#1
|
||||
|
||||
CIS-E (KE Jetronic) hulp gevraagd!
Mijn 16V met PL motor erin loopt niet lekker nadat ik de ringetjes rond de injectors vervangen heb. De motor is door de vorige eigenaar afgesteld geweest om redelijk ok te draaien met het luchtlek dat hij had langs de injectors. Nu dit luchtlek weg is is de afstelling dus omzeep, zo erg dat de auto niet stationair draait en momenteel zelfs niet meer wil aan slaan.
Ontsteking is goed en staat op tijd, was afgesteld voor het vervangen van de injector ringen. Er zijn nergens luchtlekken, daar heb ik ook al naar gezocht. Het probleem dat ik heb is dat alle afstelwaarden en procedures zoals beschreven in het werkplaatshandboek (die dikke van Bentley Publishers) uitgaan van stationair. Gezien de auto niet stationair wil draaien ben ik dus niets met deze info. Wat ik dus zoek is een soort basis afstelling, die kan gedaan worden bij stilstaande motor. Een basis positie van de CO schroef en stationair schroef waarbij de auto op zijn minst aan slaat en blijft draaien, ook al loopt hij beroerd. Iemand die me kan helpen? |
#2
|
||||
|
||||
Ik denk dat jij het in je spinnekop moet zoeken. Injectoren uit de kop trekken en elk in een aparte maatbeker hangen, contact aanzetten en luchtweger een bepaalde tijd omhoog trekken. Als het goed is zit dan in elke maatbeker eenzelfde hoeveelheid benzine. Is dit niet het geval, dan moet je even opzoeken hoeveel de injectoren per minuut of seconde moeten geven en ze daar op afstellen. Pas daarna met CO gaan spelen.
succes
__________________
VW Golf Syncro '88 origineel NL VW Caddy 3 1.9 TDI 2010 Audi A6 2.4 24v 2005 www.castra-machinebouw.nl |
#3
|
||||
|
||||
Hoor je de STK zoemen als je de auto op contact zet?
Weet je ook zeker dat de injectors er goed in zitten? Probleem bij een PL is dat je niet veel zelf kunt afstellen omdat hij dit groten deels zelfs regelt. |
#4
|
||||
|
||||
STK zoemt bij het opzetten van contact, die is in orde. Injectors zitten er goed in. Bougies waren goed voor de problemen begonnen, nu zien ze aangeslagen van de roet = rijk mengsel. Dat komt overeen met mijn idee dat de motor afgesteld was om te compenseren voor de valse lucht die hij trok, en nu deze valse lucht weg is is de afstelling omzeep.
Hoe kan je de injectoren afstellen? Voor het vervangen van de rubbers rond de injectors liep de motor perfect, enkel onder volle belasting in hoge toeren hield hij in omdat hij dan te veel valse lucht binnen trok. |
#5
|
||||
|
||||
Zit er een benzine drukregelaar op KE jetronic net als bij de nog oudere K-jetronic? Als dat zo is vermoed ik dat daar flink aangedraaid is. Bij de K-jet zat deze aan de voet van de spinnenkop. Afstellen zal dan draaien aan die bout zijn en met een benzinedruk meter aflezen. Hoewel je bij de K-jet met twee druk meters moest afstellen.
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR VW Golf 1 - 1983 - PG G60 VW Corrado - 1989 - PG G60 VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H |
#6
|
|||
|
|||
De druk bij zowel K als KE-jetronic stel je af met vulringen op de systeemdruk begrenzer op de spinnenkop.
Ik heb een dure brandstofdruktest set aan moeten schaffen om e.e.a goed af te stellen en met succes. Zowel de mk1 GTI als de mk2 16v KR lopen perfect. De CO heb ik op de testkast bij de dealer laten controleren bij de APK. @ar1g3 de injectoren kun je niet afstellen , je kunt ze alleen onderling verwisselen zodat de opbrengst zo gelijk mogelijk is. Dit heb ik ook gedaan toen ik nieuwe injectoren monteerde. Grt yal |
#7
|
||||
|
||||
Ik heb toen afgesteld aan de hand van mA te meten over dat grijze kastje dacht ik. Die zit aan de zijkant van de spinnenkop.
Met de CO schroef moet je hem zo regelen dat hij op 10 mA komt. En dan zou hij al redelijk goed moeten staan. probleem is alleen dat jou motor niet loopt. Je zou wel eens kunnen meten of je spanning meet over dat grijze kastje naast de spinnenkop. Dit is dacht ik een soort magneet klep. die regelt het benzine toevoer. |
#8
|
|||
|
|||
http://www.cabby-info.com/fuel.htm
Ik heb via deze site redelijk wat info gevonden om k-jetronic afgesteld te krijgen.
__________________
Scirocco 1.4tsi 2010 Golf 1 diesel 1982 Golf 1 gti 1979 Kawasaki Z750 2010 |