#1
|
|||
|
|||
Storing dashboard 3B6
Hallo allen,
Sinds de vacantie heb ik een irritante terugkerende storing in het dashboard van mijn Passat 3B6, bj2005, km stand ca 240.000. Rijdend op de snelweg kreeg ik ineens gedurende 1 sec alarmsignaal en ging het handrem lampje branden. Daarna niets , tijdje later weer , daarna meer lampjes, oa abs lampje . Toen ging ook de snelheidsmeter en toerenteller even uit en weer aan en ook de rode tekst van de verbruiksmeter knipperde mee. Dat volgde elkaar steeds sneller op. Ondertussen bleef de motor gewoon ongestoord doordraaien. Omdat ik niet wist waar het zou eindigen toch maar naar de VW garage (VW dealer in Montelimar (Fr); heel vriendelijk super service: grote pluim!). Daar hebben ze hem aan de computer gehangen en had ik in een kwartiertje een uitslag: geen storingen in computer, ze hadden ook dynamo en accu gecheckt: allebei goed. Zijn vermoeden: breuk in voeding naar dashboard . Hij dacht misschien veroorzaakt door gebruik van startkabels of starthulp (zo goed is mijn frans niet), alleen heb ik die niet gebruikt. Na deze korte pauze was het probleem op 1 korte piep na toen verdwenen. Ook op de resterende ca 800 km naar huis niks meer van gemerkt. Ik was er na de vacantie nog niet aan toegekomen en we gingen afgelopen weekend naar Assen. Toen op zowel de heen als terugweg na ca 100-150 km kwam het weer terug. Op de terugweg was het zelfs na een korte stop niet verdwenen zoals eerder wel gebeurde. Even “afkoelen” leek eerst namelijk wel te helpen. Bovendien viel nu ook de Climate Control uit en soms ook de radio. Toen ik de Climate Control helemaal uitzette bleef het weg en kwam het gedurende de laatste 30 km met de fan weer aan ook niet meer terug. Zou kunnen komen omdat met minder stroomverbruik ook minder warmte in print/ bedrading ontstaat. Is dit een probleem dat vaker voorkomt? Is er iemand die enig idee heeft waar ik moet beginnen met zoeken? De klok , kilometerteller en knipperlicht lampjes op het dashboard blijven het overigens wel gewoon doen. Alle suggesties zijn welkom. Alvast dank voor het meedenken. |
#2
|
||||
|
||||
Hmm...eerste wat mij te binnen schiet is een bladerbak dienvol staat met water....zijn de afvoeren ervan goed door? De afvoerrubbers werden destijds er wel uit gehaald, om vollopen door verstopte rubbers te voorkomen.
__________________
Project Topic: VW Golf MKII 1.8T daily tracktoy Insta: https://www.instagram.com/turboclouseau/ YT: https://www.youtube.com/user/renerene1984/videos |
#3
|
|||
|
|||
Bedoel je met de bladerbak de bak bij het interieurfilter of gewoon de hele rand voorlangs de voorruit? De rand voorlangs en de hoeken bij de spatborden maak ik wel regelmatig schoon. Als het daaronder zit moet ik eens even goed gaan kijken. Ik heb wel rechtsvoor eens de mat nat gehad en vroeg me toen af of dat het deurrubber was maar als ik de auto afspuit met de hogedrukspuit komt daar eigenlijk geen druppel doorheen. Dan moet ik onder de afdekplaat over de accu zijn neem ik aan.
|
#4
|
||||
|
||||
Ja, de bak waar de accu in staat inderdaad. Als je die vol hebt met water, kan je inderdaad de mat mat krijgen. Resulteert vaak in een comfortmodule die storingen geeft door vochtschade. Deze ligt onder het tapijt bij voeten ruimte bestuurder
__________________
Project Topic: VW Golf MKII 1.8T daily tracktoy Insta: https://www.instagram.com/turboclouseau/ YT: https://www.youtube.com/user/renerene1984/videos |
#5
|
|||
|
|||
Ik was al even begonnen; onder de bestuurderskant lijkt het wel droog te zijn, maar ik zie wel dat langs het interieurfilter water lekt, aan de bijrijderskant is het in elk geval ook nat dus dat eerst maar eens oplossen, en dan die hele bak rond de accu en rembekrachtiger maar eens schoon maken.
Hoe krijg je eigenlijk die kap op de dorpel los om het tapijt omhoog te tillen? Ik ben gestopt omdat ik bang was het ding kapot te trekken. Maar aan de bijrijderskant zal ie er toch af moeten om de boel een beetje droog te krijgen vrees ik. Ga nu eerst de wissers en de paravan losmaken en dan de boel schoonmaken. tot later. |
#6
|
|||
|
|||
Ben ik weer, met even een update. Het was zoals ik al schreef nat bij de inlaat van de ventilatie, en er zat inderdaad een heleboel blad, dennenaalden en zand rond het interieurfilter en verder door de hele bak, vooral ook aan de andere kant waar die zwarte kunststof kast zit (zit daarin motormanagement?).
Ik wil wel wat foto's bijvoegen maar hoe doe ik dat? In elk geval interieurfilterhouder los gemaakt een de hele boel schoon gemaakt. Rubber onder de accu eruit, rubber onder de rembekrachtiger zat ook nog om een leiding dus die kreeg ik zo niet los; daar heb ik een stuk vanaf geknipt zodat het gat nu een stuk groter is. De vloermat aan de bijrijderskant heb ik een stuk omhoog getrokken zodat het daaronder even goed kon ventileren. Daar is het nu weer mooi droog dankzij het warme weer van de afgelopen dagen. Het interieurfilterhuis heb ik met overvloedig kit (ipv de kapotte pakkingring) teruggeplaatst. Eerst wat lichte roest verwijderd en met zinkspray en zwarte verf opgeknapt. Het was allemaal wel even nodig om te doen maar ik vreesde al dat dit niet de reden van mijn probleem was . Dat bleek tijdens een rit daarna want de storing was er nog, en wordt alleen maar frekwenter. Gelukkig blijft de motor nog steeds ongestoord lopen anders zou ik niet meer de weg op durven. Zoals gezegd : het dashboard valt kortstondig uit vergezeld van wat alarmeringspiepjes, maar de richtingaanwijzer verklikkers blijven het doen. Soms valt ook de ClimateControl en de radio uit. Tot nog toe is de storing er alleen tijdens rijden, niet in stilstand met draaiende motor. Ik heb al verbindingen achter de zekeringkast zitten checken, ook achter de afdekplaat boven de pedalen. Niets is verkleurd of zit los, bewegen geeft ook geen storing. Tellers uitgebouwd en open gemaakt; ook daar zie ik niets dat ook maar een beetje duidt op slecht contact ( maar dat is soms natuurlijk slecht te zien). Heeft iemand een idee? Zit in de zwarte kast onder de motorkap aan de bestuurderskant ook gewone bedrading die naar binnen gaat? Ik wil als het even kan natuurlijk voorkomen dat de boel begint te smelten of smeulen.. ..... Alle suggesties welkom!
__________________
Passat 3B6 2.0 20V |
#7
|
||||
|
||||
Ik zou beginnen met hem nog eens uit te lezen. Wie weet zijn er nu wel storingscodes. altijd toch even checken. Als de voeding naar het dashboard onderbroken wordt krijg je sowieso een foutcode, om maar een voorbeeld te geven.
Onder die zwarte kap in de waterbak zit de ECU van de motor, en een verdeelblok. Daar komen draden uit het motorruim de auto binnen. Er zitten ook een paar relais onder. |
#8
|
|||
|
|||
Twee dingen gedaan: Kast van de ECU open gemaakt en foutcodes gechecked.
De kast van de ECU ziet er netjes en schoon uit, niet alsof er water onder de rand heeft gelekt. Ook rommelen aan de draden geeft geen storingsverschijnselen. Dus die heb ik weer netjes dichtgemaakt. Storingsgeheugen uitgelezen met een gewone OBD2 uitlezer; geen foutcodes. Maakt het nog uit of je hem op een echte VAG computer aansluit? Dan zou ik even bij een garage langsmoeten. Geen resultaat is ook een resultaat, maar schiet niet erg op zo Ik moet maar weer eens een stukje gaan rijden denk ik, kijken of er nog wat veranderd is in de verschijnselen.
__________________
Passat 3B6 2.0 20V |
#9
|
||||
|
||||
Dat maakt zeker uit. Een gewone lezer leest alleen je ecu uit en niet je teller. Even zoeken op internet en een vcds setje bestellen. Dat is nooit weg.
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI 2014 Volkswagen T5 GP 2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG 2003 Volkswagen Touran R32 |
#10
|
||||
|
||||
Inderdaad met een gewone OBD2 lezer ben je hier niets. Met zo een VCDS setje kan je ook allerlei tests doen, en real time meetwaarden uitlezen dus dat kan in dit geval sowieso handig zijn. Verder is het ook nog eens leuk speelgoed want je kan er een hoop instellingen van de auto mee aanpassen.
|
#11
|
|||
|
|||
Ben ik weer, weer aan het werk dus wat minder tijd helaas.
Heb even zitten kijken naar zo'n VCDS set maar dat ik nog een prijzige aangelegenheid. Verder vroeg ik mij op dat moment af: Helpt het? Ik had het er met een collega over en wij dachten: het lijkt op iets van een slechte aardverbinding -ergens-. Als ik uit laat lezen en de melding is dat er een storing is in voeding van het dashboard dan weet ik niet meer dan nu. Ik moet gewoon die plek vinden waar het zit maar dat zal de VCDS ook niet vertellen toch? Geen resultaat is ook een resultaat, maar schiet niet erg op zo Ik heb nog wel weer een stuk gereden en de ene keer is er ineens een storing voor een halve minuut ofzo en de volgende keer nergens last van. Weet iemand of dashboard en radio en climatecontrol ergens samen een massa hebben? Of moet ik het toch ergens anders zoeken? Laatste ontwikkeling vandaag: nadat het dashboard even uitgevallen was stond er ineens een paar seconden: "generator werkstatt" op de display. Die melding heb ik een maand of drie geleden ook een keer gehad. Zou er dan toch iets in de dynamo haperen? Maar dan had er in Frankrijk toch een melding gelezen moeten worden? Ga nu toch maar eens met een computer laten uitlezen.
__________________
Passat 3B6 2.0 20V |
#12
|
||||
|
||||
De basis bij elke moderne auto is gewoon dat je uitleest voor je hem aanraakt. Die foutcodes sturen je in de juiste richting, ze gaan je niet de exacte locatie zeggen maar wel in welke richting je moet zoeken.
Gezien je een melding van de alternator krijgt kan je ook met een multimeter je batterij eens nameten. Tussen de 12 en 13V wanneer de motor stilstaat, rond de 14V bij draaiende motor. Als je bij draaiende motor die 14V niet haalt is er toch iets mis met de alternator. Wat betreft VCDS, ik weet niet hoeveel ik hierover mag zeggen op het forum maar je moet op de juiste sites zoeken. |
#13
|
|||
|
|||
Zo, dat heeft even geduurd maar ik moest even wat zaken organiseren en kan nu een update geven. Het probleem is nog steeds niet opgelost maar er zijn wel wat ontwikkelingen dus hier een verslag.
