#1
|
||||
|
||||
16v PL loopt niet mooi, raad nodig!
Beste mede-forummers, bij deze een noodkreet voor hulp! Ik zit echt met de handen in het haar, ook omdat ik nieuw ben in dit alles en zo goed als geen ervaring heb met motoren...
Mijn auto heeft ongeveer anderhalf jaar stilgestaan. Een jaar geleden is er wel even mee gereden om hem op een kar te laden voor vervoer, daarna om hem bij ons de oprit op te rijden. Een half jaar geleden heb ik olie en koelvloeistof ververst en de auto een paar keer laten draaien stationair. Hij liep toen stationair al niet zo mooi, soms ging het toerental naar beneden tot het moment dat hij precies ging stilvallen. Dit was ook niet altijd het geval. Er waren keren dat ik hem startte en dat hij perfect bleef draaien. De voorbije maand heb ik de ophanging opgefrist en de remmen volledig vernieuwd (excl. de klauwen). Dus gisteren het grote moment, na meer dan een jaar niets van beweging kon ik in theorie eens een paar keer onze straat op en neer rijden. Hij startte vrij moeilijk en eens hij draaide liep hij weer niet zo mooi. De oprit afgereden en een paar keer de straat op en neer zoals gepland. Ik moet zeggen dat zo'n 16v motor verslavend werkt Maar goed, toen ik na vijf minuutjes rondrijden terug parkeerde kwam er een lichte rookwalm van de motor. Ik direct in paniek, maar kon nergens iets van vuur zien, en de rook was ook niet overweldigend. Was eerder lichte stoom die van achter het blok kwam precies. Na ongeveer vijf minuutjes staan was dit weer weg. Ik dacht eerst dat er een lek bij de aansluiting van het uitlaatspruitstuk zou zijn, gezien dat ook aan de achterkant zit, maar dan zou dit toch niet mogen blijven dampen nadat de motor stilligt? Het had een beetje een verbande geur dus misschien is er olie gemorst ofzo en begint deze door de hitte van de motor nu langzaam de verbanden? Ik zou echt niet weten wat het probleem precies is, en ik krijg er stress van want de auto moet op 16 mei kunnen rondrijden, is een schoolproject. (ter zijde: ik volg geen richting automechanica, dus op school kan ik er niet mee terecht) Nog een probleem dat ik heb is dat ik een benzinelek heb. Het spuit er niet uit, loopt er ook niet uit maar druppelt eerder, van bij de behuizing van de benzinepomp. Heb deze er al uitgehad, heb de brandstoffilter vervangen, nieuwe klemmetjes op de slangen enz maar nog steeds dit vreemde lek... Zou dit iets te maken hebben met het slechte lopen van de motor in stationair? Dat de pomp de hoeveelheid benzine aanpompt die gevraagd wordt door de motor, maar dat een deel er uitdruppelt waardoor hij te weinig benzine krijgt? Alvast bedankt als je dit lange verhaal hebt gelezen! Alle hulp is welkom, raad, oplossingen, tips van wat ik eens moet nakijken, of als je in de buurt van Leuven in België woont mag je ook altijd eens afkomen. Stuur me dan maar een PM! |
#2
|
||||
|
||||
Heb even een video gemaakt van stationair draaien, geeft een duidelijker beeld voor jullie
|
#3
|
|||
|
|||
gasklephuis al een keer schoongemaakt? Ik noem maar wat. Bij mij liep die stationair eerst ook niet zo mooi nadat hij lange tijd stil had gestaan. Bij mij zat er in het gasklephuis wat vast gekoekt vuil heb dit gepoetst en toen liep die bij mij weer netjes stationair. Is een klusje van niks en het kost niks, dus misschien het proberen waard.
|
#4
|
||||
|
||||
Quote:
Ok zal dat eens proberen! |
#5
|
||||
|
||||
Ik zou inderdaad eens beginnen met het gasklephuis en de luchtweger/spinnekop goed schoon te maken met remmenrijniger oid.
Het komt wel eens voor dat er een scheurtje in de brandstofpomp behuizing komt. Als dit bijde verder niks uithaalt, kun je eens kijken of de stappenmotor wel goed werkt (deze regeld deeld het stationair toerental) Wat ik je vooral wil afraden, is: ga niet zelf lopen draaien aan de stelschroefjes van de spinnekop als je hier geen verstand van hebt. Dit is een vak appart. Succes ermee!
__________________
MKll 1.6 Memphis '88 MKll 1.8 Gti 16V kr '87 ( R.I.P ) |
#6
|
||||
|
||||
Ik denk dat het na zo lang stilstaan ook niet verkeerd is om de bougies/rotor/verdelerkap/luchtfilter te controleren en zo nodig te vervangen.
Stappenmotor is inderdaad veelvoorkomend. Als je wat olie hebt geknoeid bij het bijvullen kan dat inderdaad wel gaan roken. Maar dat is wel een herkenbare geur als het verbrande olie is. |
#7
|
||||
|
||||
Luchtfilter was nog goed, heb ik gecontroleerd. Heb daarstraks 1 bougie losgehaald en die zag er zo uit:
Normaal als ze zwart zien heeft dat niet iets te maken met een verkeerde brandstofdruk ofzo? Ben nu bezig met het gasklephuis. Is er een manier om die gedeelte er nog af te halen? Ik zie niet goed hoe ik het zou kunnen reinigen achter de kleppen... |
#8
|
||||
|
||||
heb je het gasklaphuis helemaal gedemonteerd? dus ook van het inlaat spruitstuk los gehaald?
je kan proberen om m een dag in een gesloten bak met cola te leggen, maar dit zal waarschijnlijk niet alles los weken. of als je een compressor hebt, remmen reiniger erin / erover spuiten, en dan met 1 hand de gaskleppen open draaien ( aan het bovenste plastic deel, waar de gaskabel aanzit) en dan met compressor blazen. indien geen compressor, gewoon met een doek er doorheen gaan. maar zoals ik het zo zie, valt het nog wel mee met de vuiligheid.
__________________
MKll 1.6 Memphis '88 MKll 1.8 Gti 16V kr '87 ( R.I.P ) |
#9
|
||||
|
||||
Quote:
Op de foto had ik al wat gekuist zat wel een brokje zwart vet in en was vrij vuil. Ik wil graag het gasklephuis eraf halen maar zou niet weten hoe.. In mijn vraagbaak staat ook niet hoe dit moet. Als iemand me kan uitleggen hoe je het van het inlaatspruitstuk haalt?? |
#10
|
||||
|
||||
Het gasklephuis zit vast op het inlaat spruitsuk met 4 inbus bouten.(in de 4 gaten die je in het gasklephuis ziet zitten). Dan de gaskabel eruit haken, en dan moet je m eraf kunne halen.
__________________
MKll 1.6 Memphis '88 MKll 1.8 Gti 16V kr '87 ( R.I.P ) |
#11
|
|||
|
|||
Het benzinelek heeft prioriteit, vervolgens: als de auto zo lang heeft stilgestaan, is het niet verwonderlijk dat de motor stationair moeilijk loopt. Ik zou beginnen met eerst flink wat kilometers rijden, eventuele diagnose pas daarna..
__________________
Cars: VW Golf V 2.0 TDI '07 VW Golf II 1.8 GTI 8V '89 Past: VW Golf IV GTI 20VT '99 VW Polo 86c Steilheck 1.0 CL '87 VW Polo 9N 1.9 SDI '04 VW Golf I GL 1.1 '78 Toyota Corolla XLI 1.3 16V '95 Ford Fiesta Flash 1.3 '94 Last edited by Djdewit : 08-04-2014 at 10:44. |
#12
|
|||
|
|||
Bij mij heb ik het gasklephuis er geeneens helemaal afgehaald. Vanwege de pakking die dan waarschijnlijk ook vervangen moet worden. Als je een beetje smalle vingers hebt kun je de klepjes gewoon open duwen en met een doek erachter vegen. Kijk meteen of ze nog soepel open gaan en goed afsluiten.
|
#13
|
||||
|
||||
Ik ga eerst nog wat aan de carrosserie werken, en vanavond probeer ik dat gasklephuis er dan eens af te halen, zag er echt wel vuil uit vanbinnen.. Die pakking, tja dat is dan maar zo, bestel ik wel een nieuwe
Iemand een idee hoe dat benzinelek op te lossen is? Heb er alles al eens vanonder gehaald en is echt een rotklus, dus je kan wel begrijpen hoe frustrerend dat is als het niets heeft geholpen... Zag niet echt een barst in de behuizing zitten, maar staat op die behuizing misschien wat druk die ervoor zou kunnen zorgen dat een barst opent bij het draaien vd motor? Of moet ik misschien de pomp er eens helemaal uit nemen en die O ring vervangen? Oh nog een vraagje, hoe test je of de stappenmotor werkt? Maar betwijfel of deze stuk is, want na een tijdje stationair draaien loopt hij wel mooi, en als die stappenmotor stuk zou zijn zou hij dan niet constant slecht moeten lopen?? Is precies of hij enkel slecht loopt bij koude motor. Wat denken jullie trouwens van de bougies? In vraagbaak staat over een normale bougie "light grey or brown tan" terwijl deze toch wel eerder zwart zijn. |
#14
|
||||
|
||||
De stappenmotor moet je normaal horen zoemen voordat je de motor start.
In de spinnenkop zitten 4 kamers, en ook een spindel. Dit hele systeem werkt op de benzine druk. Dus ik zou eerst kijken dat je die brandstof pomp eens goed na kijkt, want duwt hij hier de druk al weg, dan klopt de benzine druk voren bij de motor ook niet meer. Als vervolg dat de spinnenkop hele rare dingen gaat doen. Dat die bougies zo uitzien is vrij normaal. Je auto staat stil en je hebt hem tot nu toe alleen stationair laten draaien. Als je de bougies eens schoon maakt. En dan zon 50 tot 100 km met te auto heb gereden dan zou ik nog eens er na kijken. Op deze manier kun je er eigenlijk weinig van zeggen dat ze zwart zijn. Normaal horen de bougies inderdaad koffie bruin te zijn. |
#15
|
||||
|
||||
Quote:
Ok dus eerst weer eens zien naar dat benzinelek! Hoe test je de druk vd benzinepomp als deze gedemonteerd is? Of gaat dat niet? |
#16
|
||||
|
||||
Dan zou je al een test opstelling moeten maken, Ik denk dat het verstandiger is om hem weer terug te monteren. En het dan te testen.
In het filmpje is te zien dat de pomp behoorlijk lekt, maar kun je verder niks zien waar het vandaan komt? Niet toevallig een pakking vergeten tussen de benzine filter ofzo? |
#17
|
||||
|
||||
Quote:
Ik ga vandaag nieuwe pakkingen halen voor de banjo koppelingen van de filter, en voor die van de brandstofpomp, en ook een O-ring en die plastiek ring die de brandstofpomp er in houdt. Ik ga alles er nog eens onderuit halen dan en die dingen allemaal vervangen. Zal eerst nog eens kijken waar het precies vandaan komt! |
#18
|
||||
|
||||
Staionair lopen is nu perfect, na het reinigen van het gasklephuis!
Nog steeds die damp die er vanaf komt, weet niet wat het is en is na enkele minuten stilstaan weer weg. Ik vermoed dat het gewoon vet en olie is die op het blok hangt die de damp veroorzaakt, maar weet niet hoe verbrande olie ruikt dus ben niet zeker. Moest er iemand in de buurt van Leuven in België zijn die wat meer ervaring heeft met motoren dan mij, kom gerust eens kijken, zou echt een grote hulp zijn!!! Dan nog steeds benzinelek, heb gekeken en komt niet bij de filter vandaan. Komt onderandere van onder de accumulator en het drup van het reservoir, zal straks de auto eens opkrikken zodat ik er deftig onderkan maar zie op het eerste gezicht geen duidelijk lek.. :-/ |
#20
|
|||
|
|||
mooi dat dat heeft geholpen en dat die nou weer mooi loopt. succes met de rest nog.
|