#1
|
||||
|
||||
Vervangen van stuurkogels
Als je van de stuurkogels de zelfborgende moer los hebt, moet je 'm er toch gewoon omhoog uit kunnen duwen of tikken? Of... ? Ik krijg ze met geen mogelijkheid los!
|
#2
|
||||
|
||||
Daarvoor heb je een fuseekogelvork die je ertussen kunt slaan. Dan komen ze altijd wel los. Ze zijn namelijk conisch dus trekken zich vast door die moer.
|
#3
|
||||
|
||||
Ik zet meestal een bandenlepel tussen de stuurstang en de draagarm en zet er flink spanning op.
Dan met een grote hamer een flinke klap op het fuseehuis en hij springt zo los! De klap van links naar rechts zeg maar Last edited by Dokter D : 10-08-2013 at 21:08. |
#4
|
|||
|
|||
Heb ik een kogeltrekker voor, werkt perfect en
je beschadigd niks.
__________________
Rvs uitlaat op maat nodig? ------------------------------ Golf2 edition vr6 Golf2 TDI Passat 20vt highline Lupo 16v |
#5
|
||||
|
||||
Conisch, hoe verzinnen ze het? Right, dat wordt dus de methode volgens Dokter D. Ik ga niet weer speciaal gereedschap kopen voor een eenmalige klus... Bedankt, allemaal!
Bandenlichter: check. Moker: check. Verbanddoos: check. |
#6
|
||||
|
||||
Vergeet ook niet een assteun onder je auto te zetten
Vaak werkt het inderdaad wel door met een moker tegen het gedeelte van het fusee te slaan waar de stuurkogel in zit. Volgens mij zit er bij een MK2 ook een platte kant waar je tegen kan meppen. Met een bandenlichter/breekijzer een beetje druk naar boven uitoefenen op de stuurstang en dan floept ie er zo wel uit.
__________________
Project Topic: VW Golf MKII 1.8T daily tracktoy Insta: https://www.instagram.com/turboclouseau/ YT: https://www.youtube.com/user/renerene1984/videos |
#7
|
||||
|
||||
Quote:
|
#8
|
||||
|
||||
Meestal gaan ze ook zo los zonder iets ertussen te zetten, een paar raken klappen op het huis geven zonder de schroefdraad kapot te maken..
Owja, als je het buiten doet, draai het wiel eerst helemaal naar binnen, dan kom je er nog wat makkelijker aan. |
#9
|
|||
|
|||
Even warm stoken en pats.. Heb inmiddels de juiste tool gekocht, kost je 20 euro en het werkt perfect.
|
#10
|
|||
|
|||
Quote:
Warm stoken is echt niet nodig en meestal ook niet erg goed voor de kogel als deze naderhand terug moet. Gewoon 1 goede tik en hij is los.
__________________
'11 Skoda Fabia TSI '04 Suzuki SV650 |
#11
|
|||
|
|||
Quote:
Mijn ervaring is warm stoken, en Eric wilde ze vervangen |
#12
|
|||
|
|||
Ik haal elke week wel wat kogels los, en een flinke klap op de fusee is meestal voldoende en werkt naar mijn id beter als kogeltrekkers/vorken, aangezien je niet altijd de hoesjes om zeep wilt helpen.
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor E30 320i cabrio '90 😎 Twingo 1.2 '01 extra daily Twingo 1.2 '08 voor de vrouw Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back! |
#13
|
||||
|
||||
Ja idd, 1 tik en ze zijn los, waarom zou je dan gaan warm stoken of van die capriolen uithalen..
|
#14
|
||||
|
||||
Rechts is gelukt, met veel moeite, agressie en lawaai, links niet. Gewoon NIET.
Heb er nu WD40 op gespoten, maandag weer eens zien. Weinig hoop meer... |
#15
|
||||
|
||||
anders iemand laten helpen die der kracht op uitoefent zodat jij wat flinke klappen kan geven. Heb je wel beetje zware hamer? Moet het altijd wel lukke. anders bij garage ff zo'n trekker vragen of je die mag lenen. met de luchthamer erop en klaar.
__________________
Golf MKI '76er Project. MKI '76 swallowtail project ,MKII 1.6TD '90 Daily, '05 CBR600RR Repsol EX MKI'83 GTI, '80 1.5aut, '91 cabbie MKII '84 TD , 85'tdi , 86'td , '86D '86 16v GTI Polo '00 6n2 GTI Mercedes SEC500 '87 Honda Civic '94 |
#16
|
||||
|
||||
Quote:
On topic idd gewoon een paar keer tegen het wiel lagerhuis slaan en hij komt los
__________________
Quote:
Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs |
#17
|
|||
|
|||
Ik heb ook een keer een heel eigenwijze gehad, nou weet ik het uit m'n hoofd niet meer zeker, maar hij zit toch van boven naar onder gemonteerd? Moer onder dus?
Volgens mij heb ik toen namelijk de auto op bokken gezet en de krik onder de stuurstang, spanning erop gezet (gewicht van de auto) en met een flinke moker meppen |
#18
|
||||
|
||||
Dat heb ik echt allemaal al geprobeerd (ook de krik onder de bout van stuurkogel), maar het ging gewoon niet los. Ook de WD40 heeft niet geholpen... Maar morgen krijg ik hulp van een pro, ze konden het gemedder niet langer aanzien denk ik...
|
#19
|
||||
|
||||
Dan is de hamer niet groot genoeg of de klap te zacht
|
#20
|
||||
|
||||
Quote:
Ik heb een kist van Kukko in de hoek staan. Vol met speciaal gereedschap. Een echte stofhapper want de meeste dingen zijn simpel op te lossen met de tik van een hamer. Op het fussee meppen is altijd succes! En wil je dat niet, dan ram je toch op het schroefdraad van de kogel zelf. Die word toch vervangen |