#1
|
||||
|
||||
dynamo storing water?
ik heb nu al een tijdje last van het volgende:
als ik verschillende uren achter een vrachtwagen rijd in de regen, stopt men dynamo ermee. volgens mij heeft dit met de spray te maken die de vrachtwagens in de lucht gooien. bij droog weer of zo in de regen rijden heeft men auto niks van last, enkel als ik achter vrachtwagens rijd. de dynamo bij een diesel zit eigenlijk vlak achter de grille, ik weet niet of dit er iets mee te maken heeft? hoort daar een kap ofzo voor te zitten dat deze geen water binnenkrijgt? als ik mijn hoofd boven de radiator houd, kan ik zo door de grille naar buiten kijken. vermoedelijk zuigt de fan van de dynamo zo water naar binnen (als je de motorkap opent, is die wel poederdroog) vanmorgen was het dus weer niet te doen, vrachtwagens die dubbelen tijdens de regen. je kan er niet voorbij omdat je totaal niks ziet , dus maar 2uur erachter gereden. na ongeveer 100km begon de miserie weer hé, acculampje begint te knipperen, men voltmeter duid maar 12V meer aan, toerenteller begint te schommelen, en hierbij is het heel raar: in 1e versnelling stuiterd die heen en weer tussen 0 en 4000rpm in 2de, 3de en 4de stuiterd die ongeveer een 1000-1500rpm heen en weer in 5de blijft de toerenteller ALTIJD stabiel op zijn toerental staan, soms paar 100rpm schommelen. druk je de koppeling in, zie je die weer heen en weer slaan. het maakt dus niet uit of ik 2000rpm in 1e of in 5de rijd. in 1e schommelen, in 5de stabiel. hier een filmke ervan http://www.youtube.com/watch?v=wE_TG330QZs
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be Last edited by fcapri : 10-09-2013 at 20:57. |
#2
|
||||
|
||||
toerenteller wordt aangedreven door de Dynamo toch?
kijkt wel of de dynamo niet tegen de nattigheid kan. is de spanningsregelaar nog wel fris? In de grill is er van origine een plaatje gedrukt op die plaats, waarschijnlijk om de dynamo tegen nattigheid te beschermen.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily 'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs. 'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ? |
#3
|
||||
|
||||
Quote:
O? Mij is verteld dat dat plaatje de luchtstroom door de grill (en daarmee door de radiateur) aanpast aan de buitentemperatuur, dus zomer of winter. Bij mijn 1.6 diesel (JP) zit er ook een gebogen kap achter, die de luchtstroom afbuigt naar de radiateur. De 1.3 (HK) heeft dat vreemd genoeg niet, ik moet nog eens uitzoeken hoe dat hoort te zijn. |
#4
|
||||
|
||||
PS.: De foto's zijn afkomstig van http://www.swdubs.co.uk/forum/viewt...=26384&start=45 , dat had je er wel even bij mogen zetten....
|
#5
|
||||
|
||||
Kan het niet zijn dat je v-snaar slipt op de poulie van de dynamo? door de nattigheid?
En zijn de kolen nog wel goed in de dynamo? |
#6
|
||||
|
||||
de dynamo werkt al 3jaar goed, maar als ik lange tijd achter een vrachtwagej in de regen rijd, begint de miserie.
daarnet bij naar huis komen weer, alleen begon men voltmeter de andere kant uit te gaan. +15V dat dekseltje heb ik niet, en kan ik niet steken, ik heb een grille met dubbele lampen. aan de riem begon ik ook te denken toen ik die &5V zag. dynamo slipt ff door, spanning zakt, regelaar stuurt de veldstroom bij en dan pakt de dynamo weer ff grip. veldstroom is heel sterk, dus dynamo geeft +15V. regelaar grijpt direct in om weer dicht te draaien. dit is fase 1 paar minuten laten begint dynamo vollop te slippen, spanning valt weg, toerenteller begint te schommelen
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be |
#7
|
||||
|
||||
Quote:
Wat is er mee dan? Lucht verplaatst? hoe dan? het is een vlakje van 10x10, vlak tegen de grill naast de radiateur. Wat ik me kan indenken is dat je de windgeleiders voor de radiateur bedoelt. @fcapri, volgens mij zit het mankement in de dynamo. ffe de koolborstels bekijken of er nog vlees aan zit.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily 'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs. 'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ? Last edited by tim_j : 10-09-2013 at 22:00. |
#8
|
||||
|
||||
terugkomen naar huis. hier zie je dat de 2 groene leds van 13 en 14V branden en soms de rode van 15V knipperd. deze heb ik NOG NOOIT eerder zien aangaan
http://www.youtube.com/watch?v=R1ClJyu9dbw. ik reed dus constande snelheid. voor de rest bleef alles gewoon goed werken. ik reed een tijdje achter die vrachtwagen. na dit filmke ben ik in 4de de vrachtwagen gedubbeld en ff tegen 4500rpm gaan rijden. na 5min problemen opgelost, schoon 14V, toerenteller bleef weer schoon staan, geen acculampje meer. t is echt een vochtprobleem die optreed als ik lange tijd in de regen achter ee vrachtwagen aanrijd. op 2dagen tijd dus 520km gereden en tank staat nog niet halfweg (zie film) dit was dan gisteren, droog weer en totaal geen problemen. zou me dus verwonderen als het de kooltjes ofzo zouden zijn. heb dit probleem dus al een jaar of 3 http://www.youtube.com/watch?v=Kriw6tuI1qI
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be Last edited by fcapri : 10-09-2013 at 21:06. |
#9
|
||||
|
||||
Ik zou zeggen, riem slipperd.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily 'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs. 'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ? |
#10
|
|||
|
|||
Quote:
Sluit ik me ook bij aan. |
#11
|
||||
|
||||
Quote:
Het klepje houdt (een deel van) de luchtstroom die naast de radiateur gaat, tegen; er gaat dus meer door de radiateur. |
#12
|
||||
|
||||
ah zo, zal niet echt zoden aan de dijk zetten dat plaatje.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily 'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs. 'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ? |
#13
|
|||
|
|||
Dat plaatje heb ik ook in mijn grill steken, heb een 4 koplamps gti grill en heb er even aandachtig naar gekeken en ik zag het erin steken, dus normaal gezien moeten alle mk II's dat hebben..
Last edited by StefTurboDiesel : 11-09-2013 at 11:09. |