Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 04-09-2005, 13:18
PeterZ's Avatar
PeterZ PeterZ is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 494
Unhappy Monteren schroefset achterkant

Ik ben bezig om een schroefset op mijn Golf 1 te monteren, maar ik loop tegen een probleem aan bij de achterkant.

De onderkant is geen probleem, maar de bovenkant laat niet los. Ik dacht dat ik er gewoon een ratel op kon zetten, maar het geheel "geeft mee", alsof het in rubber is gegoten. Als ik er een beetje kracht op zet komen er onheilspellende geluiden van de veren af.

Hoe krijg ik de bovenkant van de achterveerpoten los?


Jullie hulp wordt als altijd weer hooglijk gewaardeerd.
__________________
Why do you press harder on a remote control if you know the battery is dead?
Reply With Quote
  #2  
Old 04-09-2005, 13:42
berendd's Avatar
berendd berendd is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,458
Default

eerst de bovenkant loshalen gaat meestal makkelijker.

dus onderkant weer vast zetten, wiel er weer op en dan in de auto gaan zitten en boven losmaken. dan komt de druk van de moer af en gaat ie als het goed is makkelijker los.
__________________
sportklassiek klassieker forum
Reply With Quote
  #3  
Old 04-09-2005, 13:54
Jurgen Santana's Avatar
Jurgen Santana Jurgen Santana is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,526
Default

Inspuiten met "Rost-Off" en een tijd later nog eens proberen? De zuigerstang kun je toch ook tegen houden met een tang aan de bovenkant en dan de moer met een ringsleutel losdraaien. Zo heb ik het tot nu toe bij al mijn Vw's gedaan tenminste.
__________________
WWW.MIVW.NL
Reply With Quote
  #4  
Old 04-09-2005, 13:55
PeterZ's Avatar
PeterZ PeterZ is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 494
Default

OK, dat ga ik nu proberen! Dank voor de snelle reactie
__________________
Why do you press harder on a remote control if you know the battery is dead?
Reply With Quote
  #5  
Old 04-09-2005, 14:08
PeterZ's Avatar
PeterZ PeterZ is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 494
Default

Wereldtip van Berendd! Geen enkel probleem om ze los te draaien! Vanaf nu (hopelijk) geen problemen aan de achterkant...

De voorkant wordt een ander probleem (sommige mensen geven je gelijk een nieuw probleem als je hun probleem oplost...). De anderkant van de veerpoten voor zitten serieus vast. Ze zijn ingespoten met tectyl, en als ik als mijn kracht gebruik (in combinatie met twee poten in de wielkast) geven ze geen millimeter mee, ik denk dat mijn ratel nog eerder kapot gaat. Kruipolie zal waarschijnlijk geen zin hebben met de tectyl er op.

Ook hier een wereldtip voor?
__________________
Why do you press harder on a remote control if you know the battery is dead?
Reply With Quote
  #6  
Old 04-09-2005, 14:58
berendd's Avatar
berendd berendd is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,458
Default

ook voor op dezelfde manier te werk gaan met de bovenkant eerst. achter draait de demper zelf bijna nooit mee, maar voor wel. je kan m tegenhouden met een inbus.

onder de tectiel eraf borstelen met een staalborstel, en dan ff weken in de wd-40/kruip oid. vervolgens een groot moment erop, en als je ratel het niet houdt moet je volgende keer een betere kopen (oftewel niet forceren anders heb je niks meer). als ie dan niet loskomt een paar tikken geven terwijl je de spanning erop houd. sla op de boutkop en zet je ratel op de andere kant, sla niet op de schroefdraad! pak een stalen hamer, kan je de beste tikken mee geven.

succes.
__________________
sportklassiek klassieker forum
Reply With Quote
  #7  
Old 04-09-2005, 15:14
PeterZ's Avatar
PeterZ PeterZ is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 494
Default

De achterkant is nu volledig gemonteerd , ga een volgende keer verder met de voorkant. Zal ondertussen wel staalborstel/kruipolie doen, kan het lekker inweken. Ik hou jullie op de hoogte!

Het gaat overigens om een set van FK (Highsport), die zou nog wat comfort moeten geven volgens een andere thread. Ik ben benieuwd!
__________________
Why do you press harder on a remote control if you know the battery is dead?
Reply With Quote
  #8  
Old 04-09-2005, 15:37
Marco's Avatar
Marco Marco is offline
Volksforum Crew - Elekit
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 7,628
Send a message via MSN to Marco
Default

Een ratel is niet gemaakt om zoveel kracht over te brengen, wil je em slopen dat moet je em vooral zo gebruiken. Voor dat soort klussen (lange pijp als moment) altijd een wringijzer gebruiken (metalen arm met 1/2" aansluiting eraan)
__________________
Passat B1 LS
Passat B8 Businessline R
Reply With Quote
  #9  
Old 04-09-2005, 15:39
berendd's Avatar
berendd berendd is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,458
Default

is idd beter, maar een goeie ratel kan wel wat hebben. forceren moet je m natuurlijk nooit.

en alles kan kapot natuurlijk.
__________________
sportklassiek klassieker forum
Reply With Quote
  #10  
Old 04-09-2005, 16:17
Marcski's Avatar
Marcski Marcski is offline
Volksforum Crew
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 12,707
Default

Quote:
Originally Posted by berendd
is idd beter, maar een goeie ratel kan wel wat hebben. forceren moet je m natuurlijk nooit.

en alles kan kapot natuurlijk.


wel eens een ratel uit elkaar gehad?
Al je kracht komt op een tandje van nog geen 1mm2 te staan...
Reply With Quote
  #11  
Old 04-09-2005, 16:20
chrisjuh chrisjuh is offline
Forum junkie
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 1,832
Default

Ik heb bij mijn Golfjuh de bouten van de originele voordempers moeten doorslijpen....maargoed zit nu wel een schroefset onder
__________________
FAHRVERGNÜGEN!
Reply With Quote
  #12  
Old 04-09-2005, 17:14
Lieuwe's Avatar
Lieuwe Lieuwe is offline
No personal life
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,870
Default

Ik heb al hele rare dingen gedaan met mijn ratels en nog nooit iets kapot gemaakt .. je moet gewoon goede spullen kopen :p

Schroefset montage bij mijn Golf1 ging vrij simpel (1e keer dat ik het deed).
Reply With Quote
  #13  
Old 05-09-2005, 05:57
Melvin Melvin is offline
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 5,427
Default

over de voorkant he, dan hoef je bovenin alleen die middelste bout los te draaien he, en vervolgens de oude set eronder uit en de nieuwe eronder toch? verder niks ofwel? (ja alles vastdraaien...)
Reply With Quote
  #14  
Old 05-09-2005, 06:13
Cabby 82 TDi's Avatar
Cabby 82 TDi Cabby 82 TDi is offline
VW Addict
 
Join Date: May 2004
Posts: 573
Send a message via MSN to Cabby 82 TDi
Default

Dat klopt, maar die middelste bout is de schroefdraad op je schokdemper. En die draait soms net zo hard mee met je moer. Dus moet je een imbussleutel er op zetten. Dat nou juist de reden van dat gat daar boven in.
Reply With Quote
  #15  
Old 05-09-2005, 07:02
arnus71's Avatar
arnus71 arnus71 is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,938
Default

Doe eerst de voorkant, dat is altijd meer werk. Dan valt de achterkant mee!
Reply With Quote
  #16  
Old 05-09-2005, 17:41
Marco's Avatar
Marco Marco is offline
Volksforum Crew - Elekit
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 7,628
Send a message via MSN to Marco
Default

Quote:
Originally Posted by Cabby 82 TDi
Dat klopt, maar die middelste bout is de schroefdraad op je schokdemper. En die draait soms net zo hard mee met je moer. Dus moet je een imbussleutel er op zetten. Dat nou juist de reden van dat gat daar boven in.


Precies, oude dop nemen, daar slijp je de helft van weg, in t midden, dussen 6 kant en 1/2 bevestiging, daar kun je dan je inbus doorheen steken. Het officiele VW gereedschap is namelijk zo'n aangepaste dop
__________________
Passat B1 LS
Passat B8 Businessline R
Reply With Quote
  #17  
Old 05-09-2005, 18:48
PeterZ's Avatar
PeterZ PeterZ is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 494
Default

@Arnus71: Ik moest eerst de achterkant doen, om moed te verzamelen voor de voorkant. Maar dat is nu gelukt, ik ben er vandaag mee naar mijn werk gereden, en ik ben nog heelhuids aangekomen ook.... :biggrin:

Voor de voorzijde verwacht ik boven geen problemen, omdat ik de veerpoten er met domlagers en al uithaal. Op de set die er in gaat zitten die al gemonteerd, dus dat mag geen probleem opleveren. (sprak hij nu optimistisch)
__________________
Why do you press harder on a remote control if you know the battery is dead?
Reply With Quote
  #18  
Old 06-09-2005, 08:38
berendd's Avatar
berendd berendd is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,458
Default

wel een beetje optimistisch, maar das niet erg.

op zich wel goed te doen.
__________________
sportklassiek klassieker forum
Reply With Quote
  #19  
Old 06-09-2005, 20:00
Rallye-VR6t's Avatar
Rallye-VR6t Rallye-VR6t is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 1,534
Talking

Voor sommige dingen heb ik 2 meter stalen buis te liggen.
Die past dan om mijn wringstaaf.

Maar ik moet soms mijn staafje onder de pers leggen....

Maar wat dood is overwint niet zeg ik.....
Reply With Quote
  #20  
Old 06-09-2005, 23:18
golf racer golf racer is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2005
Posts: 152
Send a message via MSN to golf racer
Default

Quote:
Originally Posted by Marco
Precies, oude dop nemen, daar slijp je de helft van weg, in t midden, dussen 6 kant en 1/2 bevestiging, daar kun je dan je inbus doorheen steken. Het officiele VW gereedschap is namelijk zo'n aangepaste dop

of gewoon een ringsleutel lukt 99% ook hoor met een imbus er door
hoef juh ook geen doppuh te slopuh
__________________
op zoek naar golf 1 met kleine achterlichten auto hoeft niet mooi te zijn uiterlijk onbelangrijk diesel geen probleem
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 09:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum