#1
|
|||
|
|||
Koelprobleem 32b diesel
Vanwege inbouw dieselmotor (1.6 CR) grotere 2e hands radiateur geïnstalleerd.
Nu heb ik een enorm koelprobleem waar ik niet vanaf kom. Heb alles gedaan wat volgens mij mogelijk is. Ben (bijna) ten einde raad. Dit gebeurt er: Onderste koelslang blijft koud. Thermostaat gaat (volgens mij) niet open, dus geen flow door radiateur; fan gaat niet aan. Motor wordt dus te heet. Wat heb ik gedaan: Nieuwe waterpomp geplaatst, geen verandering. Mooi straaltje in exp. vat. Oude was volgens mij niets mis mee. Nieuwe (gecontroleerde) thermostaat geplaatst, geen verandering. Oude was trouwens ook nog goed. In de tussentijd goed ontlucht. Half uur rondgereden, kachel op warm. Dop eraf, rondje rijden, dop erop. Vloeistofpeil blijft constant. Kachelradiateur wordt netjes warm. Toen dacht ik misschien radiateur verstopt? Dus toen maar nieuwe besteld en geplaatst. Weer ontlucht. Maar het probleem is er nog Probleem is dus blijkbaar thermostaat. Maar waarom???? Nogmaals ding eruitgehaald, weer in een pan water getest en weer gaat ie open. Is toch niet normaal??? Heb gister zelfs nog radiateur + de twee slangen daarvan apart met kvs gevuld om er zeker van te zijn dat daar geen lucht in zit. Kan er, zelfs na uitgebreid ontluchten nog lucht in het pomphuis achterblijven waardoor de thermostaat niet open gaat? Of kan het zijn dat nieuwe radiateurs nog een dop ofzo aan de binnenkant hebben die je eruit moet halen? Lijkt me wel heel stug. Hoe lang zou het duren voor thermostaat open moet gaan, met dit weer toch wel binnen een half uur netjes warmrijden? Zie ik iets over het hoofd? Wie heeft er een idee? Mijn ideeën zijn namelijk op.. Alvast bedankt! |
#2
|
|||
|
|||
probeer het eens zonder thermostaat als je daar aan twijfelt.
__________________
'11 Skoda Fabia TSI '04 Suzuki SV650 |
#3
|
||||
|
||||
Hoe heb je vastgesteld dat de motor té heet wordt? En vertel eens wat de thermometer precies doet, vanaf koude start?
|
#4
|
|||
|
|||
Quote:
Heb steeds een stuk gereden, zo'n 15 km met ongeveer 80 km/h. Thermometer in dashboard gaat dan geleidelijk al naar 3/4 van de uitslag. Bij stukje snelweg gaat 'ie nog verder. Ik weet dat die meter in het dash niet alles zegt, maar na zo'n proefritje voelt de motor gloeiend heet aan. Kan me bijna niet voorstellen dat ie de 90 graden dan al niet bereikt heeft. Lag oorspronkelijk DT benzinemotor in. Zou de temp. voeler van die motor een andere karakteristiek kunnen hebben? |
#5
|
|||
|
|||
Net ff stuk snelweg gedaan, toen gekeken. Thermostaat gaat nu eindelijk open. Fan slaat nog niet aan bij stationair draaien. Mss overcapaciteit van de radiateur? Temperatuurmeter schoot eens omhoog, na een tijdje blijft ie mooi in het midden. Misschien nog beetje lucht bij sensor..
|
#6
|
||||
|
||||
Heb je de temperatuur al eens "mechanisch" gemeten? Dus als de motor warm is, dop van het kvs resevoir er voorzichtig af draaien, en dan eens meten. Misschien is je temperatuur voelertje kapot en is er niks aan de hand..
__________________
'11 Polo 6R bluemotion TDI '05 BMW 130i trackday '93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD '91 Golf Syncro Country '89 Daihatsu Feroza '86 Passat Variant Syncro |
#7
|
||||
|
||||
Daar zat ik ook aan te denken! Aan de andere kant: OP zegt dat de onderste radiateurslang koud blijft, dat kan toch niet kloppen...
|
#8
|
|||
|
|||
het kan zijn dat je kvs reservoirdop.. de overdrukventiel van kapot is krijg je ook zulke rare dingen ook destijds meegemaakt.. probeer eens ander dopje.. of bestel een nieuwe..
|
#9
|
|||
|
|||
Quote:
Dat dacht ik dus ook. De enige conclusie die ik kon trekken was dat het wel moest werken, dus toen een wat langer stuk snelweg gedaan gisteren. Op parkeerplaats merkte ik dat de onderste slang wel warm werd! Nu is nog het probleem dat de fan niet aan wil slaan. Maar ja, enorme grill in combinatie met weinig warmteontwikkeling 1.6 diesel stationair = laat aanslaan van fan??? Heeft iemand ervaring met filerijden met een 1.6 zuigdiesel en tijdsduur voordat dat ding aanslaat? Over thermometer gesproken, heb ik ook al aan zitten denken maar heb ik zo niet bij de hand. Zou wel beste methode zijn. Wel heb ik de weerstanden van temp. sensoren gemeten, na ritje snelweg. Zitten zo rond 220 ohm. Als ik dan hiernaar kijk: http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=50905 en http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=81190 dan lijkt het allemaal nog niet eens zo gek. Wel eerst het kabeltje van de sensor trekken, anders meet je de weerstand van je dashmeter ook mee... |
#10
|
|||
|
|||
Dat je onderste slang niet warm wordt heeft ook te maken met het grotere koel oppervlak van je radiateur. Bij mijn nissan Patrol is de onderste slang ook altijd koud. Pas als hij flink moet werken dus 3 ton moet trekken wordt die slang warm maar niet heet.
|
#11
|
|||
|
|||
Ok, volgens mij een storm in een glas water. Thermostaat gaat dus open, en temp meter blijft op dat punt steken, welliswaar op driekwart. Dit weekend is de fan ook aangeslagen, heeft ook een hele tijd geduurd.
Volgens mij is er dus niks ernstigs aan de hand. Duurt gewoon ff voor een 1.6d goed heet is.. |
#12
|
|||
|
|||
Quote:
Dat zou natuurlijk kunnen. Heb je een 1m^2 radiateur? |
#13
|
|||
|
|||
Kwam grootte valt het wel mee hoor maar er zit wel 13 liter koelvloeistof in.
|