|
|||
|
|||
Imbus bouten losmaken krukas HOE?
Hallo,
Ik ben bezig met het vervangen van een waterpomp van een vw polo uit 1996 om dit te doen moet het wiel wat op krukas zit onderaan los, die zit vast met 4 imbusbouten maar krijg die met geen mogelijkheid los, ingespoten met kruipolie, tik met hamer op gegeven, iemand een idee hoe dit los kan of ervaring er mee? Peter Last edited by peterb59 : 22-01-2017 at 18:19. |
|
||||
|
||||
Met een sleutel de centralen krukasbout vasthouden of blokkeren bij de bak bovenin en dan losdraaien.
Vaak draaien ze door, dan veeg ik meestal een veelkant erin en dan losdraaien. |
|
||||
|
||||
Inderdaad, wat Johan zegt. Zeker de inbussen goed proper maken, en klop je inbus er met een hamer in dan riskeer je minder dat hij door draait. Als het er af is gelijk de bouten vervangen, bespaart je een hoop miserie later.
|
|
|||
|
|||
Ok, Kan het ook door de kou komen dat ze niet losgaan vanmiddag was het 5 graden boven nul maar dan toch? of misschien ben ik te voorzichtig
|
|
||||
|
||||
Quote:
Lijkt me sterk dat het daardoor zou komen, wat me meer waarschijnlijk lijkt is corrosie (die plaats krijgt nogal wat water en vuil te verduren) of het onvakkundig vastzetten ervan. Er zijn spijtig genoeg meer mechaniekers die niet weten wat een momentsleutel is dan mechaniekers die het kennen en gebruiken. |
|
|||
|
|||
Ok ik spuit hem dadelijk nog wel een keer in, dan kijk ik morgen verder of hij los komt, bedankt voor het meedenken, word vervolgd....
|
|
|||
|
|||
Centrale 12 kant bout blokkeren / bak blokkeren , lang wringijzer met inbus dop en inderdaad de inbussen heel goed schoonmaken..
Last edited by R-oy : 22-01-2017 at 20:57. |
|
||||
|
||||
Dat is idd. de enige manier. Ik heb laatst zo'n dop gekocht, anders was ik nog aan het martelen geweest. PS.: een flinke tik met een hamer vooraf maakt ook nog een flink verschil.
|
|
|||
|
|||
Opgelost.
lange Inbus dop 6mm gekocht paar harde klappen met hamer erop en dan veel kracht zetten daarna sprongen ze los met een ping geluid,( wel van te voren diverse malen ingespoten met kruipolie) alle 4 los en nieuwe waterpomp en riemen e.d geplaatst, auto rijd weer. bedankt voor de tips en het meedenken. moraal van dit verhaal GOED GEREEDSCHAP is echt alles. |
|
|||
|
|||
Absoluut Fijn dat het gelukt is.
|