#1
|
||||
|
||||
'Cut and shut' twee goede halve auto's aan elkaar lassen
http://www.leek-news.co.uk/Driver-L...tail/story.html
Zag het voorbij komen, dacht dat het toch best was hier eens te posten zodat mensen die het niet kennen het weten. Kwestie van hier altijd aandachtig voor te zijn als je een auto koopt. Zeker gezien de potentieel dodelijke ongevallen die eruit voort kunnen komen. Een mens kan niet genoeg gewaarschuwd worden |
#2
|
||||
|
||||
Goed gedaan hoeft t echt geen probleem te zijn.
Heb zelf jaren in een 2=1 golf GTD gereden. |
#3
|
||||
|
||||
Je wilt niet weten wat er met sommige autos gebeurd hoor.
En soms is het zo mooi gedaan dat je t niet ziet en dus ook niet weet, totdat je een keer een klapper maakt... Tegenwoordig hebben ze wel een wok melding als ze een goede tik gemaakt hebben hoor. Dus moet ie na herstel ter keuring worden aangeboden bij de rdw. Maar dat zegt ook niks over de crash veleig heid van zo'n auto... Druk maar eens een colablikje inelkaar. En probeer m dan weer netjes te maken. En druk m dan nog eens inelkaar Ligt er echt aan waar hij klap gehad heeft en hoe hij weer aanelkaar gezet wordt.. |
#4
|
||||
|
||||
Een wok melding krijg je soms al als je velg stuk is gereden. Heeft met de agent te maken niet met de staat van de wagen
__________________
Quote:
BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels |
#5
|
||||
|
||||
vroegere garagist hier in het dorp deed dat ook wel eens.
Had een zelfgemakte richtbank waar hi 2 delen van een mercedes opzetten en ze dan aan elkaar laste. Auto's gingen steeds naar het buitenland. Ik vond het vroeger wel knap dat het kon maar volledig vertrouwen doe ik het niet. Ken ook iemand die een cut and shut MK3 cabrio had. Deze ging op een gegeven moment doorhangen waardoor de dueren niet open konden. Na wat zoekwerk bleek deze ook uit 2 autohelften te bestaan.
__________________
Who am I? => Me I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car. |
#6
|
||||
|
||||
werd vroeger wel meer gedaan..
en misschien nu nog wel..ik kan een heel lijstje wegzetten van wat 'wij' vroeger in de autoschade deden...persoonlijk heb ik dit ook meerdere keren gedaan.. en ergens is het zelfs beter dan uren proberen een kromme langsligger recht te dozeren..warm stoken met de pit voor dat laatste beetje als je hem netjes laat overlappen (niet koud aanbakken)..en goed vastlast.. is er echt niks aan de hand.. de fabriek doet feitelijk niks anders tijdens productie.. ik heb zelfs menig keer een compleet dak vervangen ..een Mr Ed ,Bambi of trailerschade noemden we dat..(paard ,hert of een stilstaande trailer opgeladen) als je weet wat je doet en de fabrieks specificaties aanhoud ,maakt het niks uit.. heeft hier jarenlang een Renault 25 v6 rondgereden met een 'nieuw' dak,heeft de eigenaar nooit iets van geweten.. ook hier geld weer..er zijn altijd figuren die het zelf achter in de tuin even doen ,zonder enige kennis van zaken en ditto gereedschap..en dan krijg je dit.. al was dit zeer zeker een beste klap...dat zeker wel |
#7
|
||||
|
||||
Was die oude grijze Quattro ook niet aan elkaar gelast ?
__________________
Polo 1.3i G60 "Soon" on the road (i hope) |
#8
|
||||
|
||||
Gebeurt in rusland nog steeds. Alhoewel op een betere manier als ik hier zie.
Was ergens zo'n site van waar ze totall loss auto's weer helemaal in nieuwstaat brachten. Bijvoorbeeld door 2 auto's aan elkaar te lassen of de hele zijwand te vervangen voor een nieuwe. Allemaal erg uitgebreid in beeld gebracht.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet! |
#9
|
||||
|
||||
Als de door de fabriek opgegeven snijlijnen worden gepakt en als de puntlassen goed gezet worden en er niet met koper gelast word moet dit geen probleem zijn.
Ik heb zelf altijd meer me twijfels bij het stoken, richten en lassen aan de chassispoten waardoor deze sterker worden ipv zwakker. Als de berekende kreukelzones in deze balken niet meer functioneren zoals ooit bedoelt is kan het gevaar misschien nog groter zijn als dat de auto uit elkaar valt. Niemand wil tijdens een aanrijding een chassispoot die i.p.v. opfrommelt gewoon het compartiment van de inzittende inschiet. En toch kom ik ook hier op het forum vaak laswerk aan de chassispoten tegen, voor nieuw type motorsteunen op te kunnen monteren of inkepingen te maken voor de aandrijfassen.!
__________________
- VW Golf II '89 ex 16v > 20vt k04 - Audi A3 8p '04 1.9 TDI - Seat Arosa S '03 1.4 - VW Caddy 3k '10 1.9 TDI http://www.krasendeukservice.nl |
#10
|
||||
|
||||
Het zal aan mij liggen , maar ik kan geen sporen vinden op de foto`s dat deze auto gescheurd is op een plek waar deze doormidden is geweest in het verleden. Alles wat ik zie was nog origineel fabrieks gepuntlast .
Wel zie ik een deuk die in het linkerachter zijpaneel heeft gezeten welke is uitgedeukt waarschijnlijk mbv een brander om de plaat te krimpen. Ook is de A stijl rechtsonder en boven flink aangetast door roest waardoor dit zeker erg verzwakt is geweest. Heb zo mijn twijfels een beetje bij dit verhaal. Dat neemt niet weg dat er flink met sommige schade auto`s achter in schimmige schuurtjes wordt geprutst om deze weer op de weg te krijgen
__________________
There`s no substitute for Turbo engines Rallyegolf 2.5 TFSI S-tronic Quattro Rallyegolf |
#11
|
|||
|
|||
Ik heb hier de ballen verstand van, in het artikel staat dat de twee auto helften net achter de voorstoelen zijn verbonden en dat ie daar ook doormidden is gescheurd. Dat is volgens mij te zien op de laatste foto. Verder staat er dat deze verbinding alleen was gepuntlast zodat niet al het materiaal met elkaar was verbonden.
|
#12
|
||||
|
||||
Inderdaad de auto was doormiddel van puntlassen aan elkaar gemaakt. Een stevige manier van lassen als het goed gedaan wordt EN op de juiste plaats gedaan wordt, maar niet op deze manier. Er is geen enkele snijlijn in de bodemplaat die dwars over de auto loopt.
Als je een richtbank van VW gebruikt, het laat doen door specialisten van VW met de juiste opleiding en enkel puntlast op plaatsen waar in de fabriek ook platen aaneen gezet worden dan zou er misschien wel garantie kunnen zijn dat het goed gedaan is. Maar ik durf er voor wedden dat je de auto's die op die manier gerepareerd zijn op 1 hand kan tellen. Er is altijd een kans dat het wel goed gedaan is, net zoals er altijd een kans is dat ik morgen de lotto win.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project) '01 Passat B5.5 1.9TDI PD '95 Passat b4 1.9 TD (RIP) "Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart Last edited by ar1g3 : 29-11-2014 at 13:49. |
#13
|
||||
|
||||
Onzin, er zijn genoeg mensen die goed werk afleveren. Alleen is het zo dat de consument niet wil betalen en hierdoor slecht werk accepteerd. Maar een erkend schadebedrijf wil z'n naam niet in verband brengen met dit pruts werk!
__________________
- VW Golf II '89 ex 16v > 20vt k04 - Audi A3 8p '04 1.9 TDI - Seat Arosa S '03 1.4 - VW Caddy 3k '10 1.9 TDI http://www.krasendeukservice.nl |
#14
|
||||
|
||||
Quote:
idd wou net zeggen dit is wel even tegen de schenen schoppen van een ieder schadeherstelbedrijf die achter zijn werk staat
__________________
Quote:
BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels |
#15
|
||||
|
||||
Tja ieder zijn mening, en die van mij is dat ik dit soort reparaties nooit zou vertrouwen.
Er is een kans dat het goed gedaan is, ja. Maar bedenk wel dat je hier over potentieel dodelijke ongevallen spreekt. Als het goed gedaan is win je niks, de kans om iets te verliezen is echter des te groter. Ja er kunnen schadebedrijven zijn die het wel goed doen, maar hoe kan je weten dat het goed gedaan is? Dat kan je niet, tot het te laat is. Daarom dat ik zeg, tenzij je het laat doen door officiele VW mensen met officieel VW gereedschap, en je garantie hebt van VW dat de auto hersteld is conform de fabrieksnormen, vertrouw ik dit soort reparaties niet. |
#16
|
||||
|
||||
Quote:
ik zou vanaf nu in een plastic bubbel gaan leven en niet meer de deur uitgaan. Is de koffie die je net gedronken hebt wel getest? Want schijnbaar alleen in een nieuw geleverde volkswagen overleef je een crash. De andere partij ( vrachtwagen bv) is totaal niet aan de orde. Want man o man wat heb je boter op je hoofd Ik zie hierboven een aantal reacties van vakmensen ( klaas oa) die ik eerder vertrouw aan een auto dan een vakgarage van vw omdat daar de stempel opstaat
__________________
Quote:
BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels Last edited by Richard : 29-11-2014 at 16:26. |
#17
|
||||
|
||||
Quote:
Ik heb het idee dat jij niet weet waar een erkend schadebedrijf aan moet voldoen vandaag de dag, om o.a. verzekeringswerk te mogen verrichten. Ga eens langs zo'n bedrijf en vraag eens om een rondleiding en je zal voortaan een stuk minder zorgen hoeven maken in je leven!
__________________
- VW Golf II '89 ex 16v > 20vt k04 - Audi A3 8p '04 1.9 TDI - Seat Arosa S '03 1.4 - VW Caddy 3k '10 1.9 TDI http://www.krasendeukservice.nl |
#18
|
||||
|
||||
Quote:
Ik wil gewoon de mensen die het nog niet kenden waarschuwen om er voor op te passen, is dat zo erg? Als het verborgen wordt is het meestal een teken dat het niet helemaal ok is hé. Moeten we elkaar niet helpen en waarschuwen voor dergelijke praktijken?? En met dergelijke praktijken bedoel ik het onvakkundig uitvoeren van deze herstellingen, want ik denk dat je er zeker mag van zijn dat een groot deel van de cut and shut herstellingen gedaan worden door mensen die twee wrakken kopen, de goede stukken aaneen lassen en de auto verkopen zonder de geschiedenis erbij te vermelden om zo winst te kunnen maken. Misschien moet ik mijn vorige post een beetje beter uitleggen: Het was helemaal niet mijn bedoeling de mensen uit het schadeherstel hier voor de schenen te schoppen. Auto's die dit soort herstelling nodig hebben zijn meestal een economische totalloss waardoor ik denk dat de kans veel groter is dat je te maken hebt met een auto die hersteld is door een louche handelaar die er winst uit wil halen dan dat je te maken hebt met een auto die hersteld is door bekwame mensen. Daarom dat ik zeg, goedkeuring van VW of ik vertrouw het niet. De kans is namelijk veel te groot dat het hersteld is door onbekwame mensen. Als je de mensen die het hebben hersteld kent en vertrouwt is het een andere zaak natuurlijk. Ik wil dus niet zeggen dat enkel VW deftig werk levert. |
#19
|
||||
|
||||
voor mij persoonlijk maakt het me niet zoveel uit hoeveel certificaten of titels een bedrijf bezit of aan de gevel heeft hangen..
ikzelf heb wel eens werk gezien van een bekende 'schadeorganisatie' (ik noem geen namen)...waarmee ik zelf nooit van zijn leven mee weg zou kunnen komen zonder door de klant afgefikt te worden, tot aan mijn enkels ... ik kom al 20 jaar bij een bedrijfje gerunt door 3 broers ,die gasten doen voor mij het spuitwerk..oud pandje maar netjes..en nergens bij aangesloten geen Focwa -KZS-Bovag en al die ongein.. die gasten werken zo proper en secuur..investeren in goed gereedschap en alles. ze stikken ook van het werk, varieerend van een E-type full resto tot een nieuwe 7 serie die een koprol heeft gemaakt..je weet gewoon niet wat je ziet daar.. die mogen mij rustig een M3 verkopen die uit 2-3 auto's bestaat..daar hoeft geen 3 jaar Focwa garantie bij...ik geloof dat wel.. nu is het wel zo dat in 99% van de nederlandse gecertificeerde schadebedrijven zelden of nooit meer doodsklappers of kop-kont gerepareerd worden... daar kunnen ze niks meer aan verdienen..het uurloon te duur en de dagwaarde te laag.. dus de kans dat dit gedaan word tegenwoordig (cut n shut) is eigenlijk te verwaarlozen.. dat dit nog wel gebeurd in Polen ofzo ,dat geloof ik wel degelijk..of ergens bij een hobbyist in het schuurtje..het zou zo maar kunnen... echter is dan het resultaat er bijna altijd naar.. |
#20
|
||||
|
||||
Quote:
Exact wat ik bedoel, de kans dat zo een cut and shut gedaan wordt door een bekwaam bedrijf is klein. |