#1
|
|||
|
|||
Nieuwe accu
Hallo allemaal,
gisteren wou mijn auto niet meer starten omdat de accu het begaf. Deze was een 44 Ah accu, ik heb vandaag een 60 ah accu van varta gekocht. Deze zit er inmiddels ook in en alles werkt. Alleen een vriend van me die automonteur is vertelt me nu dat deze accu te zwaar is en twijfel ik nu of ik toch een andere moet kopen. Een lichtere van 44 Ah Volgens die vriend heeft de dynamo dan moeite om de accu goed op te laden. Graag wou ik wat advies hierover, als er teveel nadelige gevolgen aan zitten dan ruil ik de accu toch wel liever in voor een wat lichtere. Alvast bedankt. Last edited by Varta60 : 08-01-2017 at 23:38. |
#2
|
||||
|
||||
Ik zie niet in waarom dat een probleem zou zijn. Het enige verschil is dat het opladen van de lege accu 33% langer zal duren (maar als het goed is kom je daar nooit aan toe).
|
#3
|
|||
|
|||
Dus alleen als deze accu van 60 Ah helemaal leeg is duurt het 33% langer dat ie vol is vergeleken met de 44 Ah?
Als dit het enige verschil is dan kan ik hem net zo goed houden. Volgens de automonteur die ik ken zou de dynamo dus moeite hebben met het laden van de accu en word de dynamo dus meer belast. Loop je dan geen risico dat de dynamo een keer kapot gaat? |
#4
|
||||
|
||||
Dynamo wordt bij mijn weten berekend aan de hand van het totaalvermogen van alle stroomverbruikers in de auto.
Die 60ah kun je gerust houden. |
#5
|
||||
|
||||
En ja, ooit zal de (spanningsregelaar van de) dynamo kapot gaan. Maar dat doet-ie met de 44Ah-accu ook vast wel...
__________________
Quote:
|
#6
|
|||
|
|||
Is het normaal dat de startmotor nu 2 keer zo snel draait? Dat viel me echt op, ik dacht van sow dat gaat snel. Bij de oude accu draaide de startmotor veel langzamer.
|
#7
|
||||
|
||||
Hangt er van af hoe goed je spanningsregelaar is.
Rij eigenlijk al jaren met 55a of 60a accus in polo's Je moet alleen zorgen dat je de auto dan niet voor korte stukjes alleen gebruikt. Dan krijg je die accu nooit meer volledig volgeladen. Dat de startmotor ineens normaal snel draait is alleen maar goed. Weet je in elk geval zeker dat je oude accu toch ver heen was of ver leeg in elk geval.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet! |
#8
|
|||
|
|||
Quote:
Nou, over korte ritten gesproken, dat gebeurt best vaak, natuurlijk rijden we ook wel eens langere afstanden maar meer kortere. Is het dan verstandig om bijvoorbeeld 1 of 2 keer in de maand een lange rit te maken van een half uur om zo de accu in goede conditie te houden? |
#9
|
||||
|
||||
Quote:
|
#10
|
|||
|
|||
Dank jullie wel voor alle antwoorden. Het heeft mij er waarschijnlijk naar toe geleid om de accu te houden. Grappige is dat ik de accu al op marktplaats had gezet voordat ik hier kwam, ik dacht van als ik hem met niet al teveel verlies weer door kan verkopen ga ik een nieuwe 44 Ah kopen, ook van het merk Varta.
Ik wacht nog even af 😀 |
#11
|
||||
|
||||
Gewoon je 60Ah accu houden! Die 60Ah slaat op de capaciteit van de accu.
De capaciteit bepaalt enkel hoeveel erin kan, dus hoe snel hij leeg raakt. Bekijk het als een emmer water. Je hebt twee emmers, de ene kan 1l in, de andere 2l. Je haalt uit beiden een halve liter. De hoeveelheid die je eruit haalt is hetzelfde, de hoeveelheid die je nodig hebt om ze weer vol te krijgen dus ook. Zolang je niet meer dan 1l uit de emmer haalt is er eigenlijk geen verschil. Een te grote accu gebruiken is dus niet erg, je hebt gewoon wat nutteloze overschot die extra weegt en waarvoor je betaalt. Maar gezien je toch al hebt betaald doet dat er niet meer toe, je gaat geen geld besparen door die 60Ah accu tweedehands te verkopen en dan een nieuwe 44Ah accu te kopen |
#12
|
|||
|
|||
Quote:
Bedankt kerel, jou bericht heeft mij laten besluiten om de accu te houden. |
#13
|
|||
|
|||
Nu de anderen al uitgelegd hebben, dat het voor het bijladen en leegraken etc. niet uitmaakt, voeg ik nog het volgende er aan toe:
De capaciteit van de accu is, behalve voor de capaciteit zelf (duuh ) , ook een mate voor de maximaal toelaatbere laad- en ontlaadstroom. Voor accus met dezelfde chemie en opbouw gelden dezelfde regels. Je kunt voor loodzuur accu grofweg zeggen, dat de maximale ontlaatstroom pakweg 10C is, en laadstrom pakweg 2C is. Korttijdig! C staat voor het capaciteitsgetal, maar dan zonder "uur". Voor een 44 Ah dus 440A ontladen, Voor een 60 Ah - 600A ontladen. En dit is grappig, zolang het op kamertemperatuur is. Met koude omstandigheden stijgt de interne seriele weerstand van de accu, de chemische processen verlopen langzamer, dit en dat en zus en zo... Hierdoor kan de accu aanzienlijk minder stroom afgeven, de spanning zakt verder in tijdens het stroom afgeven, en zo. In het kort gezegd: de accu is dan gewoon zwakker. En dan kun je het domweg vergelijken met: pak een Golf 1 1.1 , en pak een Golf 1 20vt met 300 pk. Pak dan bij beide de helft van het vermogen weg. De ene kan dan niet meer rijden, en de andere gaat nog steeds. Conclusie: zolang je je schutbord niet bij moet kloppen, en je auto niet aan een kant overhangt, kun je het beste gewoon een zo groot mogelijke accu plaatsen. Ik heb een 72 Ah accu in de Scirocco, gaat prima. Zo als mensen boven mij al zeiden: heel raar, dat er iets over dynamobelasting gesproken wordt. Ten eerste kan bijvoorbeeld Golf 3 TDI dynamo gewoon 70A. Staat er op. Met 70A wordt de accu waarschijnlijk nooit geladen, tenzij je een volledig lege accu in de auto aansluit. Maar dat moet je niet doen, want een volledig lege accu is ook gewoon kapot, en moet je die buiten de auto reanimeren... |