![]() |
#1
|
|||
|
|||
![]() Beste mensen,
Met name de eigenaren van VP/VE gebaseerde diesels. De pomp loopt met de distributie mee. De riem, ondanks dat ie heel wat kan hebben, rekt. Dat is in de tweede helft van zijn leven best wel merkbaar. Door de rek verschuift de timing van de pomp richting "later" recent voorbeeld: Mijn distributie is nu 50kkm oud. De meting aan de pomp toont 0.92mm lift in de BDP, in plaats van de (in mijn geval) voorgeschreven 1.00. Ik heb de pomp gekanteld, om weer op 1.01 te komen. LET OP! Te laat inspuiten betekent Shell sponsoren, en zeker in de koude tijden zorgt het voor slecht(er) starten. Mijn auto startte minder vlot, wat de aanleiding gaf om de timing te controlleren. Het probleem is opgelost. Voorkomen is beter dan .. ehm.. niet voorkomen ![]() ![]() |
#2
|
|||
|
|||
![]() En hoe meet je dat?
__________________
Barn find: Scirocco GT '78 |
#3
|
||||
|
||||
![]() Vp/ve?
__________________
Quote:
|
#4
|
|||
|
|||
![]() vp/ve zijn de type brandstofpompen.
Zoals alle golf 1 2 diesel/turbodiesel hebben en de golf 3 vaak ook. Golf 4 en/of TDI weet ik niet wat voor pomp die hebben |
#5
|
|||
|
|||
![]() @Spike: Dat meet je met een micrometer die je met een verloopstukje aansluit via het gat precies tussen de verstuiverleidingen op de pomp. (gat zit wel dicht met een boutje, dus die er eerst uit halen )
|
#6
|
||||
|
||||
![]() Of gewoon met vagcom bij Golf 3/4 TDI.
![]()
__________________
http://www.vwclubparkstad.nl |
#7
|
|||
|
|||
![]() tot en met de zwakkere Golf 4 motoren zit er een verdeelpomp op. De sterkere Golf 4 motoren (en latere modellen) hebben PD (pumpe-düse = pompverstuiver) of CR (common rail).
bij de Golf 3 en 4 motoren kun je het inderdaad electronisch controlleren, omdat er op de 3e verstuiver een liftsensor zit. In een PD motor krijgt de riem nog meer te verduren, maar het is een bredere riem... hoeveel zo een riem rekt, weet ik niet... |
#8
|
|||
|
|||
![]() dit is mij ook wel eens opgevallen. dat bdp streepje in de bak goed staat en lineaal in de uitsparing van de nokkenas ligt en dat dan de blokkeerpen slecht in de poullie van de pomp wil. en dat ik nog wist dat alles perfect stond met distriebutiewissel. ik heb het verschil nog niet gemeten maar dat ga ik zeker doen.
|