#1
|
||||
|
||||
Ford Capri Mk1
Aangezien het hier toch een regenachtige, rustige dag is ..
Quote:
Quote:
Goed, ik heb dus een '72 Ford Capri (een 1700 GTXLR om precies te zijn), op de sloop gekocht in '94 voor 300,- gulden, rijdend gemaakt met Escort RS2000/Capri 2.8i spul in de winter en het voorjaar van '96, APK erop en gereden tot de zomer van '97. Daarna is die motor (een RS2000 motor) uitgebouwd vanwege te hoog olieverbruik (het was een gereviseerde motor, is ook onder garantie weer in orde gemaakt) en is de Capri in de 'schuur' belandt. De 2L RS motor is toen verkocht aan een vriend met een Escort RS2000 Mk1 die dringend op zoek was naar een motor, en ik ben na verkoop daarvan spullen gaan verzamelen (Cosworth 2L 16V turbo motor, kompleet met Borg Warner T5 5-bak, kabelboom en toebehoren) Ik was 'goed bezâgh' totdat ik eind 1997 gegrepen werdt door het luchtgekoelde V(W)irus, en project CC (CapriCosworth) meer en meer op de achtergrond terecht kwam. 1996; Hoe de auto gedaan moet worden weet ik wel (of je doet het goed, of je doet het niet), maar het eindresultaat zoals ik het toen in 1998 in mijn hoofd had (standaard Cosworth, 204pk, achteras met sper, 8x15 Revolution) is drastisch overhoop gegaan. Door de jaren heen heb ik de nodige leuke auto's gehad/ gereden, de nodige kennis opgedaan, en -ook belangrijk- de juiste mensen leren kennen die de instelling hebben "kan niet, bestaat niet", en "bestaat het niet, dan maken we het" Voor wat betreft het uiterlijk ben ik er voor 99% wel uit.. het moet een beetje een mix worden tussen klassieke RS2600/RS3100 lijnen en moderne techniek. Wielen wilde ik het liefst 'period correct' (ik had een setje 5 spaaks Revolution in 8x15 liggen) houden, maar het onderstel is overhoop gegaan (ik kom daar zo op terug). Begin vorig jaar kwam ik dit project tegen en sloeg de (technische twijfel) toe.. wat nu te doen en/of te bouwen ? Het moet hedendaagse, betrouwbare techniek zijn, met veel gebruiksgemak.. stuurbekrachtiging is dus een vereiste, net zoals een 5bak, en degelijke remmen. Motorisch moet de auto betrouwbaar zijn (vandaar de standaard Cosworth) maar de aandrijflijn kostte me m'n nachtrust kost .... ging ik voor de beproefde route,en behoud ik de starre achteras met bladveren (maar wel met sper, gele Koni's) en liet ik de Mc Phersons zitten, of ging ik voor een 4x4 onderstel? Ondertussen heb ik de Capri ook alweer ruim 15 jaar in bezit (gekocht 20 Juni 1994, 2 dagen voor mijn 26e verjaardag) en heb ik ondertussen ook komplete voorwielophanging, oliecarter, voordiff., aandrijfassen, 4x4 5bak en een aluminium subframe (met stuurbekrachtiging) van een 4x4 Cosworth aangeschaft. De achterwielophanging is 'onderweg'.. doordat straks de spoorbreedte vóór en achter gaat toenemen (met ruim 60mm per kant), heb ik wielen nodig met een hoge et- waarde, want ik wil binnen de standaard smalle Capri body blijven.. uitbouwen is voor mij geen optie, ik vind een 'smalle' Capri Mk1 het mooist. De lijst met reeds verzamelde onderdelen is al aardig lang en dat varieert van een nieuw gelaagde voorruit en een extra dakplaat (mijn Capri heeft schade aan de dakgoten, tpv de A-stijl) tot nieuwe orginele achterlichter, deurrubbers en een orgineel '6 pot' MK1 dashboard met eerste montage autoradio. Ook op motorgebied is reeds het nodige verzameld .. een 4x4 inlaatspruitstuk, 4x4 oliepomp (met spraybar) is er, een 4x4 uitlaatspruitstuk is onderweg. Bij Jaguar heb ik setje lichte (made by Fuchs) 6,5x16" velgen gevonden, steek 5x108, en die steek kan tussen de 4x108 Sierra 4x4 flenzen gezet worden. De remmerij ligt ook al klaar.. Porsche Boxster 4zuiger (made by Brembo) remklauwen in kombinatie met Jaguar X-type (steek 5x108) remschijven. Foto van het setje aangeschafte 16" Jaguar X-type velgen .. 6,5x16, steek 5x108, etwaarde; 52,5, naafgat 63,5mm. Sinds eind 1999 staat de Capri thuis in de opslag en zal ik er voorlopig nog geen tijd voor hebben, maar zo af en toe als ik weer wat tegenkom schaf ik het aan, in de hoop ooit met deze auto te kunnen gaan beginnen. Ik zal geen wekelijkse updates plaatsen, maar als er wat is zal ik het hier melden, goed ??
__________________
Alain Quote:
Last edited by Area51 : 24-05-2016 at 10:35. |
#2
|
||||
|
||||
Alain, jij hebt me toch mooi spul staan zeg......
Deze spant voor mij wel echt de kroon. Het is dat ik geen snor laat staan (belabberde gelaatsbeharing ), maar voor zo'n gave capri zou ik dat direct overwegen!
__________________
v40 d4 r-design 2014 Volvo 244 gl 1978 Volvo 780 Bertone 1987 Mini 1275 1977 Mini 1000 1987 |
#3
|
||||
|
||||
Ik ben benieuwd Alain, of deze nog eens rijdend te bewonderen is..
Jammer van de Escort maar de Capri kan net zo mooi worden, en is minder zeldzaam, om zo grandioos te verbouwen..
__________________
Mijn project, '77 audi 50 Quote:
|
#4
|
||||
|
||||
de aldi wil zn karretje terug.
__________________
Welcome to the internet: Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents. |
#5
|
||||
|
||||
Das een leuk project, erg leuke auto. Ook de foto's uit Baarlo, echt top. Ben daar ook een aantal jaren geweest met destijds mijn XR2 uit '86.
Hopelijk komt de Capri zeker nog op de weg. Succes....
__________________
Golf 8 GTI edition45 Clubsport ‘22 Porsche Macan ‘21 Transporter T6.1 ‘21 |
#6
|
||||
|
||||
ach gister helemaal vergeten te zeggen ...
mijn overbuurman zul je wel kennen groen/grijze v6 capri |
#7
|
||||
|
||||
Echt leuke auto's, de ideeën zijn erg goed in ieder geval alain!
__________________
'86 Jetta 1.6 TD '85 Golf 1.6 GTD '82 Bus D '67 1600A Limousine |
#8
|
|||
|
|||
bedankt voor je mailtje nog, Alain
Geweldig allemaal En dan niet eens alleen die capri die daar staat. Dit is mijn broer zijn ex MK1 escort. Nu omgebouwd naar rally escort. http://iloapp.autosport-twente.nl/g...s?Album&album=3 |
#9
|
||||
|
||||
Quote:
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway. |
#10
|
||||
|
||||
Quote:
Quote:
Toch -bijna 4 jaar later- heb ik de laatste tijd wat spullen kunnen aanschaffen. Die bewuste achterwielophanging is nog steeds 'onderweg', maar eind 2012 kreeg ik via wat oude contacten in de Ford wereld een kale Sierra 4x4 body (Italiaanse schadeauto) aangeboden waar alleen de achteras nog onder zat ! Ik wil dus de Sierra 4x4 bodemplaat (of delen daarvan) gaan gebruiken om onder de Capri te gaan monteren, maar ik wil ook geen concessies gaan doen aan het interieur van de Capri, met name de achterbank (waar ik als jochie van 6 ooit opzat in de nieuwe Capri van een oom en tante) wil ik graag zo behouden.. das voor mij een stukje jeugdsentiment, al zal ik never nooit er meer op plaatsnemen Bij de kale Sierra body horen ook nog twee afgekloven Cosworth voorstoelen en daar zou ik de 4x4 bodemplaat (die echt in super- staat is !!) dus wel voor kunnen gaan gebruiken. De Sierra staat nu in de stalling waar ook de Audi 50 staat (ergens in de buurt van Tilburg) en de bedoeling is om die eind dit jaar naar Den Haag te halen en verder kaal te slijpen... scheelt in ieder geval weer stallingskosten. En dit is een beetje de 'look' die ik voor ogen heb... standaard Ford Capri RS2600 / RS3100. Nu nog 2 RS2600 voorschermen zien te vinden.. zag laatst een setje NOS voorbij komen, maar 1200,- pst. vind ik wat te gortig.
__________________
Alain Quote:
Last edited by Area51 : 01-09-2013 at 16:03. |
#11
|
||||
|
||||
Blijven toch ook de mooier modellen de oudere type's. Succes en de look die je voor ogen hebt. 100.000 punten
__________________
Cars. Golf 7 tdi. Seat mii Golf 2 GTI 84' (origineel ned) |
#12
|
||||
|
||||
Quote:
En dat is de afgelopen kerstvakantie ook gebeurd !! Uiteindelijk ga ik geen plaatwerk-onderdelen van deze body afzagen, wel heb ik wat maten genomen, maar de aanpassingen die ik aan de Capri bodem moet doen zijn dermate beperkt dat ik daarvoor geen uren onder de Sierra bodem ga liggen zagen om dan uiteindelijk misschien nog alles zelf te maken.
__________________
Alain Quote:
|
#13
|
|||
|
|||
Hier nog wat update`s toevallig ?
|
#14
|
||||
|
||||
Quote:
Ha, das toevallig !! Kwam eergisteren dit topic ook weer tegen.... Nee, helaas geen updates... beetje pech gehad laatste paar jaar, met als dieptepunt het failliet gaan in juli 2015 van ons -in oktober 1928 opgerichte- familiebedrijf We zagen het "gelukkig" wel een beetje aankomen (in 2014 al een beetje), maar dat betekende wel dat ik al mijn 'zooi' naar een andere locatie moest verhuizen. Sinds kort alles uitgezocht en bij elkaar gezet, maar voorlopig ga ik er nog niet aan toekomen... eerst maar weer eens een baan zien te vinden.
__________________
Alain Quote:
|
#15
|
||||
|
||||
oh dat is kut, Alain!
__________________
Project Topic: VW Golf MKII 1.8T daily tracktoy Insta: https://www.instagram.com/turboclouseau/ YT: https://www.youtube.com/user/renerene1984/videos |
#16
|
|||
|
|||
Dat is klote ja , auto loopt niet weg . Eerst andere prioriteiten .
|
#17
|
|||
|
|||
Vervelend man. Hoop dat jij en evt de rest van het bedrijf weer gauw aan de bak komt! Met de juiste instelling is er vast wel wat te vinden👍
Erg gaaf ook de capri, heb heel sporadisch wel eens een jonger type voor apk, blijven gave bakken! Hoop dat je in de toekomst er nog eens goed mee aan de gang kan👊
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor E30 320i cabrio '90 😎 Twingo 1.2 '01 extra daily Twingo 1.2 '08 voor de vrouw Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back! |
#18
|
||||
|
||||
Quote:
Godver Alain! Hoe ga je daar mee om man?
__________________
Veni vidi velcro..... Ik kwam, zag, en bleef hangen |