#1
|
||||
|
||||
startmotor doet t niet?
hups! ik zal uitgebreid beginnen.
ik heb een golf 1 cabrio uit 84' op papier staat dat het een 1.6 is maar zojuist zie ik in de thread "golf cabriolet 1985 perikelen" dat vwzone precies hetzelfde blok heeft als ik en ook dacht een 1.6 te hebben. echter bleek het een 1.8 EX te zijn. dus waarschijnlijk heb ik dit ook. kon alleen de motorcode nergens vinden:S afgelopen ben ik bezig geweest met vervangen van de koppakking, kleppendekselpakking, olie, oliefilter, koelvloeistof, thermostaat, flens van carburateur en distributieriem. allemaal goed gelukt naast dat het olielampje raar deed. na dit verholpen te hebben ben ik een stukje wezen touren tot de motor warm was. helemaal blij omdat ik zonder enig autosleutelachtergrond mn golfje heb gefixed. als een klein blij kind achter het stuur omdat ik niet meer in de twingo hoefde te rijden en de bochtjes weer heerlijk strak kon nemen in een lekker oude oldtimer. alles bleef netjes op temperatuur en geen rare geluiden. na het touren moest ik even bijtanken. na het tanken wou ik wegrijden.... sleutel omdraaien.... niks? nog een keer sleutel omdraaien... nog steeds niks. volle accu, voor de rest doet alles het. alleen de startmotor doet niks meer. tijdens het touren ben ik een paar hobbeltjes tegen gekomen. heb zitten kijken maar kon zo op het oog niks aparts vinden. alle zekeringen ook nog heel. iemand enig idee wat er mis kan zijn? mvg lars
__________________
Golf 1 cabrio GLS 84' |
#2
|
|||
|
|||
Ff eerst auto in 3de versnelling zetten en kijken als je hem duwt of de nokkenaspoellie meedraait..
Is dit zo zit de distributie iig goed. |
#3
|
||||
|
||||
Hoor je helemaal niets als je de sleutel omdraait, of hoor je het startrelais klikken?
Klinkt voor mij dat er ergens bij de startmotor een draadje niet goed vast zit.
__________________
Daily: Audi A2 Color Storm Red 2003 Hobby: Vw golf 2 gti 16V 1986 |
#4
|
|||
|
|||
|
#5
|
||||
|
||||
Dat is een lapmiddel, dan is het vet in het startrelais opgedroogd, heb ik ook gehad. Even openmaken, schoonmaken en nieuw vet en hij doet het weer.
__________________
Golf MK1 |
#6
|
||||
|
||||
Quote:
Hoor helemaal niks. Geen klik geen auw geen oeh:l
__________________
Golf 1 cabrio GLS 84' |
#7
|
||||
|
||||
Quote:
Dankje ik zal na het werk even hierin verdiepen
__________________
Golf 1 cabrio GLS 84' |
#8
|
||||
|
||||
Quote:
Hmm ik zal het vanmiddag proberen. Hopen op zegen want heb net al mn geld uitgegeven aan Wolf. (Mn golfje^^ (uitleg keuze naam: witte golf=wolf))
__________________
Golf 1 cabrio GLS 84' |
#9
|
||||
|
||||
Quote:
Het is geen paard die gaat lopen als je "vort" zegt .... Het relais lijkt dus niet te worden bekrachtigd. Denk zelf aan een breuk/loszitten van de bedrading tussen het contactslot en de startmotor.
__________________
Daily: Audi A2 Color Storm Red 2003 Hobby: Vw golf 2 gti 16V 1986 |
#10
|
||||
|
||||
Quote:
Dit is een schema om te zorgen de stroom van het relais op de startmotor niet meer door je contact loopt. Dat van het vet in je relais is een mogelijkheid, verder kan het contactblokje achter je contactslot defect zijn.
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#11
|
||||
|
||||
Die modificatie met een extra relais is alleen maar nuttig als de startmotor niet werkt bij (zeer) warme motor. Het lijkt mij dat deze _helemaal_ niet meer start, dus is er iets anders aan de hand.
Check idd. eerst maar eens het contactblokje, de bedrading naar de startmotor, en vooral ook de massaverbinding van het motorblok. Een simpel testlampje is hier handig om te zien waar spanning op staat en waar niet. |
#12
|
||||
|
||||
ik denk dat ik het probleem heb gevonden!
besloot de startmotor relais maar even een beetje wd-40 te voeren maar toen ik em loshaalde kon ik een braziliaanse optocht meelopen met mn geweldige shaker. kreeg het relais niet open maar je hoort genoeg los spul om te oordelen dat die aan zijn einde is. maar snel naar een nieuwe zoeken voor weinig geld. (net bijna al mn geld in benzine gestoken) iemand nog toevallig eentje liggen? omgeving wapenveld/zwolle? gaat om een 12V 30A relais. overigens is er vandaag ook een victor-stuurtje binnengekomen. leek me ook leuk deze te delen. boutjes kloppen niet maar daar was de prijs ook naar. maar even in het magazijn neuzen voor een paar mooie inbusboutjes. groet, Lars
__________________
Golf 1 cabrio GLS 84' |
#13
|
||||
|
||||
Geloof niet dat dat standaard tussen je contactslot en startmotor zit maar goed...
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#14
|
||||
|
||||
Wat voor nummer staat er op het relais?
Is makkelijker zoeken voor de andere forummers. Werkt er nu nog iets als je het contact aanzet? Verlichting/ruitenwissers e.d.? Vermoed namelijk dat je het ontlastrelais (ook wel X-relais) in je handen hebt.
__________________
Daily: Audi A2 Color Storm Red 2003 Hobby: Vw golf 2 gti 16V 1986 |
#15
|
||||
|
||||
vwfiel en audi1981 hebben het bij het rechte eind. dit is de oplossing. ik heb vele keren dit probleem met mijn automaatje gehad, dus aanduwen was geen optie.
daarna een extra relais ertussen gezet en ik rij nu al 25000 km probleemloos. altijd goed starten
__________________
mk1 v6 24v in aanbouw |
#16
|
||||
|
||||
Quote:
een degelijk 12v 30A relais met 4 contactpunten. deze is van bosch nummer:0332014451
__________________
Golf 1 cabrio GLS 84' |
#17
|
||||
|
||||
Quote:
Is inderdaad een standaard relais. Is de modificatie met extra relais waar de andere forummers het overhebben al doorgevoerd bij deze auto? Dat zou het niet starten kunnen verklaren.
__________________
Daily: Audi A2 Color Storm Red 2003 Hobby: Vw golf 2 gti 16V 1986 |
#18
|
||||
|
||||
Quote:
heb even alle kabels gevolgd en het lijkt er wel op ja. misschien dat een van de vorige eigenaren dat heeft gedaan. heb trouwens gister de auto aangeduwd en hij startte wel maar zodra je de sleutel losliet viel hij uit.. dus het moet wel die relais zijn. morgen na school even langs de brezan
__________________
Golf 1 cabrio GLS 84' |
#19
|
||||
|
||||
Zodra je de sleutel losliet? Dus vanuit start positie terug naar "on" zeg maar?
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#20
|
||||
|
||||
Quote:
Normaal gesproken zet je de sleutel op kontakt bij aanduwen van de auto. Dan moet hij aanslaan en blijven lopen. Ik krijg de indruk dat je tijdens het aanduwen ook nog de startmotor bedient, volgens mij is dat niet de bedoeling ...
__________________
Daily: Audi A2 Color Storm Red 2003 Hobby: Vw golf 2 gti 16V 1986 |