#1
|
|||
|
|||
golf 4 schakelt moeilijk 1-2 achteruit 1.6 SR
Hallo,
Ik heb 2 weken geleden een golf 4 IV aangeschaft, al het een en ander aan gedaan. Nu kom ik op het punt dat ik het schakelprobleem wil aanpakken waar ik al best veel over gelezen heb, zit nog wel met een paar vraagjes.. allereerst het probleem: schakelt slecht naar 1 en 2 en achteruit, verder geen andere problemen/rare geluiden. De auto heeft al 270.000 gelopen. de pook heeft speling. de pook kan ik in de meeste versnellingen 2-3cm zijdelings bewegen.. als ik dit doe dan zie ik hem onder de kap mee bewegen, wat mij lijkt te duiden dat het probleem niet bij de pook zit, maar speling heeft op het mechanisme onder de kap? De stift die de versnellingsbak ingaat, bij de 5de versnelling geloof ik? heeft wel redelijk wat sporen van olie. wat voor advies hebben jullie als vw kennters voor mij zodat ik het daadwerkelijke probleem kan vaststellen. en mocht het gedeelte bij de pook vervangen moeten worden.. die stang loopt onder de auto toch..? Alvast bedankt! |
#2
|
|||
|
|||
Bij teveel speling kun je een revisie set halen voor de gewrichten van je stangen. Dan je alles weer afstellen en kijken of je probleem dan weg is.
|
#3
|
|||
|
|||
Revisie setje kenden ze niet bij de vw dealer. Ik ga het eerst even uit elkaar slopen , neem ik de onderdelen mee en bestel ik nieuwe
|
#4
|
|||
|
|||
zit zowiezo een DUW of een DUU bak in.
Zijn gewoon probleembakken. In de bak zitten klinknagels die nogal wel eens afbreken, en gewoon een gat slaan in je bak. Bakrevisie zal nodig zijn, klinknagels zullen moeten worden vervangen.
__________________
Je bent nooit te oud om in een platte VW rond te stuiteren! |
#5
|
|||
|
|||
Probleem met schakelen kan ook van uit het stangenstelsel komen. Zou eerst een reviseren en afstellen. Bakken zijn geen hoogstaande stukjes techniek.
|
#6
|
|||
|
|||
Quote:
dat weet ik, dat het probleembakken zijn, maar bij 3 ton kan je er wel vanuit gaan dat er ooit wat aan de bak is gedaan...? De speling zit sowieso in de stangen... , haal hem volgende week ff uit elkaar zodra ik de auto ff niet meer nodig heb. vind je conclusie wel snel getrokken , ik heb verder totaal geen bijgeluiden uit de bak... wie weet is hij al een keer open geweest en hebben ze de klinknagels vervangen |
#7
|
|||
|
|||
Yep even reviseren en afstellen. Dan kun je pas verder kijken
|
#8
|
||||
|
||||
Weer dat klinknagel "spookverhaal"!
Word er langzaam een beetje moe van! Ja de klinknagels slaan ooit eens door bij de 1.6sr motoren, maar alleen bij bepaalde types en bouwjaren. Bij de mijne lagen ze na 175.000 eruit. Heb je al 300.000 erop zitten dan is er al eens een andere bak onder gekomen of gaat het bij jouw bak niet gebeuren. Collega heeft ook al 300.000 erop zitten met originele bak. Hoe ik dat zo zeker weet?? Hij is eerste eigenaar. De klinknagels zitten in het diff, en heeft dus geen fuck te maken met het schakelen!
__________________
[1999] Golf 4 Variant - Daily [1996] Golf 3 Atlanta Sport - Daily [1988] Volvo 480 ES - Hobby |
#9
|
||||
|
||||
Mee eens Kenny, van af 10-7-2001 hebben deze bakken dikkere klinknagels (van een Bus)
Maar die zijn ook een keer zo duur. |
#10
|
|||
|
|||
heb 1,5 jaar geleden ook zo'n Golf 4 1,6 SR van 1998 gehad.
had exact hetzelfde probleem als jou, en geloof het of niet na een maand klapte hij. kon geen kant meer op. en die had nog geen 2 ton op de teller staan. of jij vindt dat ik mijn conclusie te snel heb getrokken, zal misschien wel. maar een ander oorzaak zou ik zo 1,2...3 niet weten. blijven gewoon slechte bakken, alleen niet meer na een revisie.
__________________
Je bent nooit te oud om in een platte VW rond te stuiteren! |
#11
|
|||
|
|||
ja maar dan had hij er met 3 ton al wel uitgelegen zoals hierboven ook al gezegd is, ga er morgen is aan beginnen, hoe dan ook hij heeft speling op het mechanisme dat boven op de bak zit.. en dat kan er net voor zorgen dat hij niet lekker in de versnelling wil, het is ook zeker niet altijd zo
Het klinknagel spookverhaal hebben ze ook hier bij de dealer nog nooit meegemaakt.. waarbij ze er wel van gehoord hebben en weten dat het hele internet ermee vol staat.. Het zijn slechte bakken daar ben ik het mee eens maar we gaan het zien. |
#12
|
||||
|
||||
Wat is slecht? Een bak doet wat hij moet doen. Meer niet. Dat er goedkope klinknagels door vw in gezet zijn toen der tijd oke, maar verder is er met de bak niks mis.
VW heeft dit zelf opgelost vanaf een bepaald bouwjaar en het beestje een andere typenummer gegeven. Verder zijn de bakken hetzelfde. Al eens een oude renault bak gezien? Hing bewust een lekbak onder, tandwielen die stuk gingen, lagers die eruit lopen enz enz. Mijn gaat na de revisie ook moeilijk in de 1, garage heeft al bepaald dat het schakelmechanisme afgesteld moet worden. Denk dat jij exact hetzelfde probleem hebt.
__________________
[1999] Golf 4 Variant - Daily [1996] Golf 3 Atlanta Sport - Daily [1988] Volvo 480 ES - Hobby |
#13
|
|||
|
|||
ik ben wel benieuwd... wat nu de echte oorzaak is.
zal het zeker volgen!
__________________
Je bent nooit te oud om in een platte VW rond te stuiteren! |
#14
|
|||
|
|||
Gister even in 5 min de kappen op de motor eraf gehaald en even gevoeld waar de speling nou inzat .
Vandaag nieuwe ophalen en dan zou het een stuk beter moeten schakelen |
#15
|
|||
|
|||
probleem opgelost.. rijd weer als nieuw
|
#16
|
|||
|
|||
helemaal super, gelukkig dus niet de bak wat ik dus wel dacht.
__________________
Je bent nooit te oud om in een platte VW rond te stuiteren! |