#1
|
|||
|
|||
Recent aangekochte Lupo met AUA motor diverse problemen. Tips?
Hallo mensen,
Na een jaar of minimaal 10 log ik hier weer in omdat ik een Lupo gekocht heb. De Lupo is rood, heeft een trekhaak , en wat gebreken. Het motortje is een 1.4 16V AUA blok. Het "engine check" lampje gaat aan, bij uitlezen bleek dit de lambda sonde, of in ieder geval 1 van de... en mogelijk ook de kat. Ook lekt er ergens olie. Bij mijn ouders had ik alles vroeger van de Polo nog liggen, dus daar oprijbokken opgehaald en assteunen, en thuis het ding omhoog gezet. De uitlaat is gelast enz. Blok was vettig (olie). Met een doek heb ik het meeste weg gehaald. Hij lijkt bij het oliefilter te lekken, maar die heb ik van de week vervangen. Ik hoop dat er nog wat olie op zat gewoon. Aan de achterkant van het blok komt ook olie naar beneden. Van onder de auto liggend is het moeilijk te noemen waar dat precies is. Heeft iemand een exploded view van een AUA blok met aanbouwdelen? Dan is het voor mij wat makkelijker te zeggen waar. Maar goed, toen ik de auto rechts achter opkrikte viel de veer rechts achter zo in 2 delen uit de schotel... WTF? Ja, hij leek idd wat lager daar, en kraakte! Al met al geen beste auto. Zijn er mensen met adviezen (voor de toekomst, dus niet zeggen "had je nooit moeten kopen", want dat weet ik ondertussen al :P. |
#2
|
||||
|
||||
Goed onderhoud geven!
Olie kan ook van de klepdekselpakking komen en is snel vervangen. Gooi er nieuwe veren (en dempers) onder of een schroefset. Dan weet je dat het voorlopig goed zit. Zijn wel hele fijn auto's verder!
__________________
'10 Skoda Yeti '95 Golf GT |
#3
|
|||
|
|||
Kleppendeksel is bij deze anerobisch dus die lekt vrijwel niet met uitzondering van de 16v modellen. 'T zal of bij het carter eruit komen. Is het schroefdraad van de oliefilter nog wel oke?
Qua onderhoud kan het zoals bij elke auto tegen zitten of meevallen. Doorgaans worden deze wagentjes ingeruild met achterstsllig onderhoud. |
#4
|
||||
|
||||
Die 16v van mij lekte olie en verbruikte het soms heel veel. Weet de code niet precies meer maar was ook 1.4 16v. Het rijdt prima als het allemaal werkt. Die van mij door een sloper laten opkopen die 'm een week later weer voor €1000,/ meer te koop zette dus met terugwerkende kracht was het misschien de moeite die toch aan te hebben gepakt.
Ik heb overigens een 3L staan die er komende week uit gaat (nu écht) endaar heb ik of een nieuwe, nooit gemonteerde, FK AK street schroefset voor. Die past ook onder jouw Lupo. Mag je voor €200,- hebben, PM maar bij interesse. |
#5
|
|||
|
|||
Quote:
Het komt niet uit de klepdekselpakking heb ik gezien. Quote:
Het betreft idd een 16V met motorcode AUA. Het schroefdraad van de oliefilter lief gewoon goed. Ik kon de nieuwe er makkelijk op draaien. Deze heeft helaas ook achterstallig onderhoud blijkt. Quote:
Een schroefset wil ik niet. Ik monteer nu eerst gewoon een nieuwe veer achter, en zie dat ik het autotje in ieder geval eerst goed lopend heb. [HR] Update: Gisteren ben ik verder gegaan. Met een paar bussen remmenreiniger ben ik het blokje te lijf gegaan. Ik heb het sierkapje met de text "1.4 16V" er af gehaald, de luchtfilterbak er af gehaald. Om die er af te halen moet de slang van de catherontluchting er ook af. In deze slang zag ik meteen een wit/bruine baggerbende zitten. De slang komt uit op een plastic bak achter aan het blok. De slang heb ik er af gehaald, en schrok nogal van de wit/bruine bagger. De slang heb ik vol gespoten met remmenreiniger, en uitgeblazen met lucht. De bagger in dat plastic bakje heb ik met doekjes voor ze ver het ging er uit gehaald. Het vreemde is dat is aan de olievuldop 0,0 van die wit/bruine bagger heb. Weet iemand wat de plastic bakje aan de achterkant van het blok is en/of doet? *Heeft iemand nog een achterveer te koop? . |
#6
|
||||
|
||||
Is carter ventilatie.
