Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 10-08-2013, 20:35
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default Vervangen van stuurkogels

Als je van de stuurkogels de zelfborgende moer los hebt, moet je 'm er toch gewoon omhoog uit kunnen duwen of tikken? Of... ? Ik krijg ze met geen mogelijkheid los!
Reply With Quote
  #2  
Old 10-08-2013, 20:51
thijstheunissen's Avatar
thijstheunissen thijstheunissen is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 834
Default

Daarvoor heb je een fuseekogelvork die je ertussen kunt slaan. Dan komen ze altijd wel los. Ze zijn namelijk conisch dus trekken zich vast door die moer.
Reply With Quote
  #3  
Old 10-08-2013, 21:05
Dokter D's Avatar
Dokter D Dokter D is offline
Draaideur donateur - MKII=Life
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 3,846
Default

Ik zet meestal een bandenlepel tussen de stuurstang en de draagarm en zet er flink spanning op.
Dan met een grote hamer een flinke klap op het fuseehuis en hij springt zo los!




De klap van links naar rechts zeg maar

Last edited by Dokter D : 10-08-2013 at 21:08.
Reply With Quote
  #4  
Old 10-08-2013, 21:24
johanv22 johanv22 is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 841
Default

Heb ik een kogeltrekker voor, werkt perfect en
je beschadigd niks.
__________________
Rvs uitlaat op maat nodig?
------------------------------

Golf2 edition vr6
Golf2 TDI
Passat 20vt highline
Lupo 16v
Reply With Quote
  #5  
Old 10-08-2013, 22:34
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Conisch, hoe verzinnen ze het? Right, dat wordt dus de methode volgens Dokter D. Ik ga niet weer speciaal gereedschap kopen voor een eenmalige klus... Bedankt, allemaal!
Bandenlichter: check. Moker: check. Verbanddoos: check.
Reply With Quote
  #6  
Old 10-08-2013, 23:05
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,384
Default

Vergeet ook niet een assteun onder je auto te zetten

Vaak werkt het inderdaad wel door met een moker tegen het gedeelte van het fusee te slaan waar de stuurkogel in zit. Volgens mij zit er bij een MK2 ook een platte kant waar je tegen kan meppen. Met een bandenlichter/breekijzer een beetje druk naar boven uitoefenen op de stuurstang en dan floept ie er zo wel uit.
Reply With Quote
  #7  
Old 10-08-2013, 23:44
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Quote:
Originally Posted by René
Vergeet ook niet een assteun onder je auto te zetten
Hm, kweenie... is weer zoveel extra werk...
Reply With Quote
  #8  
Old 11-08-2013, 08:59
MK2-VRT's Avatar
MK2-VRT MK2-VRT is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 758
Default

Meestal gaan ze ook zo los zonder iets ertussen te zetten, een paar raken klappen op het huis geven zonder de schroefdraad kapot te maken..

Owja, als je het buiten doet, draai het wiel eerst helemaal naar binnen, dan kom je er nog wat makkelijker aan.
Reply With Quote
  #9  
Old 11-08-2013, 09:44
Lesley Lesley is offline
Postwhore
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 1,079
Default

Even warm stoken en pats.. Heb inmiddels de juiste tool gekocht, kost je 20 euro en het werkt perfect.
Reply With Quote
  #10  
Old 11-08-2013, 10:21
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Quote:
Originally Posted by Lesley
Even warm stoken en pats.. Heb inmiddels de juiste tool gekocht, kost je 20 euro en het werkt perfect.

Warm stoken is echt niet nodig en meestal ook niet erg goed voor de kogel als deze naderhand terug moet.

Gewoon 1 goede tik en hij is los.
__________________
'11 Skoda Fabia TSI
'04 Suzuki SV650
Reply With Quote
  #11  
Old 11-08-2013, 10:27
Lesley Lesley is offline
Postwhore
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 1,079
Default

Quote:
Originally Posted by Spierings
Warm stoken is echt niet nodig en meestal ook niet erg goed voor de kogel als deze naderhand terug moet.

Gewoon 1 goede tik en hij is los.



