#1
|
|||
|
|||
G60 020 bak - oliewissel - aftapplug muurvast
Hoi
Zit "vast". Hopelijk iemand die me kan losmaken :\ Ik zou graag de bak olie wisselen, maar met de beste wil krijg ik de moeren op de bak niet los. Zelfs met mn laatste "MACGyver" opstelling komt de inbus / allen key 17 mm niet los. Dat is toch een gewone schroefdraad, linksom voor los? mn MACGyver opstelling: men neme een oude velgbout, slijpt 2 vlakke kanten, griptang mega vast aantrekken, stantsoen onder de griptang, wagen langzaam laten zakken. Heel het gewicht van de wagen wringt dus via de griptang (hefboomwerking naar links, ik had gehoopt een "knak" tehoren (ofwel me griptang naar de sodeju ofwel, de bout los. Geen van beiden gebeurd. Ik kan het gewicht van heel de wagen op de griptang houden zonder dat ie loskomt. Ik kan toch moeilijk er nog is bovenop kruipen en staan springen op me motor tot ie loskomt? Last edited by DIY : 05-08-2014 at 17:34. |
#2
|
||||
|
||||
Waarom koop je niet gewoon een passende dop? Ik heb bij de Hornbach voor een paar euro een korte uitvoering gekocht die op m`n ratel past. Werkt perfect.
__________________
Project Topic: VW Golf MKII 1.8T daily tracktoy Insta: https://www.instagram.com/turboclouseau/ YT: https://www.youtube.com/user/renerene1984/videos |
#3
|
|||
|
|||
Quote:
Ik was vandaag nog in de autoparts shop hier in de buurt. Hadden ze niet op stock. Schijnbaar is het zo dat de meeste, zo niet alle, mechaniekers het op dezelfde manier aanpakken. Oude wielbout, stukje metaal op lassen als hefboom en klaar. (en dan zeggen wij Belgen vaak dat onze Noorderburen gierig zouden zijn. ) Wat is me dat nu toch met die idioten dat die dingen veeels te hard aantrekken. Das toch nergens goed voor. Ik heb al zo een idee hoe het gebeurd op de werkplaats. Met de pneumatische tol die op - kan niet harder dan dit - stand staat om de wielbouten van de klanten (en hun wielen ) los te schieten. Oh effe dopje "vastschroeven" Tatatatatatatatatata. Zow, die zit Last edited by DIY : 05-08-2014 at 18:12. |
#4
|
||||
|
||||
och, dat zo`n bout erg vast zit snap ik wel...zo vaak wordt hij niet los gedraaid en het corrodeert lekker vast in de bak.
Gewoon goed gereedschap gebruiken....griptank is leuk als je een plaatje op z`n plek wilt houden tijdens het lassen....niet voor dit soort werkzaamheden.
__________________
Project Topic: VW Golf MKII 1.8T daily tracktoy Insta: https://www.instagram.com/turboclouseau/ YT: https://www.youtube.com/user/renerene1984/videos |
#5
|
|||
|
|||
griptang kan je veel met doen, maar soms niet alles
gwn een moer op een bout lassen dan dop er op en kan je met een hele hefboom macht zetten of zoal rene al aangaf gewoon effe de imbus dop zelf kopen jij denkt wel een beetje verkeerd hoe het er in een deftige werkplaats aan toe gaat, is gwn alu en vreet op elkaar in. en is wss de eerste keer in + 20 jaar dat hij los gaat mvg
__________________
G60 is in my DNA |
#6
|
|||
|
|||
Quote:
Corroderen zou toch niet zo een probleem mogen zijn in deze toepassing? Het is verdorie een plug voor een vat olie! Klopt wat je zegt; maar wie weet ook dat VW met zo een gekke plug gaat "verassen. een bout/plug M13 of 17 or whatever zoals voor de olie volstaat al hoor heheh. En inzake de professionele sleutelaar = I couldn't agree more. Maar voor de hobby sleutelman zoals mezelf die vandaag op z'n vrije dag de ambitie had om een eevoudige bakoliewissel uit te voeren op z'n hobby wagen. Gaat omgeveer alsvolgt. In de ochtend spulletjes gaan kopen bij de lokale auto parts store. Vol moed begin ik eraan ...ok ... Heb 'n inbus/Allen key 17 nodig kennelijk, ... ahum ... kijkt in z'n schap met sleutels ... 1mm 2mm 4mm en zo tot 8 mm .... waar is de rest? Gaat maar tot 8 ?!! Gaat echt niet tot 17. Wat the f**** en ik kom juist van de shop, en ik heb geen zin om terug te gaan shoppen, shoppen is grietjes...whaaaaaa... en op dat moment zie je een oude wielbout liggen onderaan je sleutelwerkbak, en denk je ... maaar heyy dat past percies in het gaatje van die gekke dop! en hoor je in je fantasie plots het catchy refreintjje van macgyver taadddaaa daaa taadddaadaaaa nnnn datata daaa. (this will all make sence als je ook, zoals ik de 30 jaar gepasseerd bent, ben je jonger en ken je macgyver niet, denk je vast - this guy has totally lost it. Begrijpelijk Morgen maar is op zoek naar een geschikte dop. Last edited by DIY : 05-08-2014 at 19:56. |
#7
|
|||
|
|||
Quote:
Thx voor het advies! Oprecht!, Maar als het mijn vw rallye betreft die ik aan het restaureren ben in me vrije tijd",deze wage, heeft ie duidelijk nooit een degeliijk e werkplaats gezien (enkele voorbeeldjes: gaatjes in de brandstofleiding toe-getaped met tape net boven de loeiend hete uitlaatcollector aan de fuel pressure regulator, grootlicht werkt niet? ohh kennelijk dacht een van die profis gewoon een vampire tap van de verschijners naar de stadslichten. En ik me maar afvragen waarom het aankomende verkeer me altijd maar signaal maakte ivm lichten, toen ik de wagen kocht en bij avondval de lampen aanzette (terwijl ik nog geen steek zag met de 2v bij mekaar) gisteren nog tijdens het sleutelen opgemerkt in het voorportier toen ik het deurpaneel eraf nam om een defect slot te vervangen. de aftermarket luidspreker zit gewoon niet vast, die ligt gewoon "los in de deur?" Die "plakt" gewoon met z'n magneet tegen het metaal aan. Ohhhen ik me maar afvragen: wat maakt hier nu toch zo een rammel herrie bij het rijden? Hier ligt toch niets in het deurvak?!? Kijk, m'n rallye heeft voor mij 3 Belgische eigenaren gekend. Allemaal bekend in het VW milieu.... deze "herstellingen" komt ik langs tijdens mijn "gepriel." Nuja, ik bedoel dit niet cynisch, maar misschien kan je mijn nickame is googlen naar z'n betekenis. Ik pretendeer helemaal niet een profi te zijn; maaaaaaar ik wil het allemaal wel zelf doen en zelf leren. Niets zoals van die mannetjes op VAG meetings die daar staan met hun pull over van tomi hildinges, hun blonde vriendin met opgespoten airbags van god weet welke airbag tuner, liefst nog zo eentje met een chuaa hond een in roze handtas, met de door papa gesponserde build. En als je dan vraag aan de eigenaar van de wagen op de meeting: knap zeg! R32 in een golf 2 chasssis. Knappe skillls zeg!! hoe heb je die intercooler nu in de bumper gepast gekregen tussen de radiator en die dwarsbalk in de bumper? .... Antwoord"wat is dat, een intercooler? En dit is een true story, echt meegemaakt!!! Door de week heb ik gewoon een computerbaan , zoals iedereen. Thuis heb ik geen profi werkplaats. Ik heb een rallye, schroevendraaieres van praxxis, gamma, hubo, whatever, motivatie, heeel klein beetje gezond verstand google, youtube en jullie! Last edited by DIY : 05-08-2014 at 20:27. |
#8
|
||||
|
||||
Een R32 heeft geen intercoolert
__________________
Project Topic: VW Golf MKII 1.8T daily tracktoy Insta: https://www.instagram.com/turboclouseau/ YT: https://www.youtube.com/user/renerene1984/videos |
#9
|
|||
|
|||
Ik werk al aardig wat jaartjes in de garage, en kan alleen maar zeggen: goed gereedschap is t halve werk.
Bijna elke week kom ik weer iets tegen waarbij één of ander speciaal sleuteltje, paspennetje, hulpstukje voor nodig is, om de klus goed te klaren, zonder van alles om zeep te helpen, en uiteindelijk verder van huis te belanden. Je moet maar zo denken, elk goed stuk gereedschap heb je jarenlang plezier van! Succes!
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor E30 320i cabrio '90 😎 Twingo 1.2 '01 extra daily Twingo 1.2 '08 voor de vrouw Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back! |
#10
|
|||
|
|||
Quote:
je hebt em daarom ook dat ik helemaal verbaast stond van DAT antwoord |
#11
|
|||
|
|||
Quote:
Akkoord. Met het risco om heel erg off topic te gaan. Ik heb al jaren een basis doppenset van proxxon. Mijn favoriete merk. Dezelfde (zoniet beterere kwaliteit dan bv facom) maar dan voor een hele mooie prijs! Morgen is op zoek naar de juiste dopsleutel. Thx guys. Ik houd jullie op de hoogte inzake hoe het uitdraait |
#12
|
||||
|
||||
goed gereedschap kopen.
ik was ook computerman als beroep en werk aan oldtimers voor de fun. als je bak alu is, en de dop metaal, corrodeerd dit idd volledig vast. alu zet zich om in alu oxide en dat is een wit poeder. komt lekker vast tussen de schroefdraad te zitten. dat 'vat olie' geraakt niet in die schroefdraad, anders zou de bak lekken. tip: laat het eens schrikken ipv onnodig veel gewicht op te laten hangen. sleutel erop en met de hamer tikken terwijl jij kracht zet. of met de hamer op de sleutel tikken (beetje zoals zo een pneumatische tol). anders moet je maar zo een pneumatische tol gaan kopen hé. heb er ooit ene gkocht voor een 30€ op ebay en op zo een klein draagbaar compressortje. krijg je verrassend veel bouten mee los waarvan je dacht: die zijn eeuwig aan elkaar geroest
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be Last edited by fcapri : 07-08-2014 at 07:12. |
#13
|
||||
|
||||
Koop nou maar gewoon een imbus 17 dop en kruip onder je wagen
...al da gezever...
__________________
Golf GTi16v EditionOne '89 Golf 1.6GL '86 - Sold Lupo SdiT '00 - Sold Golf TDIi '97 - Sold Golf GTi8v '90 - Sold Golf GL1.8 '87 - TL Golf CL1.3 '86 - TL |
#14
|
|||
|
|||
of een koppelmoer gebruiken voor draadeinden. kan je er een gewone dop over zetten.
|
#15
|
||||
|
||||
Quote:
Zo is het maar net
__________________
'88 Golf II VR6 '91 Golf II G60 '86 Golf II 16V New Project |
#16
|
|||
|
|||
Quote:
Behold, the powwerrr Deze en een cheater bar erover. Vast? Hoezo vast? Zit helemaal niet vast. |
#17
|
||||
|
||||
en?.. is die plug onderhand al los?
__________________
Golf GTi16v EditionOne '89 Golf 1.6GL '86 - Sold Lupo SdiT '00 - Sold Golf TDIi '97 - Sold Golf GTi8v '90 - Sold Golf GL1.8 '87 - TL Golf CL1.3 '86 - TL |
#18
|
|||
|
|||
ah, ik dacht dat dit duidelijk was uit de regel boven de foto. jajaj, die is al lang los en weer vast
|