#1
|
||||
|
||||
Accu achterin, pluspunt voorin. Hoe?
Zoals de titel al laat zien ben ik opzoek naar de mogelijkheden om een pluspunt onder de motorkap te maken.
Wat is het geval? Door ruimtegebrek heb ik mijn accu achterin de auto geplaatst. Nu heb ik een behoorlijk dikke kabel vanuit de + naar de motorruimte getrokken. Ook de massa heb ik naar voren gelegd. Onder de motorkap heb ik enkele kabels die op de + en de massa moeten worden aangesloten. Nu is mijn vraag hoe ik dit het beste kan doen? Ik kan alles aan elkaar solderen, maar dit heeft niet echt mijn voorkeur. Zijn er mensen die mij hulp kunnen bieden ?
__________________
My EX-project: Golf MK1 G60 |
#2
|
||||
|
||||
Ik heb zo'n verdeel rail genomen deze heb ik alleen in de auto liggen om dat ik wat meer plussen nodig had in de auto en de doorgaande is die naar de startmotor.
Ik heb ook de accu achter in liggen https://www.stroomwinkel.nl/c-141-dc-distributie.aspx
__________________
Quote:
Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs |
#3
|
||||
|
||||
Dus je hebt een kabel van je accu naar je startmotor en daartussen heb je een verdeel rail gemonteerd en daar je overige plussen op aangesloten?
__________________
My EX-project: Golf MK1 G60 |
#4
|
||||
|
||||
Mooie oplossing, Style!
__________________
Project Topic: VW Golf MKII 1.8T daily tracktoy Insta: https://www.instagram.com/turboclouseau/ YT: https://www.youtube.com/user/renerene1984/videos |
#5
|
|||
|
|||
Ik zou ook graag mijn accu achterin monteren. Wat voor dikte kabel heb je genomen en heb je deze ook apart afgezekerd?
Hoe doe je dat met je massa? Kun je deze niet gewoon achterin monteren ipv een aparte kabel te trekken, dacht ik zo. En over je verdeelblok. Misschien kun je een Golf 4 verdeelkap gebruiken. Deze ziet er in mijn ogen wel strak uit. |
#6
|
||||
|
||||
Heb m'n accu ook achterin. De lange + kabel heb ik halverwege onderbroken met een hoofdschakelaar.
Massa heb ik gewoon achterin aan m'n carrosserie gemaakt
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62 GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN Honda CRF450 SM KTM EXC 525 Racing SM |
#7
|
||||
|
||||
@ Style
Kun jij niet even een foto plaatsen van je verdeelrail? :P Want zoiets wil ik ook wel onder de motorkap of binnen maken, kan ik wat ideeën opdoen
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62 GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN Honda CRF450 SM KTM EXC 525 Racing SM |
#8
|
||||
|
||||
Quote:
Ik heb een 50mm2 kabel genomen die af gezekerd direct bij de accu 250A. Massa achter op de body gezet en dan idd een kabel naar voren net voor het schutboord de verdeler gezet en van daar uit naar de startmotor. Dikke massa kabel van de versnellingsbak naar de zelfde kant van de body als waar de massa van de accu op zit bij mij is dit rechts. Zal eens kijken of ik nog ergens een foto heb liggen
__________________
Quote:
Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs |
#9
|
||||
|
||||
Peter (Style) heeft het helemaal volgens het boekje gedaan idd
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#10
|
||||
|
||||
Tja, als je aanneemt dat de body een goede geleider is voor de min, en daar twijfel ik eigenlijk nogal aan... Heeft iemand daar wel eens serieus onderzoek naar gedaan?
|
#11
|
||||
|
||||
Quote:
Je weet dat in een auto de min ALTIJD op de body zit? Ook origineel. Alle minnetjes gaan op de kas. Dus ook van het blok, de bak en de accu. Zelfs massaschakelingen werken op die manier. Enige uitzondering zijn die tegenwoordige plastic/carbon body's die hebben wel gewoon aparte minnen.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet! |
#12
|
||||
|
||||
Quote:
Maar wat ik bedoel is dat de weerstand van de body volgens mij gewoon te hoog is om een goede geleiding van de stroom te waarborgen. Aan de verlichting merk je soms al dat er spanningsverlies optreedt in de bedrading én de massaleiding, maar als je de accu achterin plaatst moet ineens de stroom voor de startmotor er ook doorheen! Ga maar eens _meten_ hoeveel spanning je verliest, ik denk dat je je rot zal schrikken... |
#13
|
||||
|
||||
Zelf nog niet getest, maar bijvoorbeeld bij een BMW zit de accu vaak achterin en daar zit de massa ook gewoon naast de accu op de body.
Zelf heb ik dit ook gedaan bij mijn golf, alleen nog niet getest of het zo werkt
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62 GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN Honda CRF450 SM KTM EXC 525 Racing SM |
#14
|
||||
|
||||
Nooit het verlies getest maar hij start en rijd.
Voor de rest geen elektrische problemen.
__________________
Quote:
Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs |
#15
|
||||
|
||||
De body is een prima geleider, niets mis mee.
|
#16
|
||||
|
||||
Ik heb de hele massakabel naar voren gelegd, maar dit is dus niet nodig.
Vanaf mijn baksteun (boltaction) heb ik de massa naar de carrosserie. En de massakabel vanaf de accu heb ik ook op de carosserie vooraan gemaakt. En een massa vanaf de starter naar de carrosserie. Wederom hetzelfde punt als waar het massapunt vanaf de baksteun heen gaat.
__________________
My EX-project: Golf MK1 G60 |
#17
|
||||
|
||||
Kleine tip mijnerzijds; Het is beter om een massaschakelaar ipv een hoofdstroomschakelaar te monteren. Reden is dat tussen je accu en de hoofdstroomschakelaar stroom zou kunnen blijven lopen. Wanneer je de massa onderbreekt, kan de stroom niet meer lopen. Is een iets veiligere oplossing.
Distribox met zekeringen is ook handig, ze zijn er in vele vormen en maten:
__________________
|
#18
|
||||
|
||||
Nooit bang om domme vragen te stellen dus eigenlijk wat je zegt is tussen de korte massa kabel van accu naar chassis daar een massa schakelaar tussen zetten.
Dan ga ik gelijk zo schakelaar halen Plus is wel af gezekerd gelijk bij de accu.
__________________
Quote:
Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs |
#19
|
||||
|
||||
Ik heb de schakelaar juist tussen de + zitten. De reden hiervoor is dat de schakelaar nu mooi naast m'n stoel zit.
En de massa zou dan achterin de auto zitten. Maar als ik de auto langere tijd niet gebruik gaat de accu er toch uit.
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62 GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN Honda CRF450 SM KTM EXC 525 Racing SM |
#20
|
||||
|
||||
Dat voordeel heb ik nog niet eens gezien ik haal nu altijd als ik weg ga de Plus pool los maar die draai je dan gewoon dicht.
Alleen dan blijft hij achter in dus massa of Plus schakelaar maakt niet zo veel uit zie geen mooie oplossing om zo'n schakelaar voor in kwijt te kunnen.
__________________
Quote:
Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs |