#1
|
|||
|
|||
Dynamo problemen?
Beste,
Toen ik deze morgen op m'n werk aankwam en dus de Golf uitschakelde, had ik em nog op contact staan (knipperende leds) maar toen brande het acculampje niet. Toen ik de Golf wou starten, brande de acculamp op volle spanning, en werkte mijn toerenteller even niet meer. (beweegde heel raar) Pas wanneer ik eens goed op het gaspedaal duwde, toen pas werkt alles weer naar behoren. Nu merk ik dat m'n v-snaar wat losjes zit, en de schoepen van de dynamo kan ik zo mee bewegen zonder dat de v-snaar mee beweegt. Is de dynamo stuk of is de v-snaar gewoon te los? Zit sinds 2 weken een nieuwe Continental v-snaar op. |
#2
|
||||
|
||||
Als ik goed lees dan zit de v-riem idd veelte los.
Gewoon even aanspannen en dan is dit probleem verholpen.
__________________
Quote:
Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs |
#3
|
||||
|
||||
diesel?
dan werkt de toerenteller op de dynamo en is er veel kans dat de riem doorslipte. is de bout niet losgekomen weer waardoor de spanning van de riem is gekomen? anders nog eens terug opspannen. komt het probleem terug, zijn waarschijnlijk de poelies teveel ingesleten en heeft de nieuwe riem geen grip meer
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be |
#4
|
|||
|
|||
Ja is een Turbo-diesel van '89.
Zit een toerenteller op vdo. Eerst piepte de dynamo al maar nu is dat piepen gestopt en is de toerenteller precies aan de beurt met z'n rare kuren Ik merk het ja dat de v-snaar losser zit dan normaal. Ik zal em zo dadelijk gaan opspannen, normaal moet het dan in orde zijn. Had de dynamo met een koevoet geklemd en zo naar voren proberen duwen (de vorige keer) Stond goed strak aan, maar is nu (2weken verder) weer losjes. Is een kl*te klus als je dat alleen moet doen |
#5
|
|||
|
|||
Voila, het is gefixt!
Alles weer goed opgespant. De v-snaar zat indd te los, nu brand m'n accuLED mee als ik het slot op contact zet, en werkt de toerenteller weer zoals normaal Toch bedankt voor te reageren |
#6
|
||||
|
||||
mooi dat alles het weer doet
__________________
Quote:
Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs |
#7
|
|||
|
|||
Nog een klein probleempje weer over de dynamo.
De riem zit strak genoeg gespannen, alleen brand mijn accuLED niet meer en werkt mijn toerenteller niet, tenzij ik stationair hoge toeren maak dan springt em ineens aan. Verder heb ik de indruk dat wanneer ik dus de muziek op heb staan (heb een subwoofer) dat wanneer ik dus met m'n grootlichten speel, dat dat blauw Ledje zwakker begint te branden. Maar de verlichting aan de koplampen branden nog op volle vermogen! Maar heb geen lege accu, wordt bijgeladen aangezien ik nog steeds niet met een lege accu sta, ook in de morgen hoor je dat ie nog goed vol zit ( startgeluid hoor je in snel tempo) Is er een probleem met dat blauwe kabeltje wat op de dynamo zit? |
#8
|
||||
|
||||
acculed mag enkel branden als het contact aanstaat.
er komt dan namelijk 12V van u contactslot en aangezien de dynamo stilstaat, is daar 0V en de led brand. die 12V van u contactslot dient om het magnetisch veld in de dynamo op te wekken. zonder dit veld levert je dynamo niks. verklaard dan ook waarom de toerenteller niks meer ziet. als je nu een voltmeter over de accu zet, zal je zien dat die tussen de 12 en 12.5V staat met draaiende motor. eens je de motor in toeren jaagd, zal de dynamo rond de 2000rpm ZELF zijn magnetisch veld opbouwen en dan ook beginnen laden. de toerenteller springt aan een de accu zal ineens rond de 14V opladen. check dit eens even. als dit klopt, dan is er een probleem aan je contactslot ergens waardoor de 12V voor de dynamo te activeren ontbreekt (contactslot/zekering defect?) mijn dodge heeft ook geen accu lampje meer, de dynamo is zelf niet meer aangesloten op contactslot omdat deze de accu leegtrekt als de auto stilstaat. heb dus alles afgeknipt buiten de dikke kabel tussen dynamo en accu. als ik die auto start, moet ik in neutraal ff tot 2000rpm gaan om de dynamo 'aan te zetten'. en dan laad de accu de rest van de rit goed op
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be |
#9
|
|||
|
|||
Het probleem wat je beschrijft is inderdaad exact hetzelfde als wat ik op de Golf heb.
Acculampje gaat niet aan bij contact (knipperende leds) Maar eens ik de Golf start, gaat het olielampje uit (dat is goed) maar dan brand m'n acculed nog steeds niet. Toerenteller doet indd niets totdat ik gas geven, en iets na de 2000rpm raakt deze in werking. Zekeringen ga ik seffes eens checken, het belangrijkste is dat de accu gelukkig nog laait. Anders stond ik al veel eerder met een lege accu, gelukkig is dat niet het geval |
#10
|
|||
|
|||
blauwe dunne draad van de dynamo even controleren
__________________
HeliosBlauw past bij jou. |
#11
|
||||
|
||||
idd, ofwel is de blauwe draad losgekomen aan de dynamo (dan is die massa er niet en kan het ledje langs daar zijn stroom niet kwijt), of de dynamo is intern kapot.
de kapotte dynamo is snel te checken, hang dat kabeltje eens aan massa en dan moet het branden. of je meet ff of je 12V hebt als je contactslot aanstaat. heb je geen 12V, moet je in de auto gaan zoeken naar het circuit dat 12V moet leveren (zekering, contactslot).
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be |
#12
|
|||
|
|||
Ik heb gemeten en kwam rond de 12V uit met contactslot aan, opende ik het zekeringkastje een paar zekeringskes eruit gehaald en al direct heb ik de kapotte gevonden!
Nu werkt alles weer naar behoren, de blauwe draad aan de dynamo heb ik tegoei er terug bevestigd. Gelukkig was het niet de dynamo, anders was ik weer 120euro armer aan een replica prul, terwijl ik met dat geld iets anders wou kopen Allemaal zeer bedankt voor het meedenken |
#13
|
||||
|
||||
top dat alles het weer doet. dynamo moet je zo snel niet vervangen hoor, eerste dat ik altijd doe is de kooltjes vervangen (7,5€) en heb voor de rest nog geen enkele ander defect gehad.
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be |