#1
|
||||
|
||||
Polo 6n2 - Winterupdate
Hallo mede vw eigenaars!
Ik ben Zieron ( nickname uiteraard ), 30 jaar en woonachtig te Melle ( Regio Gent, België ). Ik ben hier reeds 2 jaar actief maar vandaag pas ben ik er achter gekomen dat ik mijn project in het verkeerde topic had geplaatst ... Missen is menselijk dus ik zal hier dan maar opnieuw beginnen. Ik ben nu 8 jaar in het bezit van een Polo 6N2 1.9 SDI met als kleur Bright Green Pearl, die van de band is gerold in 2000. Over de opties valt niet veel te vertellen aangezien de Polo heel basic is. Ik heb deze op de kop kunnen tikken via een vriend die hem toevallig te koop had zien staan. De Polo komt van de eerste eigenares die er enkel mee naar de winkel reed om hem daarna in de garage te parkeren. Zo stond er na 10 jaar 64.000 km op de teller toen ik hem ben gaan bezichtigen. Tevens was alle documentatie aanwezig, gaande van een volledig ingevuld onderhoudsboekje tot de aankoopfactuur, handleidingen, enz. Doordat de auto zelden werd gebruikt was hij in zo goed als nieuwstaat waardoor ik niet lang moest nadenken en ik hem dus heb gekocht. Nu heeft de polo ongeveer 104.000 km en heb ik er de voorbije 8 jaar probleemloos mee rond gereden in binnen en buitenland. Buiten de normale onderhoudskosten zijn enkel de servopomp en achterste schokdempers vervangen wegens slijtage. Wegens het wegvallen van een aantal prioriteiten ben ik al 2 jaar bezig aan een klein project. ( De eerste serie foto's die ik zal posten zijn uit het verleden ) Foto bij thuiskomst na aankoop: Last edited by Zieron28 : 15-11-2018 at 19:50. |
#2
|
||||
|
||||
Ondanks dat er de eerste 6 jaar geen grootse plannen waren heb ik de Polo wel maniakaal onderhouden, dit al vanaf de eerste week door hem een grondige polier beurt te geven. Eerst in de Iron X gezet en ondanks het weinige gebruik in het verleden waren toch heel wat metaaldeeltjes aanwezig in de lak. Nadien volledig gekleid waardoor voornamelijk waskrassen naar boven kwamen. Door er met mijn neus op te zitten heb ik ook wat parkeerschade opgemerkt aan de passagierszijde en een aantal parkeerdeukjes. Dit alles is er de week nadien uitgehaald bij een carrosseriebedrijf. Na het kleien behandeld met Poorboys SSR 2.5 om dan af te werken met Poorboys SSR 1 en van de waskrassen was niets meer te bespeuren. Daarna de lak gevoed met de Creme Glaze van Chemical Guys om te eindigen met Meguiars NXT Tech wax. De POLO letters achteraan heb ik er ineens ook afgehaald samen met de reclame van de garagist. Nu ik toch bezig was heb ik de spatlappen er ook maar afgehaald, het logo op de koffer in het zwart gezet en een ( lelijke ) embleemloze grill gestoken. Het interieur heb ik uiteraard ook onder handen genomen. Het polieren herhaal ik 2 maal per jaar, het interieur wordt vaker onder handen genomen. Door dit alles is de staat van de lak en het interieur vandaag nog steeds zoals op onderstaande foto's ! ( En gelukkig is mijn smaak ook veranderd in de loop der jaren maar later meer daar over )
Na het polieren: Interieur: Letters: Logo achteraan en embleemloze grill ( Allereerste aanpassingen die later gewijzigd zijn ) Last edited by Zieron28 : 02-04-2018 at 21:14. |
#3
|
||||
|
||||
Nette polo, vind alleen de embleemloze grill afbreuk doen. Ik zie hem persoonlijk liever met originele grill en bijv. zwart embleem. Veel plezier er mee
|
#4
|
||||
|
||||
Quote:
Ik deel dezelfde mening al had ik 8 jaar geleden een andere mening wat dus blijkt uit de foto's en bovenstaande tekst. Ondertussen ziet de Polo er wel wat anders uit, onder andere met GTI grill . Maar het leek mij wel leuk om de evolutie te laten zien. Alleszins bedankt voor het compliment . De updates die de laatste twee jaar gebeurd zijn komen er aan dus wordt vervolgd. Last edited by Zieron28 : 02-04-2018 at 20:08. |
#5
|
|||
|
|||
Bijzonder nette 6n2 heb je daar. De polijstbeurt heeft hem erg goed gedaan!
__________________
Golf 3 2.8 VR6 Highline 1997 Golf 5 2.0 GTI AXX 2005- JD Stage 2 - Carbonio - 3.5inch downpipe+kat - 300pk |
#6
|
||||
|
||||
Quote:
Bedankt!! Last edited by Zieron28 : 02-04-2018 at 21:14. |
#7
|
||||
|
||||
Quote:
Niet goed gelezen kennelijk, benieuwd! |
#8
|
||||
|
||||
Quote:
Geen probleem! Ik post elke dag wat dus komt goed Last edited by Zieron28 : 02-04-2018 at 23:25. |
#9
|
||||
|
||||
Ik heb 6 jaar rondgereden zoals op bovenstaande foto's maar na het wegvallen van een aantal prioriteiten had ik terug tijd en heb ik beslist om de Polo wat aan te passen. Zo gezegd zo gedaan en als eerste heb ik de lelijke embleemloze grill in de prullenmand gegooid en vervangen door een GTI honingraat grill. Deze kwam oorspronkelijk met een chrome logo maar dat heb ik nadien in het zwart gezet. De originele antenne vond ik toch wat aan de lange kant dus die heb ik vervangen door een korte, eindelijk verlost van het botsautogevoel . De originele ruitenwisser achteraan heb ik vervangen door eentje van een Polo 6R, wat toch netter oogt. Een verlaging kon niet ontbreken en mijn eerste set was een vaste set van Supersport -6cm rondom. De set werd geplaatst door mijn garagist en toen ik de auto ging ophalen zag ik dat de achterkant nauwelijks was gezakt... Blijkbaar kwam dit doordat de verlaging op de originele schokdempers zat. Op aanraden van een forumlid heb ik dan korte sportdempers besteld via Ebay in combinatie met een setje veerspanners omdat ik het zelf wou doen. Best spannend als je dit nog nooit hebt gedaan maar met het juiste materiaal en wat technische kennis was het een fluitje van een cent. Wel gezien dat de garagist de hoedenplank steunen flink had beschadigd en dat de rubber onder 1 van de veerschotels helemaal verkeerd was gemonteerd . Nieuwe hoedenplank steunen gevonden en de rubber heb ik gelukkig kunnen recupereren. Wordt vervolgd...
Toch even schrikken wanneer je dit tegenkomt: Toen de korte sportdempers er achteraan nog niet opzaten zag de Polo er zo uit: Alles overgezet en klaar om te monteren: Waardoor de Polo er zo uit zag VOOR EN NA: De Polo 6R ruitenwisser: En om af te sluiten de GTI grill: Last edited by Zieron28 : 03-04-2018 at 14:14. |
#10
|
||||
|
||||
Ik heb ongeveer 6 maanden rond gereden op de vaste verlaging maar al snel vond ik dat de Polo niet laag genoeg lag. Ik heb dan maar besloten om een schroefset te bestellen, ondanks dat dit oorspronkelijk niet het plan was. Terwijl de schroefset onderweg was heb ik nieuwe koplampen besteld omdat mijn garagist mij reeds had gewaarschuwd dat de Polo wel eens zou kunnen worden afgekeurd. Afgaand op de foto van de oude koplampen vrees ik dat hij wel eens gelijk zou kunnen hebben ... Ook nieuwe pinkers besteld om het kleurverschil tegen te gaan. Nu dit alles er op zit lijkt het wel alsof ik met een nieuwe Polo rond rijd! Nu ik toch bezig was ben ik de Polo eens goed gaan bekijken en zag ik dat de stootstrips ook hun beste tijd hadden gehad. Na een geslaagde test op de achterste stootstrips ben ik van plan om ineens alle stootstrips en ook de grillen in de voorbumper te plasti dippen. Niet veel later was het moment daar dat de schroefset toekwam, in datzelfde weekend gemonteerd en wat ben ik blij dat ik de knoop heb doorgehakt! Ondertussen ligt de Polo 1cm lager dan vorig jaar en voor mij is dit de perfecte hoogte . Er zijn ook nog plannen met de achterbumper maar wordt vervolgd...
Koplampen voor: Koplampen en pinkers na: Plasti dip op de stootstrip achteraan: Schroefset: |
#11
|
||||
|
||||
Vandaag nog wat tijd gevonden om verder te werken aan de Polo. Een aantal jaar geleden heb ik nieuwe stootstrips in de achterbumper laten steken door mijn garagist omdat de oude goed waren voor de prullenmand. Jammer genoeg hebben ze bij het plaatsen van de stootstrips mijn bumper aardig geschonden... Ze hebben dit proberen bijwerken met een lakstift maar dat trok op geen bal. Oorspronkelijk was het idee om zelf met een lakstift aan de slag te gaan maar ik heb ineens besloten de volledige bumper te herspuiten. Ook omdat er heel wat fouten in ztten. Zo gezegd zo gedaan, bumper van de Polo gehaald en geschuurd met korrel 600 en nadien met korrel 800. Voor de zekerheid morgen nog na schuren met korrel 1200 en klaar voor de primer. Mijn armen vallen er bijna af dus dit was alles voor vandaag .
Last edited by Zieron28 : 06-04-2018 at 23:02. |
#12
|
||||
|
||||
Ondertussen verder gedaan aan de bumper. Na al het schuren was het eindelijk tijd voor de primer. Ik ben begonnen met plastic primer om nadien af te werken met een universele primer van Motip. Op zich is het allemaal wel goed gelukt maar toch wat stofjes in verzeild geraakt. Vandaag schuren met korrel 2000 en dan klaar voor de kleur !
|
#13
|
||||
|
||||
De eerste laag is een feit! Eigenlijk zijn het twee lagen, een stoflaag en een volwaardige onderlaag. Tot mijn verbazing was mijn spuitbus na deze 2 lagen leeg dus dan maar beslist om 2 nieuwe spuitbussen te bestellen. Na de onderlaag komen nog 2 volwaardige lagen en nadien een lichte overspray om de metaaldeeltjes in de lak mooi te verspreiden. De kleur is identiek aan de kleur die op de polo zit dus ik ben heel tevreden! Op foto is de lak nog nat maar deze wordt uiteindelijk mat. Wordt vervolgd!
|
#14
|
||||
|
||||
Wat ga je gebruiken voor de blanke laklaag? Er zijn spuitbussen met 2k lak, daarmee krijg je waarschijnlijk een aardig knap resultaat. Als je gewone 1k busjes gebruikt, dan wordt het nooit mooi
|
#15
|
||||
|
||||
Quote:
Ik was sowieso van plan 2K blanke lak te gebruiken. Heb een oude fiets gerestaureerd en daar ook op gebruikt en het resultaat oogt professioneel. Enige nadeel is de orangepeel omdat 2K lak nogal krimpt tijdens het drogen... Maar na wetsanden is daar niets meer van te bespeuren |
#16
|
||||
|
||||
Nog wat tijd gevonden om verder te werken aan de bumper en de blanke lak is er uiteindelijk op geraakt. Jammer genoeg sloeg de lak mat uit omdat ik de droog tijden tussen de verschillende lagen niet heb gerespecteerd. Na wetsanden en polijsten zag het er spiegelglad uit, alleen was ik door de blanke lak heen gegaan op verschillende plaatsen... Ik heb het proberen redden maar ik heb beslist volledig opnieuw te beginnen. Inmiddels ook de stootlijsten aan beide zijden en in de voorbumper in de plasti dip gezet, de lip onder de bumper ook even meegenomen. Volgende updates en betere foto's komen er nadat ik ben verhuisd.
Plasti dip voor: Plasti dip na: Blanke lak bumper: |
#17
|
||||
|
||||
Voor wat het waard is, een kleine update.
Ik ben nu ongeveer anderhalve maand verhuisd en alles begint wat op zijn plooi te vallen. Door de rush waar ik heb in gezeten is de Polo wat op de achtergrond geraakt maar daar komt verandering in. Vandaag de eerste stap gezet voor de zomer en onder de motorkap aan de slag gegaan. Ziet er allemaal nog heel strak uit na 18 jaar! Verder ga ik de polo een grondige polier beurt geven en het interieur eens aanpakken. Volgende maand laten uitlijnen, dit had al 3 maand geleden moeten gebeurd zijn ... Gelukkig komt de Polo amper buiten... De kwaliteit van de foto laat te wensen over maar ik denk dat het idee wel duidelijk is: De Polo moest buiten staan dus snel een fotootje gemaakt: Last edited by Zieron28 : 14-06-2018 at 04:29. |
#18
|
|||
|
|||
Mooie vorderingen. De plastidip en nieuw gelakte achterbumper zien er top uit!
__________________
Golf 3 2.8 VR6 Highline 1997 Golf 5 2.0 GTI AXX 2005- JD Stage 2 - Carbonio - 3.5inch downpipe+kat - 300pk |
#19
|
||||
|
||||
Quote:
Bedankt! Vind het zelf ook heel erg geslaagd! Jammer genoeg sinds mijn laatste post nog geen tijd gehad om verder te werken aan de Polo. |
#20
|
||||
|
||||
We zijn inmiddels 5 maanden na de laatste update maar aan de Polo is niets meer gebeurd aangezien ik tot 2 weken geleden nog met een ander project bezig was. Dat project is nu afgewerkt en ik ben begonnen met de Polo klaar te zetten voor de winter. Ik heb het interieur en het exterieur zeer grondig aangepakt en ik ben er echt ontzettend blij mee! De Polo wordt binnen iets minder dan 4 maanden 19 jaar maar dit is er in de verste verte aan te merken! Tijdens de winter ga ik op zoek naar een setje velgen en wordt de achterbumper opnieuw gespoten.
Na het wassen van de Polo besloten om alles met de hand te doen in plaats van machinaal. Behalve lichte en medium swirls waren er verder geen ernstige lak defecten en die zijn er met de hand goed uit te krijgen. Jammer genoeg wat minimale steenslag bij gekregen maar niets wat later niet verholpen kan worden met een lakstift. Wel moeten kleien aangezien de lak nogal ruw aanvoelde... De stalen velgen heb ik eens grondig gewassen en de banden in de dressing gezet Details mogen niet vergeten worden uiteraard en de dorpels, binnenkant deuren/kofferdeksel, ruimte waar de tankdop zit, motorkap, enz, ook aangepakt. Niet van alles foto's gemaakt blijkbaar... En ineens het interieur ook op foto gezet. En dan uiteraard wat na foto's, er komen betere in de loop van de volgende dagen/weken: En nog eentje met het projectje waar ik deze zomer mee bezig ben geweest. Last edited by Zieron28 : 17-11-2018 at 21:19. |