#1
|
||||
|
||||
Koelvloeistof vraag
Ik wou even de koelvloeistof verversen in mijn Golf. Daar zit nu een mengsel in van G12(rood) en water. Nu heb ik nog een volle 5 liter kan met blauwe staan. Kan ik deze gewoon gebruiken nadat ik de oude eruit heb gehaald?
__________________
VW Polo 2F 1.3 '94 Mazda MX5 '90 Mitsubishi Lancer Evolution III '95 Suzuki Swift 1.3i '99 VW Kever 1200 '83 Ford Fiësta 1.3i '94 VW Golf II 1.6 '88 VW Up! 75pk '12 |
#2
|
|||
|
|||
Is de blauwe koelvloeistof ook G12 ?
Volgens mij hoort er in een Golf 2 G11 of G12 in ? Dan moet dat er ook in (PS. De kleur zegt niet altijd iets. Ik heb al eens blauwe G12 gezien ) Last edited by SciroccomTDI : 02-10-2016 at 09:59. |
#3
|
||||
|
||||
Je moet er inderdaad wel mee oppassen. Ik heb een golf 2 1.6 Gehad daar zat blauwe in. Nu weet ik niet precies welk typ. Echter was wel de aluminium kop aangevreten voor de KVS.
|
#4
|
||||
|
||||
Voor de zekerheid heb ik gister maar weer de rode G12+ gehaald en die erin gegoten. Toch bedankt voor de waarschuwingen ik loop liever geen risico's op de lange termijn
__________________
VW Polo 2F 1.3 '94 Mazda MX5 '90 Mitsubishi Lancer Evolution III '95 Suzuki Swift 1.3i '99 VW Kever 1200 '83 Ford Fiësta 1.3i '94 VW Golf II 1.6 '88 VW Up! 75pk '12 Last edited by Broer Konijn : 03-10-2016 at 17:42. |
#5
|
|||
|
|||
Als je blauwe G11 met roze G12 koelvloeistof mengt, krijg je een vieze drab in je koelsysteem. G11 en G12 mogen absoluut NIET gemengd worden. De roze G12plus mag je wel mengen met zowel G11 als G12.
Omdat je nu niet weet of er roze G12 of G12plus in zit, zou ik het hele koelsysteem aftappen, een paar keer goed doorspoelen met schoon water, de kachelradiateur en de radiator eventueel apart met de tuinslang doorspoelen, en er dan nieuwe roze G12plus in doen en die ook in het vervolg gebruiken. |
#6
|
||||
|
||||
Ik heb ook geen blauwe G11 met roze G12 gemengd. Er zat roze G12 met water in welke ik eruit heb laten lopen en nieuwe roze G12+ er terug in gedaan.
__________________
VW Polo 2F 1.3 '94 Mazda MX5 '90 Mitsubishi Lancer Evolution III '95 Suzuki Swift 1.3i '99 VW Kever 1200 '83 Ford Fiësta 1.3i '94 VW Golf II 1.6 '88 VW Up! 75pk '12 |
#7
|
|||
|
|||
was G12plus normaal gesproken niet geelachtig?
|
#8
|
||||
|
||||
Heb er ook G12+ in zitten. Deze is roze van kleur. En verder inderdaad wat JohanV zegt.
__________________
Word jij ook zo gek van mijn reacties? SMS Reactie UIT naar 4949! |
#9
|
||||
|
||||
Ok, wilde net eenzelfde vraag stellen. Ik kom overal namelijk tegen dat er G11 in mijn 16V KR blok moet maar zie tegelijk dat G12+ door de meesten gebruikt wordt.
Ik weet dat G12+ tegelijk ook een reinigende werking heeft en of dat nou echt slim is om de huidige mee te vervangen? Zat zelf te denken om voor de zekerheid voor de geadviseerde G11 te gaan of kan G12+ echt geen kwaad? Het huidige (whatever het is) zit er immers al echt lang in. Ik heb ook geen flauw idee wat er nu in zit. Zat er al in toen ik 'm kocht (2006) en was toen wat blauwig van kleur maar kijk ik nu in het vat dan is het blijkbaar z'n kleur verloren want ziet er nu uit als water (kleurloos) en heb nooit bij hoeven vullen of wat dan ook. Is dus wat er al in zat (onbekend). Nou heb ik nergens werkruimte dus wordt op (openbare) parkeerplaats werk. Ik kan hem dus niet goed doorspoelen helaas maar het oude wil ik er uit laten lopen (wordt een heeeele platte bak er onder ) en voor het aftappen/leeg laten lopen dan toch gewoon de onderste slang van de radiator halen? Of blijft er dan een oud deel zitten door gesloten thermostaat, expansievaatje etc? Alvast bedankt voor info.
__________________
Blau macht glücklich!! '89 Golf 1.6D <-- stripped '91 Golf 1.6 CL <-- stripped '88 Golf 1.8 GTI 16v (KR) <-- daily |
#10
|
||||
|
||||
Ik heb het gedaan door de onderste slang van de radiator te halen en leeg te laten lopen. Daarna doorgespoeld met water tot er alleen water uit kwam. Daarna de slang erop en vullen met de nieuwe koelvloeistof. Even laten draaien zonder dop en daarna gewoon gaan rijden en in het begin het niveau in de gaten houden en zo nodig wat bijvullen.
Maar beter rij je niet weer 10 jaar lang met dezelfde koelvloeisof rond Is wel erg lang vanaf 2006 en wie weet hoelang het er al inzat voor je hem kocht.
__________________
VW Polo 2F 1.3 '94 Mazda MX5 '90 Mitsubishi Lancer Evolution III '95 Suzuki Swift 1.3i '99 VW Kever 1200 '83 Ford Fiësta 1.3i '94 VW Golf II 1.6 '88 VW Up! 75pk '12 |
#11
|
||||
|
||||
Ik denk niet dat je oude koelvloeistof zomaar in het riool mag lozen!
|
#12
|
||||
|
||||
Quote:
Ja deed ik ook het liefste maar sta op een open parkeerplaats dus kan het spoelwater niet opvangen. Had voorheen een smeerput met afvoer ter beschikking maar helaas niet meer. Quote:
Ja precies, ik zat alleen even te twijfelen qua aftappen. Ik weet niet wat er in zit en G12+ kan nog wat menging hebben maar G11 niet Quote:
Ja nou weet je, het is m'n daily maar dat daily was al jaren tussen de 2500 en 3500km p/jr en is tegenwoordig nog ongeveer een krappe 1000km p/jr Ik heb tegenwoordig vaker last met leeggelopen accu door stil staan e.d. als andere kwaaltjes Als ik er al even een keer mee weg moet dan voel ik het zelfs aan het "ovaal worden" van de banden door het lange stil staan. Voor de koelvloeistof zeggen ze wel 2jr of 250.000km maar als ie zo weinig rijdt is beiden wel extreem vlot. Zelfs de APK keurmeester (ga altijd naar dezelfde) heeft de afgelopen jaren al zoiets van "ik heb hooguit wat te keuren qua uitdroging van rubbers door het stilstaan en hooguit wat roestvorming" maar er zit zoveel nieuw opgezet plaatwerk en chassis op (kokerbalken links en rechts zowel voor als achter) dat ook dat laatste amper van toepassing is met de lading zinkprimer en tectyl die er meteen op is gedaan Waarschijnlijk gaat deze nieuwe vloeistof er in en met dit soort km p/jr dus hoogstwaarschijnlijk ook voor de laatste keer (of ik moet alles ergens voor los moeten halen) Thnx voor je vlotte antwoord Als het qua weer een beetje wil ga ik er komende dagen mee bezig want de eerste nachtvorst was er al en vertrouw wat er nu in zit niet echt meer nu het zelfs niet meer blauwig van kleur is
__________________
Blau macht glücklich!! '89 Golf 1.6D <-- stripped '91 Golf 1.6 CL <-- stripped '88 Golf 1.8 GTI 16v (KR) <-- daily |
#13
|
||||
|
||||
Quote:
Nee daarom inderdaad. Zag hier al wel milieu politie bij een ongelukje waar een radiator gescheurd was en ik sta op een HEEL erg open parkeerplaats. Weliswaar naast een put maar ga 't maar niet gokken Had 'm liever ook gespoeld maar is niet anders helaas.
__________________
Blau macht glücklich!! '89 Golf 1.6D <-- stripped '91 Golf 1.6 CL <-- stripped '88 Golf 1.8 GTI 16v (KR) <-- daily |
#14
|
|||
|
|||
Vreemde is dat iedereen nu G12 pakt, terwijl je in 1990 helemaal geen G12 had.
Nu met al die moderne koelsystemen gebruiken ze allemaal de rode.
__________________
Je bent nooit te oud om in een platte VW rond te stuiteren! |