#1
|
|||
|
|||
Rekbouten
Beste VAG-ers,
Weet niet of hier al een topic over is geweest, maar ik ga men koppakking vervangen. En nu vraag ik mij af of je de rekbouten mag hergebruiken of niet. Heb gehoord dat ze niet altijd hoeven vervangen worden, maar dat het beter is is wel duidelijk. Indien ze toch moeten vervangen worden, is er iemand die me dan kan helpen er aan te geraken. Of die weet waar ze nog op stok liggen. Het is nogal dringend!!!!! :s Alvast bedankt! |
#2
|
|||
|
|||
Het betreft vw golf 3 1.8 66kw/90pk van '94
|
#3
|
|||
|
|||
|
#4
|
||||
|
||||
Heel kort: Nee!!
Het zijn rekbouten, die bij de juiste aanhaalmomenten rekken en zo de juiste spanning geven aan de kop. Je moet nieuwe gebruiken en met het juiste moment aantrekken. Ik had bij mijn golf 3 een nieuwe stalen koppakking gebruikt, die is sterker (en duurder ).
__________________
Mijn wagenpark Golf 1 cabrio 1985 AKR 2.0L 115+Pk |
#5
|
|||
|
|||
In theorie zou het kunnen. Of het verstandig is.. Heel fijn als er een bout afbreekt in je kop en je deze er niet meer kan uithalen.
Koppakking setjes worden niet voor niets met bouten verkocht. |
#6
|
||||
|
||||
Rekbouten NOOIT meer dan eenmalig gebruiken.
__________________
Daily driver: Kia Rio HB (under construction) VW T5 2.5 TDI Owned: Vw Volf GT GL Vw Golf mk. 2 Function Vw Polo 6n1 Highline Vw Corrado G60 JD Peugeot 205 Radio 1 FM UK |
#7
|
||||
|
||||
Niet hergebruiken. De naam zegt het zelf, 'rekbouten', deze vervormen wanneer je ze vast zet. Ze rekken letterlijk uit. Je zal dit voelen als je ze vastzet!
Dus: je hebt geen andere keus dan er nieuwe te kopen. |
#8
|
|||
|
|||
En laat het nou zo zijn dan onze beste vriend VAG voor super veel dingen rekbouten gebruikt.. Gelukkig zijn de meeste niet bijzonder duur.
Ps. Die voor de cilinderkop met de XZN-kop is eigenlijk een schroef, maar goed :P |
#9
|
||||
|
||||
Quote:
Waarom? |
#10
|
|||
|
|||
Omdat:
Iets wat van BUITEN aangegrepen wordt een BOUT is, en Iets wat van BINNEN aangegrepen wordt een SCHROEF is. |
#11
|
||||
|
||||
Quote:
Ik vind ze nochtans wel behoorlijk kostelijk, toch die voor een cilinderkop. Toen ik de koppakking bij mn Passat verving had ik er 10 nodig, kostte me alles bijeen 80€ als ik het me goed kan herinneren. 8€ voor 1 bout vind ik wel duur Nog een tip: hou twee oude bouten bij, zaag de kop er af en zaag een gleufje in de bout, in het vlak waar je de kop eraf hebt gezaagd. Dan draai je op twee hoeken die oude bouten er een beetje in, leg je je koppakking erop en schuif je de kop over die twee bouten. Dan vijs je in de overige gaten de nieuwe bouten, en je zet ze handvast, dus zonder een sleutel te gebruiken. Dan pak je een platte schroevendraaier en vijs je de twee oude bouten uit de gaten, dat is dus waarom je een gleufje in de bouten moest zagen. En dan steek je in die gaten ook nieuwe bouten en zet je ze allemaal correct vast. Door twee oude bouten als geleiders te gebruiken ben je zeker dat alles mooi op elkaar zit. |
#12
|
||||
|
||||
Quote:
Ah op die fiets |
#13
|
|||
|
|||
Quote:
Dat is idd duur... maar voor een drukgroepboutje betaal je 40 cent |
#14
|
||||
|
||||
Voor een boutsetje voor een Golf 4 1.6 ongeveer 60 euro voor die van de update rond de 125 euro
Dat is voor 8 boutjes 4 plaatjes en 8 moertjes. |