Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 02-10-2016, 09:33
Broer Konijn's Avatar
Broer Konijn Broer Konijn is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 803
Send a message via MSN to Broer Konijn
Default Koelvloeistof vraag

Ik wou even de koelvloeistof verversen in mijn Golf. Daar zit nu een mengsel in van G12(rood) en water. Nu heb ik nog een volle 5 liter kan met blauwe staan. Kan ik deze gewoon gebruiken nadat ik de oude eruit heb gehaald?
__________________
VW Polo 2F 1.3 '94
Mazda MX5 '90
Mitsubishi Lancer Evolution III '95
Suzuki Swift 1.3i '99
VW Kever 1200 '83
Ford Fiësta 1.3i '94
VW Golf II 1.6 '88
VW Up! 75pk '12
Reply With Quote
  #2  
Old 02-10-2016, 09:54
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default

Is de blauwe koelvloeistof ook G12 ?

Volgens mij hoort er in een Golf 2 G11 of G12 in ? Dan moet dat er ook in

(PS. De kleur zegt niet altijd iets. Ik heb al eens blauwe G12 gezien )

Last edited by SciroccomTDI : 02-10-2016 at 09:59.
Reply With Quote
  #3  
Old 02-10-2016, 11:34
Gino89's Avatar
Gino89 Gino89 is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 1,129
Default

Je moet er inderdaad wel mee oppassen. Ik heb een golf 2 1.6 Gehad daar zat blauwe in. Nu weet ik niet precies welk typ. Echter was wel de aluminium kop aangevreten voor de KVS.
Reply With Quote
  #4  
Old 03-10-2016, 17:38
Broer Konijn's Avatar
Broer Konijn Broer Konijn is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 803
Send a message via MSN to Broer Konijn
Default

Voor de zekerheid heb ik gister maar weer de rode G12+ gehaald en die erin gegoten. Toch bedankt voor de waarschuwingen ik loop liever geen risico's op de lange termijn
__________________
VW Polo 2F 1.3 '94
Mazda MX5 '90
Mitsubishi Lancer Evolution III '95
Suzuki Swift 1.3i '99
VW Kever 1200 '83
Ford Fiësta 1.3i '94
VW Golf II 1.6 '88
VW Up! 75pk '12

Last edited by Broer Konijn : 03-10-2016 at 17:42.
Reply With Quote
  #5  
Old 05-10-2016, 20:25
JohanV JohanV is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 414
Default

Als je blauwe G11 met roze G12 koelvloeistof mengt, krijg je een vieze drab in je koelsysteem. G11 en G12 mogen absoluut NIET gemengd worden. De roze G12plus mag je wel mengen met zowel G11 als G12.

Omdat je nu niet weet of er roze G12 of G12plus in zit, zou ik het hele koelsysteem aftappen, een paar keer goed doorspoelen met schoon water, de kachelradiateur en de radiator eventueel apart met de tuinslang
doorspoelen, en er dan nieuwe roze G12plus in doen en die ook in het vervolg gebruiken.
Reply With Quote
  #6  
Old 05-10-2016, 20:39
Broer Konijn's Avatar
Broer Konijn Broer Konijn is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 803
Send a message via MSN to Broer Konijn
Default

Ik heb ook geen blauwe G11 met roze G12 gemengd. Er zat roze G12 met water in welke ik eruit heb laten lopen en nieuwe roze G12+ er terug in gedaan.
__________________
VW Polo 2F 1.3 '94
Mazda MX5 '90
Mitsubishi Lancer Evolution III '95
Suzuki Swift 1.3i '99
VW Kever 1200 '83
Ford Fiësta 1.3i '94
VW Golf II 1.6 '88
VW Up! 75pk '12
Reply With Quote
  #7  
Old 06-10-2016, 09:38
JBM JBM is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 285
Default

was G12plus normaal gesproken niet geelachtig?
Reply With Quote
  #8  
Old 06-10-2016, 10:16
Hugolf's Avatar
Hugolf Hugolf is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 103
Default

Heb er ook G12+ in zitten. Deze is roze van kleur. En verder inderdaad wat JohanV zegt.
__________________
Word jij ook zo gek van mijn reacties?
SMS Reactie UIT naar 4949!
Reply With Quote
  #9  
Old 14-10-2016, 19:01
J_Fix's Avatar
J_Fix J_Fix is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 306
Default

Ok, wilde net eenzelfde vraag stellen. Ik kom overal namelijk tegen dat er G11 in mijn 16V KR blok moet maar zie tegelijk dat G12+ door de meesten gebruikt wordt.

Ik weet dat G12+ tegelijk ook een reinigende werking heeft en of dat nou echt slim is om de huidige mee te vervangen? Zat zelf te denken om voor de zekerheid voor de geadviseerde G11 te gaan of kan G12+ echt geen kwaad? Het huidige (whatever het is) zit er immers al echt lang in.

Ik heb ook geen flauw idee wat er nu in zit. Zat er al in toen ik 'm kocht (2006) en was toen wat blauwig van kleur maar kijk ik nu in het vat dan is het blijkbaar z'n kleur verloren want ziet er nu uit als water (kleurloos) en heb nooit bij hoeven vullen of wat dan ook. Is dus wat er al in zat (onbekend).

Nou heb ik nergens werkruimte dus wordt op (openbare) parkeerplaats werk. Ik kan hem dus niet goed doorspoelen helaas maar het oude wil ik er uit laten lopen (wordt een heeeele platte bak er onder ) en voor het aftappen/leeg laten lopen dan toch gewoon de onderste slang van de radiator halen? Of blijft er dan een oud deel zitten door gesloten thermostaat, expansievaatje etc?

Alvast bedankt voor info.
__________________
Blau macht glücklich!!


'89 Golf 1.6D <-- stripped
'91 Golf 1.6 CL <-- stripped
'88 Golf 1.8 GTI 16v (KR) <-- daily
Reply With Quote
  #10  
Old 14-10-2016, 21:49
Broer Konijn's Avatar
Broer Konijn Broer Konijn is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 803
Send a message via MSN to Broer Konijn
Default

Ik heb het gedaan door de onderste slang van de radiator te halen en leeg te laten lopen. Daarna doorgespoeld met water tot er alleen water uit kwam. Daarna de slang erop en vullen met de nieuwe koelvloeistof. Even laten draaien zonder dop en daarna gewoon gaan rijden en in het begin het niveau in de gaten houden en zo nodig wat bijvullen.

Maar beter rij je niet weer 10 jaar lang met dezelfde koelvloeisof rond Is wel erg lang vanaf 2006 en wie weet hoelang het er al inzat voor je hem kocht.
__________________
VW Polo 2F 1.3 '94
Mazda MX5 '90
Mitsubishi Lancer Evolution III '95
Suzuki Swift 1.3i '99
VW Kever 1200 '83
Ford Fiësta 1.3i '94
VW Golf II 1.6 '88
VW Up! 75pk '12
Reply With Quote
  #11  
Old 14-10-2016, 22:02
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Ik denk niet dat je oude koelvloeistof zomaar in het riool mag lozen!
Reply With Quote
  #12  
Old 14-10-2016, 22:18
J_Fix's Avatar
J_Fix J_Fix is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 306
Default

Quote:
Originally Posted by Broer Konijn
Ik heb het gedaan door de onderste slang van de radiator te halen en leeg te laten lopen. Daarna doorgespoeld met water tot er alleen water uit kwam.


Ja deed ik ook het liefste maar sta op een open parkeerplaats dus kan het spoelwater niet opvangen. Had voorheen een smeerput met afvoer ter beschikking maar helaas niet meer.

Quote:
Originally Posted by Broer Konijn
Daarna de slang erop en vullen met de nieuwe koelvloeistof. Even laten draaien zonder dop en daarna gewoon gaan rijden en in het begin het niveau in de gaten houden en zo nodig wat bijvullen.


Ja precies, ik zat alleen even te twijfelen qua aftappen. Ik weet niet wat er in zit en G12+ kan nog wat menging hebben maar G11 niet

Quote:
Originally Posted by Broer Konijn
Maar beter rij je niet weer 10 jaar lang met dezelfde koelvloeisof rond Is wel erg lang vanaf 2006 en wie weet hoelang het er al inzat voor je hem kocht.


Ja nou weet je, het is m'n daily maar dat daily was al jaren tussen de 2500 en 3500km p/jr en is tegenwoordig nog ongeveer een krappe 1000km p/jr Ik heb tegenwoordig vaker last met leeggelopen accu door stil staan e.d. als andere kwaaltjes Als ik er al even een keer mee weg moet dan voel ik het zelfs aan het "ovaal worden" van de banden door het lange stil staan.

Voor de koelvloeistof zeggen ze wel 2jr of 250.000km maar als ie zo weinig rijdt is beiden wel extreem vlot. Zelfs de APK keurmeester (ga altijd naar dezelfde) heeft de afgelopen jaren al zoiets van "ik heb hooguit wat te keuren qua uitdroging van rubbers door het stilstaan en hooguit wat roestvorming" maar er zit zoveel nieuw opgezet plaatwerk en chassis op (kokerbalken links en rechts zowel voor als achter) dat ook dat laatste amper van toepassing is met de lading zinkprimer en tectyl die er meteen op is gedaan

Waarschijnlijk gaat deze nieuwe vloeistof er in en met dit soort km p/jr dus hoogstwaarschijnlijk ook voor de laatste keer (of ik moet alles ergens voor los moeten halen)

Thnx voor je vlotte antwoord Als het qua weer een beetje wil ga ik er komende dagen mee bezig want de eerste nachtvorst was er al en vertrouw wat er nu in zit niet echt meer nu het zelfs niet meer blauwig van kleur is
__________________
Blau macht glücklich!!


'89 Golf 1.6D <-- stripped
'91 Golf 1.6 CL <-- stripped
'88 Golf 1.8 GTI 16v (KR) <-- daily
Reply With Quote
  #13  
Old 14-10-2016, 22:21
J_Fix's Avatar
J_Fix J_Fix is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 306
Default

Quote:
Originally Posted by Erik Baas
Ik denk niet dat je oude koelvloeistof zomaar in het riool mag lozen!

Nee daarom inderdaad. Zag hier al wel milieu politie bij een ongelukje waar een radiator gescheurd was en ik sta op een HEEL erg open parkeerplaats. Weliswaar naast een put maar ga 't maar niet gokken

Had 'm liever ook gespoeld maar is niet anders helaas.
__________________
Blau macht glücklich!!


'89 Golf 1.6D <-- stripped
'91 Golf 1.6 CL <-- stripped
'88 Golf 1.8 GTI 16v (KR) <-- daily
Reply With Quote
  #14  
Old 15-10-2016, 09:21
gti-er gti-er is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 6,373
Default

Vreemde is dat iedereen nu G12 pakt, terwijl je in 1990 helemaal geen G12 had.
Nu met al die moderne koelsystemen gebruiken ze allemaal de rode.
__________________
Je bent nooit te oud om in een platte VW rond te stuiteren!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 23:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum