#1
|
|||
|
|||
Bruin spul bij olie peilen?..
Beste lezers,
Ik ging vandaag ff me olie peilen en zag dat er een beetje bruin achtig spul op de peilstok zat.. Wat is dit? En is dit ernstig? Ik heb ongeveer 8000 km geleden mijn olie + plus filter laten verversen. Groetjes |
#2
|
||||
|
||||
water?
google afbeeldingen engine sludge
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR VW Golf 1 - 1983 - PG G60 VW Corrado - 1989 - PG G60 VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H |
#3
|
||||
|
||||
hoeveel rijd je per dag , lange stukken of korte?
|
#4
|
|||
|
|||
Circa 60km per dag voor mijn werk.
|
#5
|
|||
|
|||
Maak er eens een foto van, anders zit iedereen te raden terwijl niemand weet wat je exact bedoeld
Olie is ook bruinachtig spul
__________________
'11 Skoda Fabia TSI '04 Suzuki SV650 |
#6
|
|||
|
|||
Haha oke, ben nu aan t werk zal morgen wel ff doen.. Lijkt wel beeje mayonaise achtig lichtbruin...
|
#7
|
||||
|
||||
word de motor wel goed warm , anders maar eens een goed blok om en wat warmte in het blok rijden
|
#8
|
|||
|
|||
Kan er een verband zitten met de temperatur meter? Die gaat onder het rijden niet naar de 90 die schommelt wat.. Als ik ga stoppen en em laat lopen gaat die netjes naar de 90 graden.. Zodra ik weer ga rijden zakt die weer naar ong 70 graden.
|
#9
|
|||
|
|||
Thermostaat mogelijk kapot, dan krijg je dezelfde symptomen als jij omschrijft.
__________________
'11 Skoda Fabia TSI '04 Suzuki SV650 |
#10
|
|||
|
|||
En dat is ook de oorzaak van dat bruine troep bij de olie?
|
#11
|
||||
|
||||
Bij het woord "mayonaise" denk ik eerder aan water in de olie...
|
#12
|
||||
|
||||
en zit het echt onderaan de peilstok?
of aan beetje waar de peilstok in vast zit? En de oliedop ook onder de mayonaise? anders kan je maar beter niet meer rijden.
__________________
Golf MKI '76er Project. MKI '76 swallowtail project ,MKII 1.6TD '90 Daily, '05 CBR600RR Repsol EX MKI'83 GTI, '80 1.5aut, '91 cabbie MKII '84 TD , 85'tdi , 86'td , '86D '86 16v GTI Polo '00 6n2 GTI Mercedes SEC500 '87 Honda Civic '94 |
#13
|
|||
|
|||
Oliedop niet, ja een beeje onderaan en waar die vast zit.. Maar het is niet veel, mogelijk toch de thermostaat aangezien de temp meter ook vreemd doet.
|
#14
|
||||
|
||||
Quote:
Duidelijk symptomen van een thermostaat die open blijft staan.. dan komt je motor slecht (of niet) op temperatuur. |
#15
|
||||
|
||||
Quote:
Zit het ook aan je oliedop? Wat voor motor heb je? Ik had het ook, en dus ook aan de oliedop, en dat was dus het eerder genoemde sludge. Bij mij was de oorzaak dat mijn carterontluchting verstopt zat. Ik had het met een 1.6 AKL motor. |
#16
|
|||
|
|||
Dus ff de thermostaat vervangen en het probleem is opgelost.. ik heb een 2.0 benzine motor.
|
#17
|
|||
|
|||
Thermostaat vervangen, motor ff flushen door je huidige olie 1/2 liter af te tappen en er dan 1/2 liter diesel bij te gooien, 10minuten stationair laten draaien en olie+filter komplete vervangen
|
#18
|
|||
|
|||
Quote:
Diesel ? Zou zelf hier echt geen diesel voor gebruiken, dit komt de smering echt niet ten goede. Beter is om atf te gebruiken of gewoon een engine flush van bijvoorbeeld forte
__________________
'11 Skoda Fabia TSI '04 Suzuki SV650 |
#19
|
|||
|
|||
Raak je ook water kwijt uit je koelsysteem?
|
#20
|
|||
|
|||
Diesel werkt prima als reiniger van het inwendige van de motor, zonder daarbij de smering in gevaar te brengen(ooit diesel op je vingers gehad?? is echt wel vettig..)
Is een foefje wat al tientallen jaren wordt gebruikt door garage/tuners enz.. al ruim voordat al die producten zoals Wynn's ed op de markt kwamen. |