![]() |
#1
|
|||
|
|||
![]() Beste Forumleden,
Er is iets gebeurd met mijn auto waarvan ik even niet weet hoe het beste te handelen: NA het nemen van een verkeersdrempel is een van de drie moertjes aan de bovenzijde van mijn carburateur losgekomen en nergens meer te bekennen. Ik heb de auto direct waar mogelijk is aan de kant gezet (helaas was dat een kleine 50m verder) en de motor afgezet. HEt gaat oom een Golf MK1 1300 benzine met een Pierburg 2e carburateur. Er kwam direct een ratelend geluid onder de motorkap vandaan. Ik ben bang dat het moertje ergens terecht is gekomen waar het niet hoort (erg goed kon ik het niet zien want het was al donker buiten toen het gebeurde). Wat kan ik nu het beste doen? Waar te zoeken naar het moertje/waar kan deze terecht zijn gekomen? |
#2
|
|||
|
|||
![]() Oei! Bougies eruit en kijken of dat moertje nog ergens boven op een zuiger ligt? Zo'n ding is in principe te groot om ergens tussen zuiger en cilinderwand en komen lijkt me. Kan hij misschien ook nog in de cilinderkop zitten? zo mega groot is een geopende klep ook weer niet.
Ik heb een keer zoiets gehad tijdens het sleutelen. Heb toen een klein magneetje aan een touwtje in het spruitstuk laten zakken (wel oppassen dat dat magneetje niet het probleem wordt ![]() |
#3
|
|||
|
|||
![]() Boegies erafgehaald en niks zien zitten. Nu heb ik mijn carburateur eraf gehaald, maar nu weet ik niet meer hoe verder. Inlaatspruitstuk en uitlaatspruitstuk kan ik nog wel benoemen, maar voor de rest heb ik niet Zo veel verstand van en voordat ik allerlij onnodige dingen loshaal en/of stuk maak(pakkingen ed), zou ik graag willen weten waar en hoe ik zoeken moet.
In de carburateur zelf zit het moertje niet. Motorcode HK |
#4
|
||||
|
||||
![]() Inlaat eraf halen. Als je daar niks ziet liggen voorzichtig de motor ronddraaien aan de krukas, bougies er even uit. Voel je weerstand, dan ligt er iets in je motor...
__________________
Golf MK1 ![]() |
#5
|
|||
|
|||
![]() Ja inlaatspruitstuk eraf halen is ook nog wel goed te doen als je niet zo veel ervaring hebt. Even goed checken of de pakking heel blijft en anders een nieuwe erop anders krijg je gedoe met vacuuum en/of valse lucht. Als het daar niet in zit zou die nog in de kop kunnen zitten.... Als de bougies eruit hebt kun je de motor trouwens eenvoudig ronddraaien door een sleutel of ratel op de krukaspoulie te zetten (en versnelling in zn vrij uiteraard).
|
#6
|
|||
|
|||
![]() Thnx voor de tips. Met wat hulp ben ik verder gaan sleutelen, zoeken en heb ik zo ook meer over het blok geleerd. Door de cilinderkop te demonteren heb ik uiteindelijk het moertje eruit gekregen. Nu zitten er wel twee afdrukken in de zuiger. Ook zitten er twee afdrukken in de cilinderkop vlak naast een vd kleppen. De kleppen zijn gecontroleerd en daar is geen schade aan. Ook de cilinder zelf is gelukkig niet beschadigd.
Kan dit verder kwaad? Moet er een nieuwe zuiger in en nieuwe kop? Of kan ik alles gewoon terugmonteren? Het was een 8mm moertje. |
#7
|
||||
|
||||
![]() Ik zou monteren en compressie meten.
Zit dit wel goed dan is het prima.
__________________
Golf cabrio mk1 85 Golf cabrio mk1 82 Ducati ss750 01 |