#1
|
||||
|
||||
1.5JB + PL/KR 16V kop = ??
Ik zit al langer met dit (misschien idiote) gedachtespinsel. Zou je een 16 klepper kop van een KR of PL op een standaard 1.5 JB blokje kunnen schroeven.
Waarom? Tsja, ziet goed uit, klinkt waarschijnlijk best leuk met een spaghetti spruitstukje en een setje Webers en levert wellicht wel wat extra vermogen op... Als ik zo de verschillen bekijk, alleen het tweede oliekanaal ?? 16 kop: 1.5 kop: |
#2
|
||||
|
||||
Mochten die 2 oliekanalen iets van elkaar afwijken lassen ze volgens bv die van die 16V kop dicht om daarna hem weer iets er naast uit te frezen.
Maar dit is van horen zeggen he heb ik nog nooit gedaan maar dit werd mij gezegd toen ik de ABA cilinderkop op een DX onderblok wou zetten. Zat toen met het zelfde probleem Hoe opgelost gewoon het onderblok van de ABA genomen
__________________
Quote:
Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs |
#3
|
||||
|
||||
op een Dx 'kan' het wel..ik heb wel eens met een engelsman staan praten..in 1994 ofzo
en die had het gedaan bij een 8v blok die auto heeft nog in de Max Power gestaan toen..die knakker was wel bij de tijd.. hij had toen ook van een stel Tokico schokbrekers etc een schroefset gemaakt.. ik geloof dat hij Simon Dawes heet.. onderblok was opgeboord naar 2 liter en hij reed met grote 45er Webers.. ding had iets van 180-190 pk en kon 8000 toeren hebben..(zei hij).. zat wel een gezond geluid in veel anders dan een KR...geen rammeltjes en rateltjes zoals soms getunde oldskool.atmosferische motoren onbelast kunnen klinken. dus het kan blijkbaar wel...maar hoelang een JB heel blijft?..en wat zoiets kost? |
#4
|
||||
|
||||
Hoeft toch niet heel duur te zijn. Ergens een kop op de kop tikken ( ), die eventueel laten bewerken en monteren met een nieuwe set pakkingen. Moet met een bevriende en kundige bewerker voor een paar honderd wel klaar zijn denk ik. schatting, drie en een half?
|
#5
|
||||
|
||||
je zit alleen met je zuigers, als je die 8v zuiger hou is je compressie verhouding te laag
|
#6
|
||||
|
||||
Zuigerdiameter is anders.
__________________
Groeten van Jeff Golf 1 cabriolet 2.0 8V www.Golfcabrio.com Alles voor de Golfcabrioot! |
#7
|
||||
|
||||
Met de zuigerdiameter heb ik niks te maken als het goed is (tenzij de kleppen een grotere diameter nodig hebben dan de boring van een 1.5, maar dat zal wel niet)
En die compressie hoe moet ik dat zien? De brandstof(mengsel) regeling om het maar even zo te noemen zit 'm in de kop en is berekend op de 1.8 of 2.0 of wat is het van een KR. Zou de druk verlies moeten kunnen opvangen met een kleinere ruimte die te vullen is met eenzelfde hoeveelheid brandstof(mengsel)? En hoe zit het trouwens met de oliekanalen, die grote bedoel ik dan, bij een 8v zijn ze gewoon open en komen ze onder het kleppendeksel uit, je kijkt er gewoon doorheen zeg maar, is dit bij een 16v kop ook, of zitten daar specifiekere boringen in? |
#8
|
||||
|
||||
En ik denk ook dat je met je kleppen zit. Bij een 16v zitten er uitsparingen in de zuigers zodat ze elkaar niet raken. Hier moet dan ook iets op verzonnen worden.
Het is niet onmogelijk want ik heb het vaker gezien, maar geen idee hoe het er inwendig uit zag. Last edited by Johan1982MK1 : 24-09-2013 at 20:35. |
#9
|
||||
|
||||
Inderdaad, goeie, tenzij de zuigers zo hoog niet komen, kan ook nog... Er zit in ieder geval meer achter, dat merk ik wel.
|
#10
|
||||
|
||||
Er zit idd meer achter maar ik heb t toch vrij vask gezien met name in de autocross. En daar kregen ze t ook klaar. Dus of zuigers aanpassen of klephoek of diepte veranderen of een dikkere pakking of misschien de nokkenastiming veranderen.. Allemaal van die dingen die weleens uitgeprobeerd zijn of worden en waar vast weleens een kop of een motor bij gesneuveld is
|
#11
|
||||
|
||||
Daarbij is gegarandeerd hier en daar wel eens een stukje techniek gesneuveld ja, haha , maar op die offers wou ik eigenlijk ff mee profiteren, dat ik niet te veel schade maak... Iemand nog ervaringen misschien?
|
#12
|
||||
|
||||
Ik heb me cilinderkop laten aanpassen ivm met een oliekanaal die verkeerd uitkwam.
Heb een cilinderkop van een passat op een opgeboorde 8 klepper (om en nabij 1.950cc), het pasmaken vd kanalen zou wel kunnen lukken met jouw idee denk ik. Stelt niet veel voor, de revisieboer kan dit makkelijk als je duidelijk aangeeft wat je wilt. Alleen moet je inderdaad erop letten of je kleppen de cilinders niet raken , je kunt als test de kop met ouwe pakking op het onderblok zetten met een paar ouwe kopbouten tot ie handvast zit. Daarna gewoon spul op tijd zetten en riem erom. En dan met de hand kun je de motor draaien en kun je voelen of alles vrij loopt. En dan indd nog de compressie moet niet te laag zijn, je kunt dan wel andere zuigers plaatsen die aangepast zijn maar dan wordt het al gauw duur. Maar passen kan het altijd ligt er alleen aan of je er zoveel geld aan wilt uitgeven als alles moet worden aangepast. Bij mijn situatie zou de olie zo naast het onderblok spuiten dus is het dichtgelast en opnieuw geboort , gevlakt en kleppen/zittingen slijpen. Bovenste foto zie je het zwarte gedeelte dat is onderblok en dat rood is stak buiten me onderblok incl het oliekanaal. Je kunt op de 2e foto duidelijk zien dat er een nieuw kanaal is gefreest. Je ziet er uiteindelijk niets meer van. Prijs viel ook best mee vond ik. Had het bij Westra uit alkmaar laten doen. Last edited by Kevert : 25-09-2013 at 00:46. |
#13
|
||||
|
||||
Nu is alleen het punt dat in een JB blok het linkse oliekanaal (die je hebt laten verzetten als ik het zo goed lees) op de laatste foto in je post helemaal ontbreekt. Olie circulatie loopt dus anders, of het is een "extraatje" voor betere smering dat nog niet bestond. Hoe dan ook, lijkt me wel een lastig probleempje.
|
#14
|
||||
|
||||
Ik heb nu juist alle olie kanalen benut, ik had hem ook kunnen dichten die buiten me blok stak maar ik wilde alles gewoon hebben zitten zoals het hoort. Is anders toch weer een oliekanaal minder en die zat er natuurlijk niet voor niks. Maar je kunt zo'n gat best dichtlassen en dan op een andere plek frezen (waar ie op je onderblok moet uitkomen) en er inwendig een gat naartoe boren. Als er maar olie door komt, die motor proeft er niks van of het links of rechtsom gaat.
Kan je nog eens een foto maken van de cilinderkop met het middelste oliekanaal op de rand naar boven? Dan is het even beter te zien of het mogelijk is. |
#15
|
|||
|
|||
Quote:
Dat "extra" kanaal, dat een JB niet heeft, is voor de hydraulische klepstoters, welke een JB ook niet heeft
__________________
-Golf C Mk1 1.5JB automaat LA5D -> 16v ITB (Project) -Golf Mk1 Cabrio 1.6 GTD (ori GTI) LA7Y (Project) SOLD -Mercedes W124 E320 Turbo Surfblau (Project) -Mercedes W201 2.0D '92 Brilliant Silber AMG/STT Turbokit (Daily) -Mercedes W201 2.3-16V '85 |
#16
|
||||
|
||||
Ah duidelijk , heb geen ervaring met de 1.5jes , zit er in het onderblok uberhaupt dan wel een kanaal?
Ik weet alleen hoe de 1.6 en 1.8 in elkaar zitten. Al zal er weinig verschil in zitten met de bouw van het blok. Gaat eerder dan om de inwendige verschillen. Maar er past wel een hoop van de 8v motoren op elkaar, al zijn er soms kleine verschillen niet direct zichtbaar. Ben wel benieuwd hiernaar. |
#17
|
||||
|
||||
Nope, een 1.5, of 1.6, heeft dat tweede oliekanaal ook in het onderblok niet zitten. Wekt wel weer een vraag, vanaf 8/82 hadden de diesels ook al hydraulische klepstoters (toch?) en die hebben nooit een tweede oliekanaal gehad, dat had de golf 2 pas.
EDIT: gelul volgens mij wat ik net schrijf, bij een diesel is het ook altijd klooien met stelplaatjes... Last edited by Barn171 : 26-09-2013 at 18:38. |
#18
|
||||
|
||||
Quote:
Een DX heeft dat tweede kanaal ook niet. Toch niet zo essentieel dan?? |
#19
|
||||
|
||||
|
#20
|
|||
|
|||
Let op, er zijn DX motoren met zowel hydraulische als mechanische klepstoters geleverd. Hetzelfde geld voor de CY (turbodiesel) motoren uit een Golf Mk1. Ik vermoed dan ook dat deze Simon Dawes een DX motor met hydraulische klepstoters heeft gebruikt.
__________________
-Golf C Mk1 1.5JB automaat LA5D -> 16v ITB (Project) -Golf Mk1 Cabrio 1.6 GTD (ori GTI) LA7Y (Project) SOLD -Mercedes W124 E320 Turbo Surfblau (Project) -Mercedes W201 2.0D '92 Brilliant Silber AMG/STT Turbokit (Daily) -Mercedes W201 2.3-16V '85 |