#1
|
|||
|
|||
Startknop jetta 2
Hallo,
Momenteel is het contactslot van mijn zusje haar auto defect en zorgt ervoor dat onder het rijden de lampen en dergelijke uitvallen (ontlastingsrelais) Nu hoeft deze auto het nog maar krap een maandje vol te houden voordat de opvolger er is en deze de sloop op gaat. Ik zou graag het contactslot omzeilen door een schakelaar te maken voor contact en een veerretour startknop voor de startmotor. Kan iemand mij helpen met welke draden waar aangesloten moeten worden? De auto is een jetta uit 1991 Alle hulp is welkom Mvg justin
__________________
Daily koekblik: Volkswagen jetta 1.6 8v '90 Fun: Aprillia Dorsoduro 1200 ‘14 |
#2
|
||||
|
||||
Probeer eerst even een spuitje WD40 in het contactblokje!
|
#3
|
|||
|
|||
Er is inwendig het een en ander afgebroken, sleutel komt ook niet terug na het starten (veertje defect) en er zit veel speling op t contactslot
__________________
Daily koekblik: Volkswagen jetta 1.6 8v '90 Fun: Aprillia Dorsoduro 1200 ‘14 |
#4
|
|||
|
|||
Gewoon met de draadjes starten. Ff een kroonsteentje ertussen hangen en daar het goeie draadje ff tegen aan houden.
__________________
Quote:
|
#5
|
||||
|
||||
Quote:
Nee, dan helpt zelfs WD40 niet meer... ;-) De bedrading is minder simpel: * je hebt een schakelaar (eigenlijk een dubbele) nodig die de +12 (rd/wt) verbindt met zowel het X-contact (zw/gl) als de bobine etc. (zw/gs). * en een terugverende schakelaar die de +12 (rd/wt) even verbindt met de startmotor (rd/zw). De parkeerlichten werken dan niet, en je moet er zelf aan denken om koplampen, aanjager en achterruitverwarming uit te schakelen tijdens het starten (tenzij de auto altijd vlot start en de accu 100% is). De genoemde kleuren zijn die van de draden op het startcontact. Bron: Olving, Golf/Jetta '83-'87. |
#6
|
||||
|
||||
Of je vervangt het contactslot.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily 'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs. 'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ? |
#7
|
|||
|
|||
Top erik, daar heb ik wat aan.. Ik ga er even mee stoeien.
Contactslot vervangen kost ook weer rond de 50 euro, en mijn zusje heeft nou niet bepaald een budget voor zoiets helaas.
__________________
Daily koekblik: Volkswagen jetta 1.6 8v '90 Fun: Aprillia Dorsoduro 1200 ‘14 |
#8
|
|||
|
|||
Kijk. Duidelijk verhaal erik. Ik heb trouwens altijd alles uit als ik een auto start. Zeker als ie niet snel aan slaat. Scheelt nogal wat voor de accu
__________________
Quote:
|
#9
|
||||
|
||||
dat doet je contactslot vanzelf. die schakeld de radio, verwarming, verlichting... allemaal uit op het moment je de sleuteld doordraait om te starten.
dit merk je heel snel als je starter kapot is en niet aanslaat. dan druk je de sleutel door, en zie je alles uitvallen zonder dat je de motor hoort rondgaan. ik zou niet gaan knoeien met schakelaars en draden aan elkaar zitten want zo zit je volgende week misschien met een lege accu en mag je hulp gaan inroepen om thuis te geraken. beter gewoon op de sloop een contactslot halen en de boel vervangen. scheelt hem ook nog wat als je de auto erna wil doorverkopen
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be |
#10
|
|||
|
|||
Klopt. Maar een oude diesel moet ook ff gloeien. Als je accu dan niet al te best is, trekt ie het niet.
Bovendien starten met verlichting aan vind ik sowieso geen goed idee. Pitten knappen om de haverklap. Dat vind ik ook zo irritant aan nieuwe auto's. Die kun je hooguit op dagrijverlichting zetten. Maar idd contactslot kost geen drol op de sloop. Verkoopt idd ook wat makkelijker.
__________________
Quote:
|