Ik heb de accuspanning gemeten: 12,4 V met stilstaande motor en 14,4V met draaiende motor. Dus je zou zeggen dat dat in orde is. Verder heb ik nu een laptop met een vcds programma en ik heb vanavond de codes uitgelezen. Nog even een ding voordat ik dat verslag neerzet. Bij het bepalen van de chassis-code kom ik volgens de tabel op de site van GerritSpeek op: " Passat B5.5 3BG 2000-2005 voetenruimte bestuurder " . Echter chassis-code 3BG pakt de vcds niet, alleen 3B. Klopt dat of moet ik een van die trucks als " radio stekker loskoppelen" uithalen ivm de K lijn? Nu dan de resultaten van de scan: Hieronder de hele uitdraai: VIN: WVWZZZ3BZ5E151364 License Plate: Chassis Type: 3B (3B - VW Passat B5 (1997 > 2005)) Scan: 01 02 03 08 15 16 17 19 35 36 37 46 47 55 56 57 58 75 76 77 VIN: WVWZZZ3BZ5E151364 Mileage: 242090km-150427miles ------------------------------------------------------------------------------- Address 01: Engine Labels: 06B-907-557-ALT.lbl Part No SW: 3B0 907 557 S HW: Component: 2.0L R4/5VS G 0010 Coding: 0011501 Shop #: WSC 05311 000 00000 VCID: 39799BE573599582DA-5178 3 Faults Found: 16947 - System Voltage P0563 - 001 - Too High - Intermittent 16523 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S2 P0139 - 001 - Response too Slow - Intermittent 18010 - Power Supply Terminal 30 P1602 - 002 - Voltage too Low - Intermittent Readiness: 0000 0000 ------------------------------------------------------------------------------- Address 03: ABS Brakes Labels: 4B0-614-517.lbl Part No: 4B0 614 517 G Component: ABS/ESP front 3428 Coding: 04275 Shop #: WSC 05311 VCID: 25414795BFE101628E-515A 1 Fault Found: 00532 - Supply Voltage B+ 35-10 - - - Intermittent ------------------------------------------------------------------------------- Address 08: Auto HVAC Labels: 3Bx-907-044.lbl Part No: 3B1 907 044 J Component: CLIMATRONIC B5GP 0006 Coding: 17010 Shop #: WSC 05311 VCID: 285F4EA1C8F31C0AB5-5196 2 Faults Found: 00532 - Supply Voltage B+ 06-10 - Signal too High - Intermittent 00792 - A/C Pressure Switch (F129) 35-00 - - ------------------------------------------------------------------------------- Address 15: Airbags Labels: 6Q0-909-605-VW5.lbl Part No: 1C0 909 605 C Component: 0E AIRBAG VW61 04 0003 Coding: 12357 Shop #: WSC 05311 VCID: 24475A91B4DBF86A99-513C No fault code found. ------------------------------------------------------------------------------- Address 17: Instruments Labels: 3B0-920-xx5-17.lbl Part No: 3B0 920 829 Component: KOMBI+WEGFAHRSP VDO V07 Coding: 05115 Shop #: WSC 00000 VCID: 63C5198DF155BF52A0-5120 WVWZZZ3BZ5E151364 VWZ7Z0E1488313 No fault code found. ------------------------------------------------------------------------------- Address 19: CAN Gateway Labels: 6N0-909-901-19.lbl Part No: 6N0 909 901 Component: Gateway K<->CAN 0001 Coding: 00006 Shop #: WSC 05311 VCID: 70EF66C130A314CA2D-513C 1 Fault Found: 01332 - Door Control Module; Passenger Side (J387) 49-10 - No Communications - Intermittent ------------------------------------------------------------------------------- Address 46: Central Conv. Labels: 1C0-959-799.lbl Part No: 1C0 959 799 B Component: 7X Komfortgerát HLO 0004 Coding: 00259 Shop #: WSC 05311 VCID: 366390D912477AFA37-4B18 Subsystem 1 - Part No: 1C1959801 Component: 7X Tõrsteuer.FS KLO 0202 Subsystem 2 - Part No: 1C1959802 Component: 7X Tõrsteuer.BF KLO 0202 Subsystem 3 - Part No: 1C0959811 Component: 7X Tõrsteuer.HL KLO 0202 Subsystem 4 - Part No: 1C0959812 Component: 7X Tõrsteuer.HR KLO 0202 7 Faults Found: 01330 - Central Control Module for Central Convenience (J393) 52-10 - Supply Voltage Too High - Intermittent 01331 - Door Control Module; Driver Side (J386) 52-10 - Supply Voltage Too High - Intermittent 00932 - Electric Window Motor; Drivers Side (V147) 62-10 - No or Incorrect Adjustment - Intermittent 00928 - Locking Module for Central Locking; Front Driver Side (F220) 27-10 - Implausible Signal - Intermittent 01332 - Door Control Module; Passenger Side (J387) 52-10 - Supply Voltage Too High - Intermittent 01333 - Door Control Module; Rear Left (J388) 52-10 - Supply Voltage Too High - Intermittent 01334 - Door Control Module; Rear Right (J389) 52-10 - Supply Voltage Too High - Intermittent ------------------------------------------------------------------------------- Address 76: Park Assist Labels: 3B0-919-283.lbl Part No: 3B0 919 283 Component: Parkingsyst. PA RDW D01 Coding: 00114 Shop #: WSC 05314 VCID: 65C10795FF61C1624E-515A No fault code found. End-------------------------(Elapsed Time: 04:39)-------------------------- Ik kan niet van alles iets maken, Voor de storing aan deur bestuurderskant wel: ten eerste is er een fout in de ontvangst centrale vergrendeling of het slotmechanisme; de garage zei dat wschlk een microswitch slecht is en dat slotmechanisme vervangen moet. Verder werkt het raammechnisme aan die kant niet goed dus daar moet ik ook naar kijken (ooit) Verder zijn er overal meldingen van spanning te laag en te hoog. Dit lijkt inderdaad op iets met de dynamo kan ik me zo voorstellen? Graag suggesties of vervangen van de dynamo de oplossing zou kunnen zijn. Alvast weer dank voor jullie tijd.
__________________
Passat 3B6 2.0 20V |
#14
|
||||
|
||||
Ik zou beginnen met de dynamo; die spanningsregelaar is duidelijk niet goed.
Ook je lambdasonde is aan vervanging toe. De storing van je deurmodule zit niet in je microswitch maar in de communicatie naar de module in je deur. Grote kans op een draadbreuk in het doorvoerrubber naar je deur.
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI 2014 Volkswagen T5 GP 2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG 2003 Volkswagen Touran R32 |
#15
|
|||
|
|||
Dank voor de reactie Roy, die indruk kreeg ik ook na al die hoog en laag meldingen. Maar ik ben nog niet erg thuis in deze materie dus een bevestiging is dan wel lekker.
Ik zit nu dynamo' s te zoeken bij Autodoc en daar zie ik 12V en 14V dynamo's staan. Hoezo dat verschil? hij moet natuurlijk 14V laden want met 12V komt de accu niet vol, maar moet ik dan ook de 14V variant hebben of laadt die met nog hogere spanning? Dank ook voor de tip over de deurmodule , ik zal die draden eens goed bekijken. Ik meld me als er weer nieuws is.
__________________
Passat 3B6 2.0 20V |
#16
|
||||
|
||||
Is de spanningsregelaar niet apart te krijgen? Goede vraag over de 12V en 14V dynamo, ben je zeker dat dit niet gewoon Autodoc is die een brainfart heeft? Waarschijnlijk zegt de ene fabrikant 'deze alternator (= dynamo) is geschikt voor 12V systemen' en de andere 'deze alternator levert 14V laadstroom'. Dus dat er eigenlijk geen verschil is, maar de fabrikant gewoon een andere manier van beschrijven gebruikt.
Voor je iets anders vervangt (lambdasonde bv) moet je zorgen dat die dynamo weer een stabiele spanning levert. Veel sensoren en ECU's hangen in hun werking erg af van de ingaande spanning, de boordspanning dus. 'Af hangen van' betekent dat hun output rechtevenredig is met de input. Als je de foutcodes opzoekt op Gerritspeek zul je zien dat 'dynamo defect' vaak opduikt als mogelijke oorzaak, juist om die reden. |
#17
|
||||
|
||||
Quote:
Ik zou een dynamo gewoon geheel (laten) reviseren, dan is alles weer fris. Wat betreft het onderste deel; ik denk dat je bedoelt te zeggen dat om analoge signalen te meten er een stabiele referentiespanning moet zijn
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI 2014 Volkswagen T5 GP 2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG 2003 Volkswagen Touran R32 |
#18
|
|||
|
|||
Dank voor de input, ik snap het, ik wacht even met die lambda sonde om te zien of ie nog bijtrekt.
Wat betreft de dynamo; het is een Hella , dus al niet de originele, en volgens mij is Hella ook niet je eerste keus als je een goede wil? Verder zit ie door de G3 gasinstallatie toch nogal weggestopt dus als ik ga sleutelen gooi ik hem er liever helemaal uit en zet ik er een Valeo in ofzo. Volgens mijn meeruitvoeringen lijst zou er een 120A versie in moeten zitten maar of deze Hella dat is weet ik ook niet; ik kan geen typeplaatje vinden op een zichtbare plek nu ie er nog in zit. Alleen de spanningsregelaar vervangen en dan over een half jaar evt de rest wegens versleten lagers ofzo trekt me om bovenstaande redenen ook niet erg aan. Dan maar iets meer kosten maken . Bij Autodoc krijg je nog statiegeld retour als je de oude terugstuurt dus dat is toch ook een soort reviseren dan. We gaan het zien, ik laat het wel weer weten.
__________________
Passat 3B6 2.0 20V |
#19
|
|||
|
|||
Toch nog even een vraag: hoe zou je de diameter van die poly-V schijf moeten bepalen: is dat gewoon op de top van de groeven? Bij een gewone V schijf meet je voor de werkzame diameter lager dan de top van de groef maar hoe zit dat bij een poly-V?
er zijn varianten een pulley van 56, 57 en 65 mm. ik meet op de top van de groef ca 54mm. En dan staat bij sommigen een vrijloop-pulley vermeld. Ik heb er nu een vaste in zitten maar ik twijfel een beetje of ik er af moet gaan op die Hella die er nu in zit. Is aan de hand van de VIN te bepalen welke ik echt moet hebben?
__________________
Passat 3B6 2.0 20V |
#20
|
||||
|
||||
Wat betreft het merk Hella: geen ervaring met alternators van hen maar is wel een gerenomeerd bedrijf, vooral gespecialiseerd in verlichting. Is best een groot en belangrijk bedrijf, en Duitse kwaliteit. Hun onderdelen worden ook wel vaak origineel gemonteerd, bv bij koplampen enz, maar ook voor elektronica enz. Zal dus zeker geen rommel zijn die alternator In mijn ogen even goed als eentje van Valeo.
Natuurlijk is het best van direct de volledige alternator te reviseren/vervangen, was maar een suggestie om kosten/werk te besparen! Als je de oude alternator moet inleveren krijg je een gereviseerd model, die revisie werkt met een soort ruilsysteem. Is natuurlijk even goed als een nieuwe, ze vervangen het hele binnenwerk. Als je zeker wil zijn over het type poelie zou ik gewoon even het onderdeelnr opzoeken op basis van je model/VIN nummer. Wat betreft werkbare diameter van een multi-V riem, dat is hetzelfde als bij een gewone V-riem. Formule ken ik niet vanbuiten, is al even geleden dat ik die heb moeten gebruiken, maar een multi-V riem bestaat eigenlijk uit X aantal gewone V-riemen naast mekaar. Quote:
inderdaad! mn uitleg was misschien een beetje vaag... |