Blokken zijn slecht in het algemeen. Lawaaierig en zuipen olie. Klepdeksel kan er niet zo af. Nokkenassen zitten erin, is geen losse kap. |
#7
|
||||
|
||||
Gewoon ff een vast verlagingssetje 60/40 kopen (kan in Lichtenvoorde). Kost 130 euro en dan heb je in iedergeval de veren en dempers rondom weer nieuw. Succes verder met de lupo het zijn leuke karretjes
|
#8
|
|||
|
|||
Nou, ik ben weer wat verder.
Ik heb eerst de slang van de olieafscheider richting de luchtfilterbak er af gehaald. Daar was dit te zien: Daarop heb ik de slang uitgemolken, en kwam wit / bruine drab uit. Met remmenreiniger en perslucht heb ik de slang schoon gemaakt. Dit was overigens gisteren al ofzo. De slang ziet er ook een beetje rimpelig uit: En naar wat ik lees op internet heeft deze de modificatie betreft het verwarmingselement niet gehad. Op dat moment was dit de aanblik van de aansluiting van de olieafscheider: Daarop heb ik vandaag de olieafscheider gedemonteerd, en ben ik nu aan het reinigen: Daar is dus ook die "bagger" te zien in die kleine aansluiting op het blok. Het blok lekte ergens ook olie, en ik vermoed dat deze rubberen ringen niet dicht waren. Ik twijfel, zal ik er vloeibare pakking omheen doen? Bij de ringen om? Ik kan daar zo goed als niet kijken, maar het kanaal wat aan die olieafscheider grenst in het blok, zou baar ook van die bagger in zitten? Iemand ervaring? Dank al vast! |
#9
|
|||
|
|||
Quote:
Waar dan? Ik ga eerst voor een nieuwe (of 2e handse veer), ikwil eerst weten dat de Lupo goed is. Er zit ook nog een lambdasondestoring in. Welke van de 2 sonde's weet ik nog niet. Volgens de garage was mogelijk de kat ook kapot waar ik hem heb laten uitlezen. |
#10
|
|||
|
|||
Ik heb zouist die hele olieafschijder gereinigd met remmenreiniger, en uitgeblazen.
Om de ringen heb ik vloeibare pakking gedaan (beunhaas b.v.), en heb het ding er weer losjes voor gedraaid. Nu even 15 min. de vloeibaren pakking de kans gevan, daarna aandraaien, en bout ik alles weer in elkaar. Ik heb een sterk vermoeden dat de olielekkage ook kwam door 1 van de afdichtingen van dit bakje. Weet iemand hoeveel druk er op komt? Op mijn verpakking van vloeibare pakking staat dat ik delen die onder druk staan 24 uur mee moet wachten, maar wou orgenvroer wel graag het motortje laten lopen om te zien of er iets lekt. |
#11
|
||||
|
||||
Verlagingsset kun je bijvoorbeeld bij Hottuning in lichtenvoorde kopen.
|
#12
|
|||
|
|||
Quote:
Is dat dan een set met kortere dempers, of alleen veren? Ik heb dat ook toenmaling bij mijn Polo gedaan met alleen veren 40/40 van "Merwede", en niet veel later waren mijn achterschokbrekers lek. Ik heb toen rondom Koni geel gemonteerd . Ik bedoel dat ik niet zit te wachten op lekke schokbrekers. En ik heb ook geen gereedschap om de veer op te spannen, of fixen jullie zelf iets met draadstangen ofzo? |
#13
|
|||
|
|||
Weet iemand of je kunt zien bij het uitlezen welke van de 2 lamdasonde's kapot is?
|
#14
|
|||
|
|||
Weet iemand of de Lambdasonde voor en na de kat het zelfde is?
