#1
|
|||
|
|||
hoe bouten natrekken
Hallo
Ik ben een trekhaak aan het monteren, met het juiste moment nl. 50Nm Nu de volgende stap in de handleiding staat er dat ik ze nog een kruislings 90 graden moet natrekken. Echter hoe doe ik dat of wat wordt hoermee bedoeld?? Het is de eerste keer dat ik dit gereedschap gebruik dus.. Bedankt! |
#2
|
||||
|
||||
90 graden betekent dat je de bouten elk nog een kwart slag moet aandraaien, en met kruislings wordt de volgorde bedoeld (bv. 1, 3 ,2, 4, dus net als bij wielmoeren).
|
#3
|
|||
|
|||
dus eigenlijk de momentsleutel nog eens een beweging laten maken van 90 graden met 50Nm op de bout?
|
#4
|
||||
|
||||
Nee, gewoon 90 graden, zonder naar het moment te kijken: dat zal hoger uitvallen dan 50Nm, maar dat is niet meer van belang.
|
#5
|
||||
|
||||
Ik noem dat altijd "een kwartslag voor `t breken"
__________________
Project Topic: VW Golf MKII 1.8T daily tracktoy Insta: https://www.instagram.com/turboclouseau/ YT: https://www.youtube.com/user/renerene1984/videos |
#6
|
||||
|
||||
Nee, dat is iets anders, nl. doordraaien tot 'ie breekt en dan een kwart slag terug.
|
#7
|
||||
|
||||
Gelukkig draait de bout makkelijker terug als ie gebroken is
|
#8
|
||||
|
||||
En idd, als je al met 50nm hebt vast getrokken, kun je beter een starre sleutel gebruiken voor die 90 graden, of als je een zware momentsleutel hebt, deze bijna op max zetten, als je hem op 50NM laat staan en je trekt alles nog 90 graden na, vind die sleutel niet zo fantastisch en zijn ze niet voor gemaakt.
|
#9
|
|||
|
|||
Ik begrijp het dus nog steeds niet
Ok ik moet ze elk een kwartslag natrekken. Maar op welk koppel? Gewoon op de nulstand?Of indien zonder koppel hoe dan? Het is een momentsleutel van 40-200. Kan moeilijk geloven dat ik daar even 200Nm moet opzetten Excuses en bedankt |
#10
|
||||
|
||||
Je moet gewoon een standaard ratel pakken. En bijvoorbeeld met de steel naar onderen. Dus als je voor de auto staat moet de steel naar jou wijzen. En dan moet je het zien als een klok. Die op 6 uur staat. En dan draai je de bout verder tot 9 uur. Dus naar links. Je hebt hier ook van die graden schijven voor. Die zet je tussen de ratel en dop in.
|
#11
|
||||
|
||||
Het is overigens verstandig bouten altijd kruislings vast te trekken. Of dit nu wielbouten zijn, een trekhaak, cilinderkop etc.
Boutnummering, van links naar rechts, boven naar beneden, 1,2,3,4 Dus eerst elke bout bv 25 nm, volgorde 1,3,4,2 Vervolgens elke bout 50 nm, volgorde 1,3,4,2 En dan elke bout nog eens 90 graden, oftewel een kwartslag EXTRA aantrekken, volgorde 1,3,4,2
__________________
Golf GTi16v EditionOne '89 Golf 1.6GL '86 - Sold Lupo SdiT '00 - Sold Golf TDIi '97 - Sold Golf GTi8v '90 - Sold Golf GL1.8 '87 - TL Golf CL1.3 '86 - TL |
#12
|
||||
|
||||
Quote:
Eerst met de moment sleutel op 50nm daarna met een normale sleutel 90 graden extra. |
#13
|
|||
|
|||
ok bedankt allemaal! weer wat bijgeleerd.
|
#14
|
||||
|
||||
ik merk de boutjes vaak af met een lakstift oid, op '12uur' en dan draai je m door naar 'kwart over'
|
#15
|
|||
|
|||
Quote:
x2
__________________
G60 is in my DNA |
#16
|
||||
|
||||
Leuk topic en dat allemaal om een 90Gr draai extra
__________________
Quote:
Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs |
#17
|
|||
|
|||
Ik heb geprobeerd de bouten 90 graden aan te draaien met de gewone ratel maar dit gaat bijna niet en heb nu het gevoel dat de bouten knoerthard vast zitten. Normaal? Het gaat over een trekhaak op een polo 9n van 2002
|
#18
|
||||
|
||||
Jep dat is normaal.
Dit is de berekende sterkte waar de bout mee moet vast staan. Die extra kwartslag die erbij moet geeft steeds het gevoel of de bout direct gaat doorbreken. Als je dat gevoel hebt mag je zeker zijn dat het vast staat Grtz Jel
__________________
Who am I? => Me I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car. |
#19
|
||||
|
||||
Draai maar eens een cilinderkop vast, dan denk je vaak dat de bouten breken
|
#20
|
||||
|
||||
inderdaad daar moet je vaak als alles op moment staat 180 graden nadraaien in 1 slag en dan staat het zweet op je ballen
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR VW Golf 1 - 1983 - PG G60 VW Corrado - 1989 - PG G60 VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H |