Mijn ervaring is warm stoken, en Eric wilde ze vervangen
Reply With Quote
  #12  
Old 11-08-2013, 21:38
Polo1w Polo1w is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,077
Default

Ik haal elke week wel wat kogels los, en een flinke klap op de fusee is meestal voldoende en werkt naar mijn id beter als kogeltrekkers/vorken, aangezien je niet altijd de hoesjes om zeep wilt helpen.
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor
E30 320i cabrio '90 😎
Twingo 1.2 '01 extra daily
Twingo 1.2 '08 voor de vrouw
Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back!
Reply With Quote
  #13  
Old 11-08-2013, 21:56
MK2-VRT's Avatar
MK2-VRT MK2-VRT is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 758
Default

Ja idd, 1 tik en ze zijn los, waarom zou je dan gaan warm stoken of van die capriolen uithalen..
Reply With Quote
  #14  
Old 17-08-2013, 17:26
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Rechts is gelukt, met veel moeite, agressie en lawaai, links niet. Gewoon NIET.
Heb er nu WD40 op gespoten, maandag weer eens zien. Weinig hoop meer...
Reply With Quote
  #15  
Old 20-08-2013, 21:03
jasonnl's Avatar
jasonnl jasonnl is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 841
Default

anders iemand laten helpen die der kracht op uitoefent zodat jij wat flinke klappen kan geven. Heb je wel beetje zware hamer? Moet het altijd wel lukke. anders bij garage ff zo'n trekker vragen of je die mag lenen. met de luchthamer erop en klaar.
__________________
Golf MKI '76er Project.

MKI '76 swallowtail project ,MKII 1.6TD '90 Daily, '05 CBR600RR Repsol
EX
MKI'83 GTI, '80 1.5aut, '91 cabbie
MKII '84 TD , 85'tdi , 86'td , '86D '86 16v GTI
Polo '00 6n2 GTI
Mercedes SEC500 '87
Honda Civic '94
Reply With Quote
  #16  
Old 20-08-2013, 21:13
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 4,769
Default

Quote:
Originally Posted by René
Vergeet ook niet een assteun onder je auto te zetten




On topic idd gewoon een paar keer tegen het wiel lagerhuis slaan en hij komt los
__________________
Quote:
Originally Posted by Audi1981
Het wemelt natuurlijk van de experts op het WWW, maar meestal geven die geen garantie

Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs
Reply With Quote
  #17  
Old 20-08-2013, 21:20
jellehier jellehier is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,165
Default

Ik heb ook een keer een heel eigenwijze gehad, nou weet ik het uit m'n hoofd niet meer zeker, maar hij zit toch van boven naar onder gemonteerd? Moer onder dus?

Volgens mij heb ik toen namelijk de auto op bokken gezet en de krik onder de stuurstang, spanning erop gezet (gewicht van de auto) en met een flinke moker meppen
Reply With Quote
  #18  
Old 20-08-2013, 22:10
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Dat heb ik echt allemaal al geprobeerd (ook de krik onder de bout van stuurkogel), maar het ging gewoon niet los. Ook de WD40 heeft niet geholpen... Maar morgen krijg ik hulp van een pro, ze konden het gemedder niet langer aanzien denk ik...
Reply With Quote
  #19  
Old 20-08-2013, 22:12
Dokter D's Avatar
Dokter D Dokter D is offline
Draaideur donateur - MKII=Life
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 3,846
Default

Dan is de hamer niet groot genoeg of de klap te zacht
Reply With Quote
  #20  
Old 20-08-2013, 22:18
fearless's Avatar
fearless fearless is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2012
Posts: 355
Default

Quote:
Originally Posted by Polo1w
Ik haal elke week wel wat kogels los, en een flinke klap op de fusee is meestal voldoende en werkt naar mijn id beter als kogeltrekkers/vorken, aangezien je niet altijd de hoesjes om zeep wilt helpen.


Ik heb een kist van Kukko in de hoek staan.
Vol met speciaal gereedschap. Een echte stofhapper want de meeste dingen zijn simpel op te lossen met de tik van een hamer.

Op het fussee meppen is altijd succes!
En wil je dat niet, dan ram je toch op het schroefdraad van de kogel zelf.
Die word toch vervangen
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 09:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum