Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 05-07-2005, 19:06
Alex's Avatar
Alex Alex is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 670
Send a message via MSN to Alex
Default Elektrisch vraagje

De temp.meter van van mn GTI doet et niet. (vanaf het begin al niet)
Sensor is vervangen, maar nog steeds geen leven in die naald.
Ook brand het rode lampje niet, mooi toch zou je zeggen, maar die moet toch branden bij het op contact zetten en uitgaan bij het starten?!

Nu heb ik vandaag m'n via ebay gekochte Haynes binnen gekregen en ben ik eens in die schema's gedoken, werd er niet echt vrolijker van, te lang geleden om 123 te snappen

Is die meter door te meten?
Er zitten op de meter 3 aansluitingen waarvan er 2 ingebruik zijn, klopt dat?

Op het ene schema in de Haynes lijkt het rode lampje via een relais geschakeld te zijn en op een andere weer niet

Is die meter toevallig ook via een relais geschakeld, want dan zou het een relais kunnen zijn, toch?

Oranje lampje werkt wel.


Nou,komt u maaaaar!! :biggrin:
Reply With Quote
  #2  
Old 05-07-2005, 19:29
Cabby 82 TDi's Avatar
Cabby 82 TDi Cabby 82 TDi is offline
VW Addict
 
Join Date: May 2004
Posts: 573
Send a message via MSN to Cabby 82 TDi
Default

simpel, gooi de draad van je sensor los. Nu moet de meter vol uit gaan slaan.

Zo niet, moet je alle aansluitingen op je meter na meten.
Ik weet zo even uit mijn hoofd de posities niet.

eentje is een geschakelde +
eentje een massa (kan ook via printplaat lopen)
eentje is een sensor draad.
Reply With Quote
  #3  
Old 05-07-2005, 19:37
Alex's Avatar
Alex Alex is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 670
Send a message via MSN to Alex
Default

Quote:
Originally Posted by Cabby 82 TDi
simpel, gooi de draad van je sensor los. Nu moet de meter vol uit gaan slaan.

Zo niet, moet je alle aansluitingen op je meter na meten.
Ik weet zo even uit mijn hoofd de posities niet.

eentje is een geschakelde +
eentje een massa (kan ook via printplaat lopen)
eentje is een sensor draad.


Dus toch 3 aansluitingen! gege ik maar denken dat et er 2 waren :o

Morgen eens kijken welke draden ik daar heb, iig een massa maar of die andere een + of signaal draad is zien we dan wel.

Bedankt tot voor zo ver!
Reply With Quote
  #4  
Old 08-07-2005, 09:59
Alex's Avatar
Alex Alex is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 670
Send a message via MSN to Alex
Default

'k ben net eens aan het meten geweest, had alleen een + en een massa, geen signaaldraad vanaf de sensor dus.
Draadje getrokken en aangesloten maar als de motor een tijdje loopt slaat de meter helemaal uit, dan zal de meter wel overleden zijn denk ik zo

Verder kwam ik erachter dat de draad die op de temp.sensor zat de draad van de oliedruksensor was, dat lampje deed het ook niet en nu dus wel weer :biggrin:
Nu knipperd het rode lampje van het koelwater bij op het contact zetten, bij starten gaat ie netjes uit. Kan dat knipperen kloppen? (Want dan ben ik vandaag toch nog iets opgeschoten)
Reply With Quote
  #5  
Old 08-07-2005, 10:17
Fred Fred is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 1,351
Talking

Quote:
Originally Posted by Alex
'k ben net eens aan het meten geweest, had alleen een + en een massa, geen signaaldraad vanaf de sensor dus.
Draadje getrokken en aangesloten maar als de motor een tijdje loopt slaat de meter helemaal uit, dan zal de meter wel overleden zijn denk ik zo

Verder kwam ik erachter dat de draad die op de temp.sensor zat de draad van de oliedruksensor was, dat lampje deed het ook niet en nu dus wel weer :biggrin:
Nu knipperd het rode lampje van het koelwater bij op het contact zetten, bij starten gaat ie netjes uit. Kan dat knipperen kloppen? (Want dan ben ik vandaag toch nog iets opgeschoten)



Dat rode lampje wat knippert is de niveau controle van het koelwater expansie tankje...

Als je meter uitslaat is ie in inderdaad niet stuk....die metertjes werken met een gloeidraad...zolang die heel is zal de meter aan gaan wijzen.

Waar ik eerder aan denk (gezien het feit dat jij zegt dat een en ander verkeerd aangesloten zat) is aan de sensor zelf.....als die een verkeerde weerstand heeft gat je meter rare dingen aangeven (zoals vol uitslaan ofzo )
Reply With Quote
  #6  
Old 09-07-2005, 17:24
Alex's Avatar
Alex Alex is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 670
Send a message via MSN to Alex
Default

Quote:
Originally Posted by Fred
Dat rode lampje wat knippert is de niveau controle van het koelwater expansie tankje...

Als je meter uitslaat is ie in inderdaad niet stuk....die metertjes werken met een gloeidraad...zolang die heel is zal de meter aan gaan wijzen.

Waar ik eerder aan denk (gezien het feit dat jij zegt dat een en ander verkeerd aangesloten zat) is aan de sensor zelf.....als die een verkeerde weerstand heeft gat je meter rare dingen aangeven (zoals vol uitslaan ofzo )


Ik ben nog ff aan het meten geweest met m'n pa:

Op de meter zit een +, massa en G(signaal). Spreekt voor zicht welke draad waar op komt, alleen het gekke is dat uit de G 12 volt komt
Daar snap ik dus niks van, die G zou toch een ingang moeten zijn?
Uit de sensor komen mVolts en als de motor warmer word, worden de mVolts minder.


Leuk die elektronica.....tis alleen zo lang geleden dat ik me er dagelijks mee bezig hield
Reply With Quote
  #7  
Old 09-07-2005, 17:35
Jeff's Avatar
Jeff Jeff is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,202
Default

Je sensor op het motorblok ligt aan de massa. Vandaar dat er maar 1 draad naar je sensor gaat. Dus op de G staat 12V. De sensor heeft een bepaalde weerstandswaarde en daar reageert je meter op. De stroomkring vloeit van 12V -- meter ---- sensor -- massa.
__________________
Groeten van Jeff
Golf 1 cabriolet 2.0 8V
www.Golfcabrio.com
Alles voor de Golfcabrioot!
Reply With Quote
  #8  
Old 09-07-2005, 17:58
Alex's Avatar
Alex Alex is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 670
Send a message via MSN to Alex
Default

Quote:
Originally Posted by Jeff
Je sensor op het motorblok ligt aan de massa. Vandaar dat er maar 1 draad naar je sensor gaat. Dus op de G staat 12V. De sensor heeft een bepaalde weerstandswaarde en daar reageert je meter op. De stroomkring vloeit van 12V -- meter ---- sensor -- massa.


Dus het is niet zo dat de meter reageerd op de mVolts uit de sensor?
Dat dacht ik namelijk :o
Reply With Quote
  #9  
Old 11-07-2005, 19:21
Alex's Avatar
Alex Alex is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 670
Send a message via MSN to Alex
Default

Jaja daar ben ik weer!!

Ik heb net nog eens gekeken naar die sensor, maar ik vat het een en ander niet helemaal.








*1 = oliedruksensor
*2 = koelwatertemp.sensor (voor zover ik dacht)
*3 = sensor voor het lampje "te koud" en lampje "te heet", 2 draden!!

Nu kom ik in m'n Haynes het volgende tegen:


(mooie scherpe foto's :o )



*1 = oliedruk
*2 = niet aanwezig zit niks in!
*3 = sensor voor de lampjes?? 1 draad!

Nu lijkt mij op de foto in Haynes dat de sensor voor de koelwatertemp. op plek 3 zit, gezien die ene draad.
En waarom is plek 2 leeg? Zit geen sensor in op de foto, ik heb net de sensor er bij mij uitgedraaid en er kwam geen koelwater uit?!

Wie kan me wat opheldering brengen in de vage wereld van de sensoren

Last edited by Alex : 11-07-2005 at 21:14.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 18:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum