Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Transporter
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 18-08-2005, 20:42
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default EGR klep: Waarom moeilijk doen als t wehkamp kan?

Waarom moeilijk doen als het wehkamp kan?

De EGR klep dus...

In onze 2e bedrijfs T4 ligt een fijn Turbo Diesel blokje. (geen TDI, maar gewoon 1.9 TD).

D'r zit een EGR klep op (tuurlijk!),..

Nou kan je verschillende dingen doen met die EGR klep. Ik kom de volgende opties tegen op 't internet:

- Ofwel een plaatje tussen de klep en de uitlaat: alles functioneerd, maar d'r komt geen uitlaatgas meer door)

- Ofwel de vacuumslang die de klep aanstuurt (membraanklep) 'verstoppen'

- Ofwel de software dmv VAG-com veranderen/aanpassen.



Maar waarom niet gewoon de schakelaar op de pomp aanpassen? D'r zit een schakelaar aan de gashendel (met groot "EGR" erop) op de pomp. Deze stuurt de magneetklep die wel of geen vacuum op de EGR-klep zet....

Lijkt me veel makkelijker: Ofwel de schakelaar altijd 'dicht' zetten: gaffa-tape to the resue, ofwel de schakelaar altijd 'open' zetten: Buig of stekkertje los gooien..


Wat zie ik over t hoofd?


PS: 't zelfde systeem zit ook op de bedrijfs 'peugeot-expert': schakelaar op de pomp: De turbo en klep zelf zitten veelste ver onder / achter 't blok verwerkt zodat ik er niet bij kan: daarom wil ik die schakelaar 'manipuleren'... Maar hoe?

Waarneer is de EGR klep nou open?

Schakelaar is 'dicht' bij 'geen gas' tot 'een beetje gas', en schakelaar zegt klik (open) bij 'meer dan deel gas' tot 'vol gas'...??

Mij lijkt t dat de EGR pas bij vol gas open gaat (en dat t dus voordelig zou zijn de schakelaar met gaffa-tape op 'altijd dicht' te zetten..)..
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mĂ*jn kant op!
Reply With Quote
  #2  
Old 18-08-2005, 22:40
O.Z racing's Avatar
O.Z racing O.Z racing is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 236
Default

de egr gaat nooit open bij volgas,anders komt er teveel "dood" gas terug in de verbrandingsruimte en dat wil je niet hebben bij volgas.dan wil je max vermogen.
Reply With Quote
  #3  
Old 19-08-2005, 00:33
Pedaalemmer's Avatar
Pedaalemmer Pedaalemmer is offline
Volksforum Aandeelhouder - Pedalwanne
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 11,016
Send a message via MSN to Pedaalemmer
Default

of je die klep nou permanent dicht zet of niet...de software moet zowiezo gecheckt worden...dus waarom muiken als er ook een goede oplossing is. Op het tdiforum weten ze je er alles over te vertellen!
Reply With Quote
  #4  
Old 19-08-2005, 10:28
Dennis@polo86c.nl Dennis@polo86c.nl is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,494
Default

Hier staat ook nog wat hierover te lezen:
http://www.problemcar.nl/index.php?topic=32634
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann...
1975 Audi 50 GL
1976 Audi 50 GL
1988 Polo G40
Reply With Quote
  #5  
Old 19-08-2005, 11:23
Volkswouter's Avatar
Volkswouter Volkswouter is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,660
Default

Die schakelaar dicht zetten is wel een leuke optie,maar wat nou als de klep zo aangeslagen is dat je altijd lekkage langs de klep hebt ?

Dit is dus bijna altijd het geval.EGR is een waardeloos systeem en zit alleen maar op de motor vanwege de milieu wetgeving.

Een goed werkend EGR systeem mag alleen in het deellast gebied van de motor werken.
Reply With Quote
  #6  
Old 19-08-2005, 11:33
JK Le Mans's Avatar
JK Le Mans JK Le Mans is offline
Married to PC
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 3,357
Send a message via MSN to JK Le Mans
Default

ik zeg gewoon dich dat ding met een plaatje !

http://www.weetjewel.com/tips_en_tr...plaatje_egr.htm
__________________
Reply With Quote
  #7  
Old 19-08-2005, 12:15
Dennis@polo86c.nl Dennis@polo86c.nl is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,494
Default

Die dichtgeslibte kanalen: kun je nagaan wat voor fijne rotzooi die diesels uitstoten...
Met of zonder EGR-klep.

Voor mij reden genoeg om, ondanks de 35.000 km het afgelopen jaar, geen diesel te gaan rijden.
Over een paar maand wordt de afstand woon-werk gehalveerd, dus ik blijf mooi op benzine rijden.
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann...
1975 Audi 50 GL
1976 Audi 50 GL
1988 Polo G40
Reply With Quote
  #8  
Old 19-08-2005, 12:46
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default

Tja.

Diesel: Roet (fijn stof), NOx en CO(2)..
Een Benzinemotor heeft qua roet gewoon minder (over)last,...

Desalnietemin:
- Oxi kat ter terugdringing van NOx en CO uitstoot
- EGR ter terugdringing van NOx uitstoot
vervolgens:
- problemen met roet uitstoot -> Partikel filter

Het zou gewoon verboden moeten worden!
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mĂ*jn kant op!
Reply With Quote
  #9  
Old 19-08-2005, 12:57
Dennis@polo86c.nl Dennis@polo86c.nl is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,494
Default

Wat wou jij in je 2f gaan bouwen?

Maar idd, vooral die oude diesels zonder enige milieutechnische voorzieningen, waar dan vervolgens in door wordt gereden totdat het lijk echt dood is, zijn mij echt een doorn in het oog (en stank in de neus).
Roetfilter prima, maar er rijden nog miljoenen sterk roetende diesels rond. En dan ook nog zo'n mooie POWERRRbox erop (het liefst zo'n neppert bestaand uit een weerstandje waarmee de koelvloeistoftemperatuur genept wordt) erop: pluimmm!

Tot zover mijn vrijdagmiddag bijdrage
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann...
1975 Audi 50 GL
1976 Audi 50 GL
1988 Polo G40
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 19:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum