#1
|
||||
|
||||
Hoog brandstofverbruik GTi
Sinds een maandje of 2 rijdt mijn vrouw in een Golf GTi uit 1995 (2E, 2L 8V 85kw) en tot nu toe (na 2500km) reed de auto netjes 1:12 (gecombineerd stad en stukje buiten(80km)weg)
Vorige week heb ik de bougies, bougiekabels, de rotor en verdeelkap vervangen en een flesje injectorcleaner in de (volle) brandstoftank gekiepert en mijn verbazing was groot toen ik gisteravond iets meer dan 15L tankte en er net 135km mee had gereden, oftewel... 1:9 !!! Waar zou het aan kunnen liggen ?? De (preventief)vervangen onderdelen sluit ik uit, hij is na de bougie-, bougiekabel-, rotor- en verdeelkapwissel juist wat rustiger en stiller gaan lopen... zou dat flesje injectorcleaner de boosdoener zijn ? Heb het spul al eens eerder gebruikt (niet in deze auto) en daar was van een hoger verbruik na toediening geen sprake van. Het gebruik is niet anders, mijn vrouw rijdt er per dag zo'n kleine 30km mee (3 dagen per week) en ze is zeker geen overdreven scheurster
__________________
Alain Quote:
|
#2
|
||||
|
||||
lambda of temp sensor stuk? kan een ongelukkige samenloop zijn.
klinkt als een mooie donor voor bijvoorbeeld een bus
__________________
Zwijgen is goud. Vertel mij wat. |
#3
|
||||
|
||||
misschien een injector die blijft lekken?
__________________
Zwijgen is goud. Vertel mij wat. |
#4
|
||||
|
||||
Quote:
Hihi... die donorauto had ik al eerder aangeschaft (dan deze GTi), dus de 2E motor is al -kompleet- aanwezig. Lambda sensor heb ik ook aan zitten denken.. reden voor de bougie-, bougiekabel-, rotor- en verdeelkapwissel was een onrustige motorloop... dat is nu grotendeels weg, maar nog niet helemaal. Quote:
Dan had hij wel erg naar bezine gestonken en was de motor (aan de inlaatkant) nat geweest en dat is nu niet het geval.
__________________
Alain Quote:
|
#5
|
||||
|
||||
Normaliter wordt met injectorcleaner de eerste paar tankbeurten juist zuiniger! Komt dat vrijwel alle injector cleaners aceton bevatten.
Wat echter een must is dat je de benzinefilter vernieuwd alvorens de cleaner erin gooit! Weet niet of dit gebeurd is anders zou ik zeker alsnog ff meepakken.
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR VW Golf 1 - 1983 - PG G60 VW Corrado - 1989 - PG G60 |
#6
|
|||
|
|||
Carterontluchting linksboven op het kleppendeksel als eens nagekeken? Hierin zitten vaak scheurtjes en kan de motor ook onrustig van gaan lopen.
__________________
|
#7
|
||||
|
||||
Na de injectorcleaner kreeg de auto meer vermogen, waar de vrouw nu flink gebruik van maakt.
__________________
Dirigent van een geföhnd 4 cil. orkest Golf MKII GTI G60 5drs Oma's Edition One 16V __________________________________________ Golf GTI 8V MKI Waiting for Restauration Volvo V70 classic 2.5T Daily |
#8
|
||||
|
||||
Net een 4-gassentest laten uitvoeren, alles is perfect.. Co staat op 1%, verhouding lucht/benzine is 15 / 1
Geen vacuumlekken, juiste bougies erin lambda sensor ook in orde... Vreemd hoor... eerste 2 maanden liep hij netjes (gemiddeld) 1:12, deze week nog niet eens de 1:9 gehaald, terwijl we nu helemaal met een ei onder het gaspedaal rijden
__________________
Alain Quote:
|
#9
|
||||
|
||||
Leuke puzzel inderdaad . Ik vind het verbruik erg hoog. Mijn VR6 automaat rijdt ik 1 op 11. Mijn G60 haal ik 1 op 13 / 1 op 14
En andere mogelijk oorzaken?! Bandenspanning bijgehouden? Aanlopen rem / vastzitten remklauw gecontroleerd? De standaard achterremklauwen vast zitten standaard VW handrem kwaal controle op versleten wiellager controle verzwaard aanlopen dynamo, airco, stuurbekrachtiging, waterpomp alles waar een riem op zit Ik wil je vrouw niet generaliseren maar: tikkie gehad bij het inparkeren op stoeprandje en dus iets met de uitlijning nu? Ik probeer maar mee te denken uiteraard.
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR VW Golf 1 - 1983 - PG G60 VW Corrado - 1989 - PG G60 |
#10
|
||||
|
||||
1 linkervoorband loopt langzaam leeg (van 2.5 naar 1.5 in 3 weken tijd), maar die pomp ik iedere week weer netjes op.
Remmen lopen vrij, hellingproef rolt de auto naar achteren, handrem werkt naar behoren, blijven niet vasthangen na het aantrekken. Vind wel de brandstofpomp een hoop lawaai maken, maar dat heeft hij vandaag dag één in ons bezit al gedaan en overal waar een rie opzit draait alles soepel rond. Vrouw rijdt nu nog rustiger dan dat ze deed toen het verbruik nog netjes 1:12 was.. door de nieuwe bougies, bougiekabels, de rotor en verdeelkap heeft de motor wel -merkbaar- meer vermogen gekregen, maar we zijn er alleen maar rustiger mee gaan rijden. Morgen maar ff een setje andere banden/velgen monteren... zitten nu 205/50x15 winterbanden op, en ik heb nog een setje 185/55x15 winterbanden liggen... scheelt misschien ook weer iets.
__________________
Alain Quote:
|
#11
|
||||
|
||||
Quote:
Net gedaan en ook gelijk maar ff een compressiemeting gedaan.. cil.1 = bijna 13, de rest (cil. 2 t/m 4) zijn ruim 12.
__________________
Alain Quote:
|
#12
|
||||
|
||||
Heeft je vrouw afgelopen week de uitspraak "GTI, drive it like you stole it" van iemand te horen gekregen?!
__________________
'11 Polo 6R bluemotion TDI '05 BMW 130i trackday '93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD '91 Golf Syncro Country '89 Daihatsu Feroza '86 Passat Variant Syncro |
#13
|
||||
|
||||
Nee, maar ook al was dat zo, ze moet zelf alle brandstofkosten betalen
__________________
Alain Quote:
|
#14
|
||||
|
||||
Quote:
Probleem opgelost toch?
__________________
'11 Polo 6R bluemotion TDI '05 BMW 130i trackday '93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD '91 Golf Syncro Country '89 Daihatsu Feroza '86 Passat Variant Syncro |
#15
|
||||
|
||||
Quote:
Of juist niet. Nu is er minder geld voor schoenen of tasjes
__________________
Dirigent van een geföhnd 4 cil. orkest Golf MKII GTI G60 5drs Oma's Edition One 16V __________________________________________ Golf GTI 8V MKI Waiting for Restauration Volvo V70 classic 2.5T Daily |
#16
|
|||
|
|||
ik heb nog wel een donor voor je, nog ingebouwd in al
|
#17
|
||||
|
||||
Kun je 'm niet uit laten lezen? En even kijken wat de computer zegt wat er voor waardes binnen komen. Wellicht dat je uitkomt op een defecte sensor!? Bandenspanning, remmen en draaiende delen die zwaar gaan (zoals ook al aangegeven wordt) moet je ook maar ff eerst controleren.. iig niet lukraak en preventief vervangen
__________________
'11 Polo 6R bluemotion TDI '05 BMW 130i trackday '93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD '91 Golf Syncro Country '89 Daihatsu Feroza '86 Passat Variant Syncro |
#18
|
||||
|
||||
Quote:
Ja, dit weekend neemt Marc wat spullen mee om hem te gaan uitlezen. Gisteravond nog ff een eindje mee de grote weg opggaan en na het aangegeven stadsverbruik (volgens de mfa 18L/100km) drukte ik bij het begin van de Utrechtse baan de meter op 0 en op dat eerste 70km/h stuk gaf hij nu netjes 5.6L/100km aan... een stukje verder (100km gebied) 6.2L/100km en toen het na Nootdorp 120 werdt liep de meter op naar 6.8L/100km, dus dat zijn mooie waardes ! Het is met name de eerste 5 á 6 km met een koude motor dat hij zo schofterig veel verbruikt (koude start + straat uitrijden = 30L/100km !!)
__________________
Alain Quote:
|
#19
|
||||
|
||||
Quote:
Nou, dan moet je dat dus niet meer doen Sorry voor alle offtopic Ben benieuwd, klinkt als een gare sensor voor de koudstart of iets dergelijk. Jammergenoeg is mijn kennis van benzine motoren niet heel groot... Komt de motor wel goed en snel op temperatuur?
__________________
'11 Polo 6R bluemotion TDI '05 BMW 130i trackday '93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD '91 Golf Syncro Country '89 Daihatsu Feroza '86 Passat Variant Syncro |
#20
|
||||
|
||||
Bij koud strarten en vlot wegrijden heb ik m wel eens op 49,5/100km:p.
Maar dat is gewoon het warmdraairegeling. Extra rijk(meer brandstof) lopen van de motor omdat de brandstof neerslaat op de koude motordelen, dus een deel niet kan verbranden. Verder doet mijn golf gti 8v gemiddeld 8,2-8,5 op de mfa. Zelf keertje op 6,9 gekregen. Let wel! Moet nog onderhoud krijgen (bougies etc) en mét kapot wiellager
__________________
MK1 EX-TDI > VR6 12V Build! |