#1
|
|||
|
|||
joint de culasse
beste leden,
ik zit met het volgende verveeld. ik heb vorige week mijn wagen naar de garage gedaan voor een groot onderhoud. het betreft een golf mk2 '91 1.8 GU op mijn aanvraag was ik overeengekomen met de garagist om, alle filters en vloeistoffen te vervangen. distibutieriem, v-riem en aanverwanten. bij nader onderzoek leek het ook opportuun ineens mijn waterpomp te vervangen. ik heb dit dan ook laten bestellen en plaatsen. hij heeft de carburator opnieuw afgesteld want deze stond te rijk ingesteld. bougies en dergelijke zijn ook vervangen. kortom een hele complete onderhoudsbeurt. toen ik deze ochtend bij de garage langs ging vertelde hij mij dat ik met een joint de culasse zit. Hij had dit pas had ontdekt bij het afstellen en na het warmdraaien van de motor. hij had het expantievat geopend en het water 'spoot er zoals bij een fontein uit' om het met zijn woorden te zeggen. MAAR, Had hij bij het vervangen van de waterpomp, koelvloeistof, bougies en olie al niet voldoende indicatoren om vast te stellen dat er wel iets kon schelen met de cilinderkoppakking, alvorens de distributieriem te vervangen? nu zit ik met een dubbele rekening. want nu kan gans de meuk er weer afgehaald worden. ik vind het vooral een bizarre zaak. en heb een vermoeden dat hij mij in het zak wilt zetten. wat denken jullie hiervan?? ik wil nog opmerken dat; De verwarming werkt maar half, hij blaast wel lucht maar warmt niet goed op (toch niet voldoende) dit kon volgens hem ook een indicatie zijn van een joint de culasse (ik weet ook dat een kapotte chauffage niet ongewoon is bij een golf van bijna 25 jaar oud). voor dat ik hem binnen deed wist ik al dat de motor niet te warm liep, dus deze koelde goed, ik geen olie verlies had, en ook geen water. ik had zelf na enkele kilometers te rijden het expantievat geopend en de druk dat erop zat was volgens mij normaal… Last edited by Kronik-_Skunk : 13-04-2015 at 20:39. |
#2
|
|||
|
|||
Maar heb je zelf al vastgesteld dat de koppakking lek is?
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor E30 320i cabrio '90 😎 Twingo 1.2 '01 extra daily Twingo 1.2 '08 voor de vrouw Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back! |
#3
|
|||
|
|||
Kan je dit ook nog even in het Nederlands typen?
Wat is in hemelsnaam een Joint de culasse of een Chauffage? |
#4
|
|||
|
|||
Ik zie geen lekken of afzetting dat daarop kan wijzen. maar ik ben ook niet achterlijk. als je een goede garagehouder bent en je vervangt de olie, waterpomp, koelvloeistof en bougies, dan heb je al 4 kansen gehad om zo een zaken op te merken. ik bedoel dan olie in het water, on de waterpomp, corrosie aan de bougies of 'mayonaise' onderaan het oliedekseltje of niet?
|
#5
|
|||
|
|||
@brian93 joint de culasse: cilinderkop pakking, Chauffage: verwarming
|
#6
|
||||
|
||||
Het kan een hel zijn om een kvs systeem goed ontlucht te krijgen... En dan kan het ook alle kanten op sproeien
|
#7
|
|||
|
|||
ontlucht dat niet zichzelf? dop van het expantievat, motor laten draaien en verwarming op rood? of komt er meer bij kijken?
vorige eigenaar heeft radiator vervangen maar ik weet niet of hij de thermostaat goed heeft aangesloten of mss was die ook aan vervanging toe… |
#8
|
||||
|
||||
Bij sommige garage's valt volgens mij visuele controle ook onder groot onderhoud?
Misschien vermelden ze dat ergens op hun site en kan je dat tegen hun gebruiken. Al zou ik een confrontatie in de eerste instantie vermijden. |
#9
|
|||
|
|||
Als je het simpel voorstelt :
Koppaking kapot, dan heb je maar een beperkt aantal mogelijkheden... 1) KVS lekt naar buiten (zichtbaar op blok/kop) 2) KVS lekt naar olie (olie dunner, witte afzetting aan peilstok etc) 3) KVS lekt naar verbrandingsruimte (druk op KVS systeem, witte rook) Als een wagen in da garage komt voor onderhoud (auto van de parking naar binnen, brug op,doen wat er gevraagd wordt en terug op de parking want tijd is geld) kan het natuurlijk zijn dat een lekke koppakking niet onmiddellijk wordt opgemerkt als er geen uitwendige lekkage is te zien. Maar langs de andere kant, als jij dagelijks in de auto rijdt, en je hebt nooit vastgesteld dat je motortemperatuur te hoog oploopt, of dat je witte rook ziet of KVS moet bijvullen, dan lijkt het sterk dat nu opeens de koppakking erdoor is... Nog een kleine opmerking, je zegt "ik zit met een joint de culasse"... Een "join de culasse" is geen defect maar de Franse en Belgisch dialecte benaming van de koppaking. Als de pakking kapot is zit je dus met een KAPOTTE join de culasse... zonder die toevoeging "kapot" is het niet meer dan normaal dat je die hebt. Het taalkundig gedeelte helpt je natuurlijk geen zak vooruit, maar ik wou 't toch even vermelden.
__________________
***Proud member of VAG_Konzept*** ***Bags Are For Groceries !!!*** ***People hate mk3's, that's why we love them *** ...als Kind mal in die Ölwanne gefallen... |
#10
|
|||
|
|||
Quote:
Bedankt voor de duiding beste VAGKonzept. wat je zegt klopt helemaal. maar ter nuance. binnen autofreaks en mechaniekers is het vermelden van 'join de culasse' meestal genoeg om te beseffen dat ge kosten gaat hebben. |
#11
|
|||
|
|||
Gisteren uiteindelijk de cilinderkop eraf gehaald en inderdaad ik zit met een KAPOTTE join de culasse. ik laat ze morgen testen en vlakken en ga ineens alle pakkingen vernieuwen. die van de carb was er ook zo goed al aan.
|
#12
|
|||
|
|||
Quote:
Bij mij komt dat eerder over alsof de persoon in kwestie niet weet waarover hij spreekt. Maar goed, scheelt mss van regio tot regio Goed dat je nu weet wat er aan je motor scheelt.
__________________
***Proud member of VAG_Konzept*** ***Bags Are For Groceries !!!*** ***People hate mk3's, that's why we love them *** ...als Kind mal in die Ölwanne gefallen... |
#13
|
||||
|
||||
ben ook een belg , maar woon vlakbij de nl grens , hier zouden ze het ook raar vinden als je join de culasse zou zeggen maar een paar kilometer verder het land in is dit heel normaal
join de culasse is eigenlijk het frans voor cilinderkoppakking :-) join = pakking de = van culasse = cilinderkop |
#14
|
||||
|
||||
Rare jongen die belgen
|
#15
|
||||
|
||||
Quote:
bwaaaaaa dat valt goed mee hoor
__________________
Now Scirocco 1 SL ( '81) Scirocco 2 GTS ('82) Corrado G60 ( '91) T5 ('09) Sold Caddy 1 ('83) Golf 6 1.6 Tdi ( '10) Scirocco 1 GT ('80) |
#17
|
|||
|
|||
Skoftig mooi taaltje hebben wij!
mooi de deure skilderen |
#18
|
||||
|
||||
Toevallig had ik het gister ook nog over gekke benamingen in het belgisch waarvan de meeste echt geen idee zullen hebben waar het over gaat hahaha.
Ik wist soupape = ventiel en boite = versnellingsbak maar verder kwam ik niet. Nu weer eentje er bij dus maar toch lekker dat je weet wat er dan nu aan de hand was , wel gek dat je totaal niks hebt gemerkt met rijden enzo. |