#1
|
||||
|
||||
Hoe zit dat nu met het claxonrelais??
Mijn claxon werkt niet. Mn auto wordt maandag gekeurd, en dit is een mogelijk risico op afkeuring. Als ze het testen, is het een reden tot afkeur.
Heb wat zitten zoeken, en ik meet wel spanning aan de claxon, zowel op de + als de - aansluiting. Nu zie ik in mijn schema dat er achter de claxon een relais zit, dat aangestuurd wordt door de knop in het stuur. Mijn lijst met relais in mijn Bentley boek zegt dat op relaisaansluiting 6 het claxonrelais moet zitten. Ik heb het oude type zekeringkast (ce1/ze1). Hier zit echter geen relais.. Dus mijn vraag: welk type relais hoort hier te zitten en is dit de juiste plaats? Ik lees op het internet dat dit relais 72 moet zijn, maar ook dat dit relais 53 moet zijn wat me dan weer logischer lijkt. En over de plaats lijkt ook niemand het eens te zijn... Wie helpt me? |
#2
|
||||
|
||||
__________________
T3 Syncro 1.9tdi 1990 Golf 2 1.8 GT 1991 T3 Westfalia 1.9 TD 1988 (sold) Golf 2 1.6 D 1988 (RIP) |
#3
|
||||
|
||||
Quote:
Dat is inderdaad een mooie site, bedankt! Ik ga ervan uit dat het relais dus inderdaad op plaats 6 moet komen. Iemand die weet of het inderdaad relais nr. 53 is dat hier moet komen? Nog een vraagje, ik heb maar 1 claxon zitten, maar er is wel bekabeling voor een tweede. De kabels liggen er, achter de linker koplamp. Nu heb ik gelezen dat deze tweede claxon in het spatbord hoort te zitten. Waar zit deze dan precies? Is dit dezelfde dubbele claxon zoals je in een Passat B4 bijvoorbeeld vindt? |
#4
|
|||
|
|||
Niet werkende geluidshoorn is normaal enkel een opmerking en geen afkeur in Belgie. ( tenminste waar ik heb gewerkt
|
#5
|
|||
|
|||
Als het voor een oldtimer keuring is moet je je geen zorgen maken hoor
|
#6
|
||||
|
||||
Zeker? Had op de site van de FOD Mobiliteit een PDF gevonden met de minimum vereisten waar een auto moet aan voldoen bij een oldtimer keuring, en daar wordt gezegd:
Geluidsignaalinrichting: controle door bediening Redenen tot afkeur: werkt niet Maar in realiteit zijn ze dus niet zo streng? |
#7
|
||||
|
||||
Bij de Passat Mk2 is t zo dat een luxe uitvoering een dubbele claxon heeft met relais. Een gewone uitvoering heeft een enkele en in plaats van t relais een lipje in de zekeringkast die twee polen daarbinnen verbindt.
Zit dat er beide niet, dan werkt je claxon zeker niet
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia 2005 Prius |
#8
|
||||
|
||||
Quote:
Dat was dus bij mij het geval! Ben naar de sloop gegaan en heb daar een relais 53 gehaald, en nu werkt de claxon! Heb wel geen dubbele nu, wat wel spijtig is want heb het in mijn Passat en klinkt gewoon beter, maar dat is dan iets voor later. |