#1
|
|||
|
|||
ABF 16v 40mm webers welke nokkenassen
Op het moment rijd ik met een abf 2.0 16v blok met 40 mm webers.
Ik ben opzoek naar meer vermogen m.b.v. (sport/race 280 graden) nokkenassen. Zijn de 40 mm webers hiervoor voldoende ? Kan het hiermee afgesteld worden? |
#2
|
|||
|
|||
Wil je echt vermogen, weg met de carbs en over op de ITB met een mooi stand alone management..
Lastige van carbs is dat je nooit de ideale verhoudingen air/fuel krijgt (deellast en op vermogen) en met het veranderen van het weer moet je eigenlijk de carbs ook weer opnieuw afstellen.. |
#3
|
|||
|
|||
Thx voor je antwoord Bluepower.
Dat had ik ook al gelezen, maar zit een flink prijs kaartje aan. |
#4
|
|||
|
|||
Quote:
Dat klopt, maar dat geldt ook voor Webers (in de zin van dat je er nog aardig wat voor terug krijgt als je die verkoopt) Ik heb een beetje ervaring met stand-alone motormanagement, het werkt echt fijn. Je hebt zelfleerfuncties en zo, afstellen van lucht-brandstof is niet moeilijk. Afstellen van ontsteking is volgens mij moeilijker, maar daar kun je van uitgaan dat als je op zo-vroeg-als-het-kan-zonder-te-kloppen afstelt, je al best goed zit... Ideaal is natuurlijk op een testbank, maar dat zou je met carbs ook moeten... |
#5
|
||||
|
||||
Welk merk standalone management pakken jullie dan? Ik vind de leer curve vaak zo hoog omdat je alles zelf moet instellen en dat valt gewoon niet uit te dokteren voor een leek.
Dan denk ik kun je niet gewoon een standaard map inladen en van daaruit beginnen..
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR VW Golf 1 - 1983 - PG G60 VW Corrado - 1989 - PG G60 VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H |
#6
|
|||
|
|||
En in plaats van webers iets van motorcarbs gebruiken?
Van een honda blackbird heb je 42 mm carbs. Zijn veel goedkoper dan webers en makkelijker en betrouwbaarder af te stellen. Een goede set klaar voor gebruik moet je kunnen vinden onder de 150 euro. |
#7
|
|||
|
|||
Quote:
Op mijn werk hebben wij voor de kleine Wankelmotor motormanagementsysteem TriJekt Bee. Daar heb je de functie dat je een inspuitduurkenveld soort van "op goed gevoel" er in klopt .. en als de motor start, is het al goed: dan kun je zelf " + " of "-" druken totdat je Lambda = X hebt. X= wat je wil. Voor de Wankel pakken wij 0.9, omdat hij anders te warm werd... En TriJekt heeft ook zelfleerfunctie. Hij kan zelf "+" en "-" doen totdat de gewenste waarde van Lambda bereikt wordt. Enige wat je dan moet doen is dus het hele veld afrijden. Dat is trouwens nog niet zo makkelijk... met een auto zou het betekenen dat je ook "domme" dingen moet doen, zo als met 20 km/h volgas in de 4 , en met 50 km/h kwartgas in de 1... Men kan de zelfleerfunctie zelfs permanent aanlaten... |
#8
|
||||
|
||||
Dat soort 'domme' dingen moet je ook op de testbank doen om alle kenvelden kloppend te krijgen. Zo dom vind ik het niet.
__________________
Passat variant GT B3 |