#1
|
||||
|
||||
Krukas 0,2 mm krom
Zoals misschien sommige gelezen hebben is bij terugkomst van Oostenrijk een drijfstanglager kapot gelopen.
Nu heb ik het blok uit elkaar gehaald en de krukas weg gebracht voor te controleren. Nu blijkt deze 0,2 mm krom te zijn. Het gaat om eentje uit een 1.5 JB motor van een Golf 1. Deze konden ze wel proberen te maken maar ging aardig wat centen kosten. Nu is mijn vraag. Is een krukas origineel 100% recht of zitten hier ook toleranties op? En heeft anders iemand van hier niet nog wat liggen. Of een compleet (onder)blok. |
#2
|
||||
|
||||
Ook een nieuwe is uiteraard niet 100% recht, maar 0,2mm is behoorlijk. Ik zou hem ook vervangen.
__________________
|
#3
|
||||
|
||||
kans is groot dat niet goed gaat komen
kunne ze de oude niet richten |
#4
|
||||
|
||||
Mooi klote weer zeg....
Ik zou zelf denk ik een andere op scharrelen. Nieuwe lagerschalen etc. erin en dan kan je weer verder. Deze moet gerepareerd en wss ook geslepen worden en dat kost veel meer. |
#5
|
||||
|
||||
Ja is balen, maar het is helaas niet anders.
Ja de oude is waarschijnlijk te maken. Maar is te kostbaar. Ze konden hem proberen te persen en hopen dat hij niet brak. Dan slijpen a €26,- per tap, totaal 9 dus. En dan de drijstangen nog nabewerken a nog een aantal € per drijfstang. Dus makkelijk over de €300,- Dan is een andere kopen, deze laten controleren, wellicht goedkoper. Dus als iemand wat heeft liggen hoor ik het graag. |
#6
|
||||
|
||||
deze van mij corrado g60 was 0.6mm krom ( revisiebedrijf ging maximaal tot 0.5mm )
krukas had van mij wel al 270.000 km gelopen , ze hebben hem toch gebalanceert en hij zit er nu terug in als het revisiebedrijf 0.5mm goed keurt dan keur ik ook die 0.6mm goed een krukas is nooit 100% recht btw : het revisiebedrijf waar ik over spreek had 30 jaar vag ervaring in de motorsport ( en maakt nu vliegtuig motoren ) dus prutsers zijn het niet
__________________
Now Scirocco 1 SL ( '81) Scirocco 2 GTS ('82) Corrado G60 ( '91) T5 ('09) Sold Caddy 1 ('83) Golf 6 1.6 Tdi ( '10) Scirocco 1 GT ('80) |
#7
|
||||
|
||||
Ik denk dat jij het over 0.05 mm hebt ipv 0.5 mm.
En 0.05 zou inderdaad acceptabel kunnen zijn.
__________________
Golf 8 GTI edition45 Clubsport ‘22 Porsche Macan ‘21 Transporter T6.1 ‘21 |
#8
|
||||
|
||||
Quote:
idd :p het zal tiende geweest zijn :p want het was te toen met de micrometer foutje van mij kant
__________________
Now Scirocco 1 SL ( '81) Scirocco 2 GTS ('82) Corrado G60 ( '91) T5 ('09) Sold Caddy 1 ('83) Golf 6 1.6 Tdi ( '10) Scirocco 1 GT ('80) |
#9
|
||||
|
||||
__________________
Golf 8 GTI edition45 Clubsport ‘22 Porsche Macan ‘21 Transporter T6.1 ‘21 |
#10
|
||||
|
||||
Heb inmiddels een nieuwe krukas en drijfstang kunnen vinden.
Echter bij het nameten bleken ook de cilinderwanden niet helemaal meer mooi rond te zijn. Zit 0.07 mm verschil in breedte en lengte zeg maar. Maar bij het revisiebedrijf konden ze geen overmaatse zuigers voor mijn blok krijgen. Ofja enkel op maat laten maken wat natuurlijk weer vrij kostbaar is. Iemand hier ervaring met JB motoren en overmaatse zuigers? Of iemand die een goed revisiebedrijf weet in het Zuid-Nederland. |
#11
|
||||
|
||||
Kun je de cilinders niet verbussen of groter laten honen en dan laten op chromen ?
__________________
Golf 8 GTI edition45 Clubsport ‘22 Porsche Macan ‘21 Transporter T6.1 ‘21 |
#12
|
||||
|
||||
ze kunnen ook gewoon gietijzeren bussen erin maken,en die boren en honen naar de standaard maat
|
#13
|
||||
|
||||
waarom wil je zo graag bij de JB blijven? met die kosten waar jij over spreekt zijn er toch veel meer opties?
__________________
Welcome to the internet: Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents. |
#14
|
||||
|
||||
Opties zijn er zeker maar hou bij deze wagen graag het originele blok.
|
#15
|
|||
|
|||
Zomer Motoren revisie in Holten
Zeer goede ervaring mee |
#16
|
||||
|
||||
Ik heb een aantal bedrijven benaderd maar om zuigers te vinden voor mijn blok blijkt toch bijzonder lastig.
Van een EG blok is het een stuk makkelijker. Nu zit ik met het idee dat het onderblok van de 1.6 en 1.5 opzich hetzelfde is toch, enkel andere krukas, drijfstangen en zuigers. Is het gewoon mogelijk om het originele onderblok te behouden en dat als het ware om te bouwen naar een 1.6? Of denk ik hier dan te makkelijk over? |
#17
|
||||
|
||||
dit kan ook gewoon.Als je orginele zuigers kan vinden,dan kan je ook gewoon bussen laten plaatsen he
|
#18
|
|||
|
|||
Kan je geen krukas van een andere overzetten? Heb nog een complete motor liggen als ik me niet vergis.
__________________
. |
#19
|
||||
|
||||
Originele zuigers kan ik sowieso krijgen, dat is het probleem niet.
Enkel de overmaat is het probleem, nu heb ik gisteren bericht gekregen van een bedrijf dat hij nog een originele set heeft gevonden wat nog ergens uit een oude voorraad uit Duitsland komt. Setje zuigers is niet goedkoop maar ben bang dat de bussen en normale maat zuigers niet goedkoper zullen zijn. |
#20
|
||||
|
||||
verbussen is inderdaad ook niet goedkoop.Motor moet eerst geboord worden naar een vaste maat.Dan worden de bussen erin geplaatst.En als laatst word hij op maat geboord en gehoond.
Je hebt dus 2x boorkosten,en 4 losse cilinderbussen |