#1
|
||||
|
||||
LED vervanging. Weerstand berekenen, hoe!?
Misschien wel handig voor andere mensen die met hetzelfde probleem komen te zitten wanneer ze hun originele bajonet lampen willen vervangen door led.
Ik heb sinds kort led lampen ingebouwd in de knipperlichten. Nu ontstaan er de volgende 'scenario's wanneer ik ze op verschillende plaatsen monteer. Linksvoor-> wanneer ik het knipperlicht naar links bedien gaat hij snel knipperen zoals ze zouden doen wanneer er een lamp stuk is, knipperlicht naar rechts en gevaarslichten werken gewoon normaal. Rechtsvoor-> knipperlicht gaat continu branden en lichtjes zoemen in het interieur. Knipperlicht naar links en gevaarslichten werken gewoon naar behoren. Rechtsvoor + rechtsachter -> knipperlicht gaat continu branden, in het interieur gaat hij hevig zoemen in de vorm van kortsluiting. Gevaarslichten geeft hetzelfde effect, knipperlicht naar links werkt gewoon naar behoren. Rechtsvoor+linksvoor -> knipperlicht naar links knippert snel, knipperlicht naar rechts brand continu, gevaarslichten werken gewoon naar behoren. Nu heb ik het aan meerdere mensen gevraagd en iedereen zegt dat het komt door de lage weerstand van een ledlamp, dus dat er een weerstand tussen moet. Alleen nu is de vraag wat voor eentje ik nodig heb, want kan ik dit gewoon berekenen met de wet van ohm, of met een serie of parallel schakeling? Ik weet dus ook niet of de knipperlichten in serie of parallel schakeling staan.. Ik neem aan parallel maar dat weet ik niet zeker.. Want als het een serieschakeling is moet ik de weerstand voor alle 4 de lampen tegelijk uitrekenen omdat de spanning dan verdeeld word, bij parallel kan ik ze denk ik zover ik weet gewoon per lamp uitrekenen omdat daar de stroom verdeeld word... Ik heb de site gemaild waar ik de lampen vandaan heb en die zeggen dat ik de weerstand zou moeten verhogen met 15 á 20 watt... Iemand die me hiermee zou kunnen helpen?
__________________
- '99 Audi S3 8L Quattro (Daily) - '97 Polo Harlekin (16V AFH Swap) - '78 Polo mk1 0.9 Mandarin orange - '92 Golf 3 2.0 GTI (Sold) - '84 Golf mk1 cabrio (sold) 'Smile, Listen, Agree and then do whatever the f*ck you wanted to do anyway' |
#2
|
||||
|
||||
Hoi Wessel,
Ik heb vroeger is geleerd U = I maal R. Maar hier is een calculator; http://www.ledtuning.nl/nl/resistor-calculator
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR VW Golf 1 - 1983 - PG G60 VW Corrado - 1989 - PG G60 VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H |
#3
|
||||
|
||||
|
#4
|
||||
|
||||
Thanks! Dan ga ik eens ff proberen of ik eruit kom, ook enig idee waar ik die weerstanden kan krijgen, of heb ik speciale nodig?
__________________
- '99 Audi S3 8L Quattro (Daily) - '97 Polo Harlekin (16V AFH Swap) - '78 Polo mk1 0.9 Mandarin orange - '92 Golf 3 2.0 GTI (Sold) - '84 Golf mk1 cabrio (sold) 'Smile, Listen, Agree and then do whatever the f*ck you wanted to do anyway' |
#5
|
||||
|
||||
Weerstanden koop je in een winkel voor electronica-onderdelen, of - als die er niet is - bij een radiowinkel met een eigen reparatieafdeling. Een normale koolweerstand is goed genoeg. Let wel op het gedissipeerd vermogen in de weerstand (*), en geef dat op als je de weerstand koopt.
*: Als het meer dan 1000mW is kun je beter een draadgewonden weerstand nemen. 't Kost wat meer, maar het blijft ook langer heel. |
#6
|
|||
|
|||
Volgens mij kan je op Conrad.nl ook wel het een en ander vinden dacht ik.
Vind t wel een lastige site om wat te vinden trouwens☺️
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor E30 320i cabrio '90 😎 Twingo 1.2 '01 extra daily Twingo 1.2 '08 voor de vrouw Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back! |