#1
|
||||
|
||||
opgevoerde GTD motor. catchtankje noodzakelijk?
Ik heb een opgevoerde 1.6GTD motor gekocht met zo'n 140PK.
andere turbo, pomp, en ik denk nog wat andere inwendige aanpassingen. deze motor zit momenteel nog gemonteerd in een auto, ik wil hem in mijn caddy 1 plaatsen. er zit een olie catch tankje geplaatst, 1 aansluiting op de carter ontluchting en andere kant een filtertje. ik vind dit ten eerste niet mooi, ziet er slordig uit in de motorruimte en ten tweede komt alles onder de olie door de dampen van het filtertje. maar is dit olie catch tankje echt noodzakelijk op zo'n motor? ik zou het liever weghalen. ik neem aan dat het er met een reden geplaatst is (is een tuner met erg veel kennis die de motor gebouwd heeft) helaas heeft de tuner geen belang om mijn vragen te beantwoorden |
#2
|
||||
|
||||
Het kan twee redenen hebben om de catchcan te monteren.
Hij heeft overmatige carterdruk (door misschien wel versleten of beschadigde zuigerveren), waardoor de auto anders te veel zou roken of op oliedampen lopen. De andere reden kan zijn dat de vorige eigenaar het beter vond om te zorgen dat er schone lucht de turbo in gaat zonder olie. Hou er rekening mee dat de 1.6 en ook 1.9 TD of D blokken het om en nabij de 150 pk niet leuk meer vinden. Ik heb in de 14 jaar dat ik dieselmotoren aanpas al meerdere keren gehad dat ze kapotte krukassen of drijfstangen hadden. Weet je hoeveel laaddruk hij heeft om dit te halen? Ga je hem straks ook op een rollenbank zetten om te controleren of hij dit ook echt haalt?
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#3
|
||||
|
||||
Volgens de verkoper en de tuner (die echt wel serieuze dingen bouwt) heeft de motor 140PK en is hij toen ook gereviseerd. 2 jaar geleden is dit gebeurd.
al heb ik hier geen bewijs van. versleten zuigerveren zou dus de reden niet moeten zijn. en overmatige carterdruk raakt hij niet kwijt als de carterontluchting is aangesloten op de inlaat, zoals dat origineel zit? momenteel zit er een openluchtfilter op, dus kan hij ook niet op de originele manier aangesloten worden maar ik zou alles liever iets netter en origineler inbouwen. maar jij denkt dus dat ik de catchtank wel moet laten zitten? |
#4
|
||||
|
||||
Ik ken maar weinig "old school" dieseltuners in NL en die ik ken zijn er serieus mee bezig.
Normaal wordt inderdaad de carterdampen via de inlaat buis de motor ingeblazen. Ja, ik zou hem laten hangen en om de paar tank beurten de catchcan controleren op inhoud. Om te kijken of er olie in komt. Komt er veel olie in zou ik terug gaan naar de verkoper
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#5
|
||||
|
||||
deze motor is gebouwd door Freddie Visser / FVD tuning.
het grote nadeel van het catchtankje met een filter er op is dat de hele motorruimte vet is door de oliedampen. is daar ook een oplossing voor? ander soort filter er op misschien? |
#6
|
||||
|
||||
Ja hier is een oplossing voor.
De oliedampen verlaten via de filter weer voor een groot deel. Een trucje hiervoor wat vaak toegepast wordt is een soort filter IN je catchtank waar de olie in blijft hangen. Hiervoor doen ze vaak staalwol in je catchtank, werkt perfect Is nog goedkoop ook, kun je ook wel in supermarkten kopen in de vorm van 'pannen schuur spul'
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62 GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN Honda CRF450 SM KTM EXC 525 Racing SM |
#7
|
||||
|
||||
goeie tip
|
#8
|
||||
|
||||
Freddie ken ik goed, dan heb ik er vertrouwen in!
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#9
|
||||
|
||||
Dat is echt goed om te horen!
ik had bij freddie al wat bevestiging gevraagd maar hij had daar geen zin in tenzij er geld op tafel kwam |
#10
|
||||
|
||||
Klinkt bekend. Maar verstand ervan heeft hij zeker!
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#11
|
||||
|
||||
nu ik hier toch een topic heb over deze motor, ik heb nog een aantal vragen waar jij het misschien antwoord op hebt..
foto van de motor in huidige ranzige en slordig ingebouwde staat: het luchtfilter is nu door een gat in de paravanplaat geplaatst, heeft vast iets te maken met temperatuur en ruimtegebrek. is het bij deze motor mogelijk om het filter direct bij de turbo te plaatsen? of is het daar te warm? en de intercooler pijpen zijn nu ingepakt met een plastic schildje, is dit isolatie? zo heet worden die niet toch? ziet er ook nogal slordig uit. en als laatste; is er een compactere dieselfilter aan te raden? omdat deze niet meer op de originele plek past hangt hij er nu met een tyrapje in. |
#12
|
||||
|
||||
Quote:
Ik heb dan wel geen diesel maar na een jaar zit de boel echt niet vet onder de motor ruimte. Misschien dat het aan de positie zal liggen waar die zit. En zeker met een frisse motor is dit te verwaarlozen
__________________
Quote:
Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs |
#13
|
|||
|
|||
Quote:
De intercooler buizen zien er ook niet prestatie-wekkend uit. Normaal gezien moet je alu buizen gebruiken, om zo een perfecte airflow te ontwikkelen. |
#14
|
||||
|
||||
Quote:
Wat je ziet is het plastic isolatie waar ik het over had. Buizen zelf zijn niet van plastic |
#15
|
||||
|
||||
en als je nu de motorkap dicht houd dan zie je dat niet , als het dan lekker rijdt who gives a fuck ?
|
#16
|
||||
|
||||
Ik.
|
#17
|
||||
|
||||
een catch tank levert ook meer pk. maar vind dit wel rommelig ingebouwd
|
#18
|
||||
|
||||
hmmmmhoe bedoel je levert meer PK lijkt me sterk is alleen een afvoer punt voor je carter dampen.
Ik zie bij Feffe alleen voor zijn kleppendeksel ik heb ook nog eens de onderblok er bij zitten.
__________________
Quote:
Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs |
#19
|
||||
|
||||
Quote:
Juist geen aluminium, die absorberen alle warmte uit de motor ruimte. Ja een IC zelf kan wel van alu zijn, die hangt voornamelijk in de rijwind. @Feffe: Ik zou het luchtfilter zo dicht mogelijk achter de koplamp te plaatsen. Ook in de ruimte van de parafan is niet ideaal. Hij trekt daar namelijk niet heel gemakkelijk lucht aan. (kan zelfs de ventilatie van het interieur beeinvloeden) Waarom er rotzooi om de IC buizen heen zit weet ik niet, lekker eraf halen en ze netjes maken.
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#20
|
|||
|
|||
Wat ik gedaan heb is gewoon mijn originele luchtfilterbak behouden en zo'n luchtslang in de autosport winkel gaan halen diameter 85 ofzo en zo een soort van "ram air" gemaakt dus hij loopt dus van mijn luchtfilterbak naar onder mijn bumper. Al merk ik hier wel niets van qua prestaties maar ja ...
Wat haalt uw auto aan topsnelheid? Als hij 140 pk heeft, en wat voor koppeling zit erin? |