#1
|
||||
|
||||
MK1 2.0 16v ABF - Relais tikt en zekering kapot.
Hallo allemaal,
Ik heb een mk1 met ABF motor. heb er circa 4000km mee gereden sinds de bouw en liep altijd geweldig. Maar een paar weken geleden stopte hij ermee bij het optrekken en wil niet meer aanslaan. ben nu al ook 2 weken aan het zoeken. Nu heb ik dus het probleem dat relais 167 heel erg snel tikt en dan gaat de 20A zekering er uit. heb alle pompen al gecontroleerd, nieuw relais geprobeerd maar dit helpt niks. Ik heb een chip in mijn ecu zitten en een printje voor de startblokkering. Dus bij contact aan: relais 167 tikt als een malle, zekering knalt er uit. startmotor doet het gewoon. relais 30 werkt ook. (spanning voor ecu dacht ik?) alle massa punten lijken in orde, hij deed het voorheen ook super. heb zeer veel forums gelezen over dit probleem. bij de een was het de ecu, bij de ander massa.. Iemand nog tips of hetzelfde probleem gehad? |
#2
|
|||
|
|||
Relais 167 is voor de brandstofpomp right?
Haal dat relais er eens uit en bekijk met een led tester wat er op welke pin staat. Voornamelijk die van de stuurstroom die door de ecu geschakeld wordt, grote kans dat dit een naar massa schakelend signaal is. Als dit een aan/uit signaal is dat overeen komt met het klikken van het relais ligt dat waarschijnlijk aan de aansturing vanuit de ecu. Het zou goed kunnen dat de ecu kapot is, maar het zou ook kunnen dat er een slechte massa is zoals je zelf al aan geeft, zorg dat je dit voor 100% kan uitsluiten, je zou ook een lichte kabelbreuk kunnen hebben ergens. Dit geld ook voor de geschakelde plus van de ecu. Als dit allemaal in orde is, kan je nog even om te proberen, de brandstofpomp handmatig aansturen, dus zonder relais. Je maakt dan een kabel met een male eindaderhuls (AMP oid) aan beide kanten en die steek je in de hoofdstroom pinnen van je zekeringkast, waar normaal het relais zit. Succes! |
#3
|
||||
|
||||
Bedankt voor de tips!
Heb de afgelopen dagen al van alles geprobeerd. Andere ecu Andere relais Benzine pompen getest. (Werken goed) Alle functies en draden getest. Blijkt dat er een massa draad die naar mijn motor gaat gesmolten was. Deze heb ik vervangen. Nu zat er nog steeds een sluting naar mijn geschakelde plus vanaf relais 167. 167 schakeld bij mij de pompen, lamda en injectoren. Dus ik heb de afgaande geschakelde plus vanaf 167 een voor een doorgeknipt. Eerste draad doorgeknipt, contakt aan, en de pompen liepen voor een aantal seconden en stopte hierna. Dit is dus goed. Toen een poging gedaan tot starten. Alles werkte, geen sluiting, dus de zekering bleef heel. Alleen sloeg hij niet aan. Dit klopte omdat ik de plusdraad had dooorgeknipt van de injectoren. Dat is dus de draad die sluting maakt met massa. Nu moet ik nog de kabelboom uit tapen vanaf de zekeringkast tot ik het punt vind waar hij sluiting maakt. Word vervolgt. Last edited by Mark_MK1 : 06-02-2016 at 19:14. |
#4
|
||||
|
||||
Opgelost.. bijna
Na nog wat testen en klooien toch maar de kabelboom er uit getrokken. (pokkewerk) eenmaal uit de auto, de boom helemaal uitgetaped. en binnen een aantal seconden was de sluiting gevonden. 2 massa draden waren volledig gesmolten. 1 hiervan in een plus draad. 1 massadraad van de bobine gesmolten, en 1 massadraad van de grote ronde stekker aan het blok. alle draden zijn inmiddels vervangen, en de rest van de boom nagekeken. alleen nog een aantal nieuwe stekkertjes met rubber afdichting vast maken en dan kan hij er weer in. waarom de massa draden gesmolten zijn is mij nog onduidelijk. ik vermoed de bobine, hier heb ik een nieuwe van besteld voor de zekerheid. ook heb ik tussen de massadraad naar het blok een 10A zekering gezet in aparte houder. dit om het eventueel smelten van draden in de toekomst tegen te gaan. |
#5
|
|||
|
|||
Moet goed komen kerel hopelijk is het probleem opgelost app me maar weer bij vragen.
__________________
toerental versterkers, Voor bij 20vt, tdi, in mk 1 mk2 info pb. Immo off voor de digi 3.8 en me7 Digi. Edc15 Edc16 me7.xx med 9.1 KABELBOOM OP MAAT vag only. |
#6
|
||||
|
||||
Quote:
Gaat zeker goedkomen |