#1
|
|||
|
|||
Bollonl
Hallo allemaal,
Na al een tijdje rondgesnuffeld te hebben, toch maar eens gaan voorstellen. Arjan is de naam 39 lentes jong en woonachtig in het mooie Salland in een dorpje aan de IJssel. Ben getrouwd met mijn lieve vrouw Yvette en hebben een dwerg teckeltje met de naam Pip. Na afscheid te moeten nemen van onze Renault Megane, moesten we op zoek naar een vervanger en ik wou geen Fransoos meer op de oprit hebben. Had de zinnen gezet op een Duitse auto, maar wel met klein budget. Uiteindelijk kwamen een VW Golf 4 met 1.6 8v tegen. Geen racemonster, maar dat hoefde ook niet. De auto hoeft mij alleen maar naar mijn werk te brengen en weer naar huis. En dat kan de 1.6 prima. De Golf beschikte over een automaat en dat hadden we nog niet eerder gehad. En hij heeft een APK tot juli 2020. Aangekomen bij de verkoper, zagen we de auto al staan. De auto is heel erg donker blauw eigenlijk bijna zwart. En ja, hij heeft wat krasjes en een klein deukje, maar het interieur was nog ontzettend netjes. Ook beschikt de auto over elec. ramen, climate control, cruise control en een automaat. En alles werkt ook nog eens. Dat was bij Renault wel anders. Daar kon je sneller de dingen tellen wat nog wel werkte, dan wat niet werkte. Hahaha. Uiteindelijk de knoop doorgehakt en nu staat de VW bij ons op de oprit. Is trouwens ook onze eerste Volkswagen ooit. Ik moet zeggen ondanks zijn leeftijd en de km’s (240k km) rijd ie heerlijk. Ook de automaat schakelt goed. Natuurlijk horen we af en toe rammeltje, een piepje en een kraakje, maar dat mag ook met zijn leeftijd van 17 jaar. Eigenlijk een prima Golf, maar sinds kort toch wel wat problemen. De auto schokt regelmatig en heb het idee dat de Golf toch wel vermogen mist. Heb gisteren eindelijk mijn uitleesapparatuur ontvangen en na het uitlezen kreeg ik de volgende foutcodes : 17700 - Map Controlled Engine Cooling Thermostat (F265) P1292 - 35-10 - Open Circuit - Intermittent 16514 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1 P0130 - 35-10 - Malfunction in Circuit - 17584 - Bank1: O2 (Lambda) Correction Behind Catalyst P1176 - 35-00 - Control Limit Reached 17831 - Secondary Air Injection System; Bank 1 P1423 - 35-10 - Insufficient Flow - Intermittent 16486 - Mass Air Flow Sensor (G70) P0102 - 35-10 - Signal too Low - Intermittent 16514 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1 P0130 - 35-10 - Malfunction in Circuit - Intermittent 16497 - Intake Air Temp. Sensor (G42) P0113 - 35-10 - Signal too High - Intermittent 16556 - Fuel Trim; Bank 1 P0172 - 35-10 - System Too Rich - Intermittent 16825 - EVAP Emission Control Sys P0441 - 35-00 - Incorrect Flow Last edited by Bollonl : 28-09-2019 at 18:16. Reason: Plaatjes toegevoegd |
#2
|
||||
|
||||
Welkom,
Nette Golf, en een 1.6 is prima voor woon-werk verkeer. Heb je de fouten gewist ? En blijven ze weg ?
__________________
also known as L(ittle) R(ed) R(ooster) |
#3
|
||||
|
||||
Lijkt er op dat er wat stekkers los zijn geweest tijdens het lopen/contact. Ik zou inderdaad wat Fred zegt eerst eens wissen en kijken wat er terug komt.
__________________
|
#4
|
|||
|
|||
Dankjewel voor het compliment van onze golf.
Klopt... ik wou inderdaad wat dingen uitsluiten. Fouten zijn gewist en de volgende fouten blijven terug komen : 17584 - Bank1: O2 (Lambda) Correction Behind Catalyst P1176 - 35-00 - Control Limit Reached 16556 - Fuel Trim; Bank 1 P0172 - 35-10 - System Too Rich - Intermittent |
#5
|
||||
|
||||
Zou goed kunnen dat deze 2 codes met mekaar te maken hebben.
Even goed checken of er geen lek is bij de inlaat, vacuumslangen controleren. Lambda + bedrading controleren op werking, is de katalysator goed? is de uitlaat goed gasdicht? etc. etc. |
#6
|
||||
|
||||
Controleer eens via de meetwaardeblokken of de gemeten waarde van de lambdasensor (achter cat, let hierop) overeenkomt met de verwachte waarde.
__________________
|
#7
|
|||
|
|||
Quote:
Is dit in meetblok 033? Last edited by Bollonl : 02-10-2019 at 10:07. |
#8
|
|||
|
|||
Quote:
2e lambdasonde is vervangen door de verkoper. Inlaat ga ik weer controleren zodra mijn inlaatrookmachine (DIY) klaar is. Ben al een aantal dagen bezig geweest om een eventueel lek op te sporen, maar nog niks gevonden. Vandaar nu testen met rook. Als het dan ergens lekt, dan zie ik wel ergens rook verschijnen. |
#9
|
|||
|
|||
Geen lekkages kunnen vinden. Enige plek waar ik wat rook zie ontsnappen, en dit is met een klein beetje overdruk, is bij de bovenkant (het gat) van het pijlstokje.
Hoe kan ik de werking van de katalysator controleren? |
#10
|
||||
|
||||
Had je dit al geprobeerd?
De vorige eigenaar heeft de Lambda vervangen maar zou goed kunnen dat deze niet aangestuurd wordt of geen spanning krijgt. Quote:
|
#11
|
|||
|
|||
Mooie golf, prima auto voor dagelijks! Welkom!
|
#12
|
|||
|
|||
Quote:
Nou... ik moet zeggen dat ik er inderdaad wel aan twijfel of de werking van die nieuwe lambda sensor goed is. Dat is de sensor na de katalysator. Als ik de status bekijk vanuit VCDS dan zie ik daar 100 en een weerstand van 65563. De lambdasensor voor de katalysator zie ik status 111 en geen waarde voor de weerstand. Ik weet niet of dit normale waardes zijn en dan met name de waarde voor de sensor na de katalysator. |
#13
|
|||
|
|||
Quote:
Bedankt |
#14
|
|||
|
|||
Bovenstaand zijn de lambdawaardes bij stationaire toerental, na ongeveer een klein uur er mee gereden te hebben. |
#15
|
||||
|
||||
Volgens meetwaardeblok 32 probeert hij hem bij te regelen en loopt hij in ieder geval veel te rijk dus er klopt ergens iets niet.
Brand er ook een motorlampje? |
#16
|
|||
|
|||
Motorlampje heeft inderdaad gebrand, terwijl de melding abgass werkstat voorbij kwam. Deze is eergisteren gereset.
Wel zag ik vandaag opnieuw onderstaande foutmelding terug komen 17584 - Bank1: O2 (Lambda) Correction Behind Catalyst P1176 - 35-00 - Control Limit Reached OW en voor ik het vergeet... ik zie ook misfires op alle 4 de cilinders. Onderstaand screenshot is gedurende 1 minuut is tijdens de metingen van de lambdasondes. Kan het misschien komen door de misfires en dat daardoor de ecu signalen van de lambdas krijgt dat er brandstof meegaat in de uitlaat? Ik hoorde de auto ook regelmatig “pruttelen”/sputteren tijdens het maken van de metingen. Last edited by Bollonl : 02-10-2019 at 15:55. |