Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Vento MK III
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 24-11-2016, 17:32
kaneelschep kaneelschep is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 64
Default start koud alleen met gas bij geven en blijft dan niet lopen

Hoihoi.

Ik heb net een golf 3 1.8 90pk uit eind 97 met 175000 overgenomen.
Het is een nette auto, maar hij heeft wel een paar kleine dingetjes.

1 ding is dat hij echt koud niet start zonder gas bij te geven.
Ik heb even doorgestart en er gebeurde echt pas iets toen ik gas bij gaf.
Als hij dan start en je laat het gas weer los, hoor je dat hij niet lekker loopt. En gaat dan langzamer lopen tot hij uitvalt.
Als je dit een keer of 4 herhaald of een beetje gas bij blijft geven blijft hij wel lopen.
Na een minuutje of 2 is het over en loop hij goed.
Reageert ook goed op gas.
Met warme motor start hij meteen als je de sleutel omdraait zonder gas bioj te hoeven geven. En loopt ook best netjes. Geen inhouden of niet reageren op gas of bokken of wat dan ook.

Volgens de vorige eigenaar en de bonnetjes zijn de bougies, rotor en verdelerkap vervangen.

waar kan ik dit in zoeken?

bedankt
Reply With Quote
  #2  
Old 24-11-2016, 18:10
kaneelschep kaneelschep is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 64
Default

Ook heb ik vandaag bij een rit van 150km snelweg gemerkt dat de temperatuur op de snelweg te ver terugzakt. Naar ongeveer 75 graden. Bij stilstaan bij stoplichten gaat hij weer omhoog naar net 90 maar hoger wordt het niet.
Lijkt me vrij duidelijk een thermostaat die open blijft.
Maar ik zeg het alleen omdat ik op fora ook veel lees dat het niet starten te maken kan hebben de temperatuursensor. En dat deze auto daar vaak problemen mee heeft.

Ik verdenk zelf het gasklephuis erg smerig te zijn.
Ik denk daar maar eens mee te beginnen.
Reply With Quote
  #3  
Old 24-11-2016, 22:25
Marijn32b Marijn32b is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 136
Default

Hoi,

Ik denk dat het wel of niet open gaan van de thermostaat niet van invloed is op koud starten, maar kan idd wellicht temperatuursensor zijn. Dan 'denkt' hij dat het warmer is dan het is, dus krijgt ie een armer mengsel? Bij bokken zou je ook kunnen denken aan valse lucht (gescheurde luchtslang) maar als ie bij warme start geen problemen heeft zal dat het wel niet zijn (maar uitsluiten kan geen kwaad?)

Humor trouwens, die golfjes 3 zijn ook al bijna antiek. Op de weg houden die rommel!
Reply With Quote
  #4  
Old 24-11-2016, 22:44
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,994
Default

Ik zou je temperatuursensor eens nameten!
Is een NTC weerstandje, een weerstand die verandert naargelang de temperatuur waar die aan blootgesteld wordt. Valt dus makkelijk na te meten met een multimeter over de twee pinnetjes

Hier de meetwaarden



Als je nu straks koud meet en je ziet dat de sensor bijvoorbeeld nog maar 700 ohm is koud, dan denkt je motorstuurdoos dat de motor 60° is en gaat die veel minder verrijken waardoor je inderdaad moeite gaat hebben om te starten.
Geldt natuurlijk ook bij koudere temperaturen nog, die verrijking gebeurt naargelang de temperatuur dus zelfs als hij er maar 20° naast zit ofzo zal dit ook al effect hebben!
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #5  
Old 24-11-2016, 23:02
kaneelschep kaneelschep is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 64
Default

Top! Dat is goede info! Ga ik morgen doen.

Is dit trouwens een gasklephuis wat geen problemen geeft als ik die eraf haal, reinig en er weer opzet? Of moet die ingeleerd worden ofzo?
Ik ben daar niet zo mee bekend.
Las overal dat deze erg smerig kunnen worden.
Reply With Quote
  #6  
Old 24-11-2016, 23:07
kaneelschep kaneelschep is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 64
Default

Trouwens Marijn. Mijn zus rijdt nog steeds de 32b passat
De carburateur is nog steeds een drama. Motortje lekt wat olie. Maar altijd starten en door de apk.
Ach het is niet anders. Ze rijdt toch vrij weinig. En als deze het begeeft douwen we er wel gewoon een keer een injectie motor uit een audi in ofzo.
Nog steeds amper roest ook. was echt een goeie koop.

En de golf 3 is trouwens voor mijn moeder. Haar audi a6 heeft het begeven en werd ook gewoon te duur in onderhoud en wegenbelasting.
Reply With Quote
  #7  
Old 24-11-2016, 23:51
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,994
Default

Het gasklephuis kan ik je niet zeggen, geen ervaring met deze motoren. Als je twijfelt gewoon de elektrische connectors niet los halen. Even losvijzen, kuisen boven de motorruimte en weer vastvijzen.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #8  
Old 25-11-2016, 12:26
kaneelschep kaneelschep is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 64
Default

Ik heb gemeten en hij geeft zo rond de 470 ohm aan. Hij denkt dus dat het 70 graden is volgens het schematje. Lijkt me dus kapot.

Ik zal het gasklephuis wel laten zitten en zo goed als ik kan erdoorheen schoonmaken.
En misschien komt er ondertussen nog bevestiging dat het geen kwaad kan. Dan haal ik hem er helemaal af. Schoonmaken scheelde bij mijn andere auto's best een hoop voor hoe rustig ze stationair liepen.
Reply With Quote
  #9  
Old 26-11-2016, 00:15
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,994
Default

470 ohm, dat verklaart alles
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #10  
Old 04-12-2016, 13:13
kaneelschep kaneelschep is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 64
Default

Net eindelijk de sensor vervangen. En hij starte weer goed in de kou. Blijft goed lopen ook. Duidelijk verhaal en supermakkelijk te vervangen.
Nog bedankt!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 02:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum