen... met een grote sleutel kun je de nok dan iets verdraaien.. zodat ie op tijd staat... maar simpeler als een golf 2 1,3 kan het niet hoor ![]() ps: met een lijmklem wil niet.. want hij moet zoiezo weer los om de reime r dan tussen te krijgen ![]()
__________________
16 kleppen ![]() |
#5
|
||||
|
||||
![]() die pijl klopt idd voor de nokkenas. maar je kan de nok en krukas aftekenen voor de duidelijkhied zoals siep al zei. en voor de rest is er echt niks aan
__________________
golf 1 '79 1.1 golf mk4 1.9tdi |
#6
|
|||
|
|||
![]() Waarom in 2 fora vragen, en mij ook nog eens een PM sturen?
Vind ik niet erg om te beantwoorden, maar als je die gewoon in het topic vraagt heeft iedereen er wat aan ![]()
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann... 1975 Audi 50 GL 1976 Audi 50 GL 1988 Polo G40 |
#7
|
||||
|
||||
![]() undefinedWaarom in 2 fora vragen, en mij ook nog eens een PM sturen?
Vind ik niet erg om te beantwoorden, maar als je die gewoon in het topic vraagt heeft iedereen er wat aan Deze site is nieuw voor mij. Even alles uitbroberen hoe en wat. En natuurlijk wil ik graag snel een reactie hebben. Dat ik dit bericht 2 keer plaats was een foutje. :o Last edited by millie : 29-09-2005 at 13:51. |
#8
|
||||
|
||||
![]() Bedankt voor de reacties!
Ik ga zondag er even mee aan de kloot. Ik weet dat het het makelijkste moter is om de distributiriem te vervangen. Het is alleen de eerste keer voor mij. En daarbij komt dat ik die auto net 3 weken heb. Beetje zonden om hem meteen in de soep te draaien dat is ook weer zo wat. Ik heb er nog iemand bij,en met een paar potjes bier zal de klus wel klaren ![]() Nogmaals bedankt ![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Geeft niet, daar hebben wij de handige functie voor die 2 threads samen kan voegen ![]() bij deze dus.. |
#10
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Millie: En de PM die je naar mij had gestuurd ![]() ![]()
__________________
VW Derby LS '77 RIP VW Derby GLS '78 |
#11
|
||||
|
||||
![]() en is het al gelukt?
![]()
__________________
16 kleppen ![]() |
#12
|
||||
|
||||
![]() Millie: En de PM die je naar mij had gestuurd
![]() ![]() Ja zeker,bedankt! ![]() Ja het is gelukt! In een uur tijd zat alles erop en er aan. Het ging zo; 1 band er af 2 Boel op tijd zetten. 3 Geen gepruts van de krukaspoelie,om de 4inbus boudjes los te halen,gewoon de centale bout eraf. (wel even goed oppassen dat hij niet te veel van zijn tijd afgaat.) 4 Nokas poelie er af,(werk goed met een dop sleuteltje inderdaad om hem op zijn plek te houden). 5 Waterpomp eraf.(geen gekloot, hij glee eraf als boter) 6 Waterpomp los vast zetten. 7 krukaspoelie&nokaspoelie erweer op,met distriebutieriem. 8 Eff goed opletten om de distributieriem goed op zijn plek te zetten. 9 Met de waterpomp hem aantrekken, eff een paarkeer de nokas heen en weer halen en dan weer eff de distributieriem aantrekken met de waterpomp. 10 Kort starten,boel nog eens na kijken, klinkt goed,lopen met die hap. ![]() Nogmaals ik had dit niet kunnen doen zonder jullie racties. Zeer veel aan gehad. ![]()
__________________
![]() |
#13
|
||||
|
||||
![]() en hoe heb je nu de riem spanning gecontroleerd dan?
gr frank |
#14
|
|||
|
|||
![]() Top, je vergeet nog te vermelden dat de koelvloeitstof afgetapt moet worden en weer gevuld
![]()
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann... 1975 Audi 50 GL 1976 Audi 50 GL 1988 Polo G40 |
#15
|
||||
|
||||
![]() en hoe heb je nu de riem spanning gecontroleerd dan?
gewoon met duim en wijsvinger ![]()
__________________
golf 1 '79 1.1 golf mk4 1.9tdi |
#16
|
||||
|
||||
![]() Top, je vergeet nog te vermelden dat de koelvloeitstof afgetapt moet worden en weer gevuld
![]() Inderdaad was ik vergeten te melden. en hoe heb je nu de riem spanning gecontroleerd dan? gewoon met duim en wijsvinger ![]() Precies! Ik heb hem trouwens stakker dan de oude riem,die zat een stuk losser. Ik heb er vandaag alweer 100km mee gereden zonder broblemen. Geen lek bij de waterpomp helemaal top ![]() Oja nog een kleine tip,bersoonlijk nooit aan gedacht. Het bijvullen van het water van de radiadoor,gedemineraliseerd water(dimi water)gebruiken. Voorkomt roest voorming. En natuurlijk 30% cooling vloeistof. ![]()
__________________
![]() Last edited by millie : 02-10-2005 at 21:21. |