#1
|
|||
|
|||
Aankoop advies ibiza 2004 -> asz TDI
Beste mensen van dit forum.
Ik ben op zoek naar seat ibiza (of gelijk model idzv polo etc). Er moet een ASZ(ARL) blok in zitten, moet namelijk wel enigzins vooruit te branden zijn. Deze blokken hebben mijn voorkeur wegens het feit ze als 'bomb' proof bekend staan. Nu heb ik een auto gevonden. deze is door jd gechipt bij 3 ton, staat nu 380 000 op. Dit is een behoorlijk km stand, eentje die me normaal zou afschikken, echter alles eromheen is inmiddels vervangen: - Dynamo - Aircopomp - Hele ophanging (dempers en verlagingsveren) - koppeling met dubbel massa vliegwiel - en nog meer aan klein onderhoud - Distributie vervangen Bij aankoop laat ik sowieso een keuring uitvoeren, Daarnaast heb ik zelf ook iets verstand van. Budget is max 5000 euro (dan hou ik 1500 euro over voor onderhoud met gekke dingen in het eerste half jaar) Deze auto kost 3800 euro. Houd ik nog wat centen over voor modificaties :-) Vervolgens aan jullie die vraag: - Is het verstandig qua blok en versnellingsbak? de auto heeft 180pk nu al 80000 km.. met gelijkwaardig verwoestend koppel - Bij deze kmstand welke onderdelen zijn gebruikelijk stuk te gaan? Bij voorbaat dank voor de reacties! Last edited by robertoal : 17-11-2014 at 15:28. |
#2
|
|||
|
|||
http://wiki.tdiclub.nl/Categorie:BekendeProblemen
misschien helpt dit jou een beetje. Ik heb zelf geen ervaring met deze motoren. Wel is het een bekende, dat de onderblokken stevig zijn.. en dat een pompverstuiver opzich een leuk ding is, maar het wordt niet deugdelijk in de kop bevestigd. Na een tijdje ragt de bevestiging uit, het gat, waar de pompverstuiver in wordt gestoken, wordt onrond, begint te lekken, diesel komt bij je smeerolie, en de motor sneuvelt. En nu kunnen er mensen komen " ja maar, mijn Passat heeft al zijn 12e distributieriemwissel gehad..." dat kan.. soms kun je geluk hebben Maar, er zijn hier genoeg mensen, die meer "1e hands ervaring" hebben ^^ |
#3
|
|||
|
|||
Die had ik inderdaad al gevonden!
ASZ staat niks over in.. overal vind ik dat dit blok zo onvervoestbaar is. Inmiddels contact gehad en hij kwam me niet betrouwbaar over. Ik ga toch maar gevoel achterna en er eentje halen die wat minder ervaring heeft.. Dank voor je reactie desalnietemin. |
#4
|
||||
|
||||
Ik vind € 3800,- nog best wel een bedrag voor zo'n auto met die km stand.
Om je een vergelijking te geven ik heb voor een half jaar terug een VW Polo 1.9 TDi uit 2004 met 218.000 km op de klok gekocht voor € 3000,- Hier aan was recent vervangen: - Remmen rondom - Banden rondom - Distributieriem en meelooprollen - Onderhoudsbeurt
__________________
..Some people just need a high-five..
..In the face..
..With a chair..
|
#5
|
||||
|
||||
Prijs is pittig idd, maar dat vind ik in het algemeen voor autos die 300.000+ gereden hebben ook. En het is niet zozeer dat ze t niet kunnen hebben. Maar heeft ook met zn geschiedenis te maken. En tegenwoordig zit er veel meer op dan alleen een + draad voor de pomp en een handchoke, denk aan alle luxe, elec ramen, cameras en aircopompen enz.. Dus tis niet dat je alleen de motor en bak moet testen maar zn geheel echt goed moet bekijken.
|
#6
|
|||
|
|||
@ronal -> dat was wss geen 131pk versie dan? die lijken vrij zeldzaam te zijn in mijn budget?
Ik ben toch om. Als ik de geschiedenis van een auto ken zal ik het nog wat makkelijker aandurven. Echter alles boven de 3 ton lijkt me per definite een gok. Heb inmiddels nog een aantal gevonden voor ongeveer dezelfde prijs echter met een ton minder op de klok. |
#7
|
||||
|
||||
Heb eventueel nog wel een snelle bora tdi te koop. kost aan vaste lasten net zoveel als een ibiza. Maar toch echt een stuk meer auto.
pm maar bij interesse |
#8
|
||||
|
||||
mag hopen dat ze er een sachs versterke koppeling en drukgroep in hebben gedaan bij het onderhoud de laatste keer.
mijne was gechipt met 60.000 15dkm later begon de std koppeling te slippen door het vermogen (165pk) is toen door Jos_br een nieuwe ingezet (sachs sport koppeling met drukgroep) toen nog een miltek van voor tot achter en ik kon terug naar JD om hem bij te laten schroeven naar 185pk +410nm. |
#9
|
||||
|
||||
Die vlotte Ibiza's (FR etc) met de ASZ/BLT motoren worden flink afgejaagd, dus oppassen wat je koopt. Vooral in het goedkopere segment koop je 9 van de 10 keer een auto die door iemand anders is verwaarloosd.
Standaard probleem zijn alle intercooler slangen met die fantastische koppelingen. Draagarmrubbers voor liggen er ook vaak uit, vervangen door massieve Cupra rubbers is de oplossing. Verder zoals hierboven beschreven heeft vw de pompverstuivers niet zo goed bevestigd in de kop. Bijna al die blokken hebben na 2/3 ton wel een nieuwe kop nodig. |
#10
|
|||
|
|||
Ik ben inmiddels een aantal ibiza's verder... ze zijn zonder uitzondering afgejaagd in dit segment, zoals Lieuwe al voorspelde..
Maar wat me voornamelijk opviel is dat in alle knopjes speling zit, zoals de raamknoppen zitten simpelweg al los na 220k. De algehele kwaliteit van de auto kwam op me over als matig. Uiteindelijk kwam er een toledo op mijn pad.. 150pk,220K, VOL onderhoudsboekje bij 1 dealer van maar 1 eigenaar... Vrij uniek dacht ik zo. En dit alles voor maar 2950 :-) Dan maar wat meer wegenbelasting.. |
#11
|
||||
|
||||
Dan heb je een nette auto gekocht.
Klopt die van mij heeft 101pk, ik ben ook aan het kijken geweest voor de 131pk variant maar allemaal het zelfde verhaal, afgetrapt, interieur niet netjes en meestal boven de 300.000. Voor het geld wat ze voor die auto's in deze staat vragen heb ik ook mijn nette TDi voor gekocht.
__________________
..Some people just need a high-five..
..In the face..
..With a chair..
|