Kan ik een "gewone" bestellen, en de draden solderen en met krimpkous afwerken? Zijn ze technisch het zelfde? |
#15
|
|||
|
|||
lambda voor de kat is absoluut anders dan de achterste lamda. Bij mij was de voorste kapot, en dat was ook te zien bij het uitlezen. De code die te voorschijn kwam ik heb ik opgezocht via gerritspeek en daar staat het netjes uitgeschreven.
__________________
Golf MkI, 1.4 aex, 268 nokkenstok en spaghetti uitlaat! |
#16
|
||||
|
||||
Voor minder als 2 euro heb je nieuwe afdichtingsrubbers voor de carterventilatie gehad.
De olielekkage die je omschreef kwam hier idd waarschijnlijk vandaan. Lambda-sonde op ebay.de bestellen scheelt een hoop centen, als je een bosch NGK ofzo besteld zit je wel goed. Je hoeft dan ook geen stekker om te solderen.
__________________
Why ride high if you can fly low.... Polo sold Volvo's sold MK3 Cabby daily ride GSXR in progres |
#17
|
|||
|
|||
Als die carter ontluchtING verstopt zit heb je kans op lekkages dan kan de motor zijn druk niet kwijt
Kun je een van de lamda steker los trekken en nog eens uit lezen
__________________
golf mk1 g40 golf1 cabrio Golf mk7 variant Polo 6r |
#18
|
|||
|
|||
Veel korte stukjes gereden
__________________
golf mk1 g40 golf1 cabrio Golf mk7 variant Polo 6r |
#19
|
|||
|
|||
Oja.. de olie afscheider.. je kunt er nieuwe o-ringen voor kopen.
Heb het ook bij de mijne gedaan. Een goed stuk (100km) gaan rijden Wil nog wel eend helpen de waterdamp op te lossen. Sowieso nieuwe olie daarna erin en het filter is mijn suggestie. |
#20
|
||||||
|
||||||
Quote:
Ah, thanks. De code die gegeven word is P0170. Volgens jouw site houd dit in: De "P01XX" = eerste deel = "meeting lucht / brandstof". Regeling Brandstofmengsel Bank 1, fout in circuit. Dus van "een" sensor komt een te laag signaal. Of dit komt omdat de sensor niet goed is, of de gemeten waarde klopt, maar de verbranding niet goed is is natuurlijk vraag 2??? Dit word er nog extra gegeven: Quote:
Quote:
Het lekt nu inderdaad ook niet meer. Helaas was ik iets te over ijverig. Ik had beter ringen kunnen bestellen. Als ik hem er nog eens af haal, dan haal ik de vloeibare pakking wel weg, en vervang de ringen. Oh! Ebay! Good old time's! Hele nokkenassen, en tacho's, en polo onderdelen heb ik er vandaan. Daar had ik nog niet aan gedacht, maar daar ga ik zeker kijken. Thanks! P.s. waar bestel je op Ebay? Europa, of wereldwijd? Quote:
TOP idee, ik ga zo meteen even testen d.m.v. de stekkers los te trekken. Quote:
Ja, dat moet wel gezien die sludge. Ik heb er alleen mee van de Betuwe naar huis gereden. Een 100 km, daarna zijn de foto's genomen. Quote:
Ik heb na aankoop direct de olie en oliefilter vervangen (en luchtfilter trouwens ook). Last edited by Nielzzz : 01-05-2017 at 19:16. |