Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 16-08-2009, 13:25
tsx tsx is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2009
Posts: 89
Default Toerenteller voor Golf 1 diesel?

Hallo

Ik wil heel erg graag een toerenteller in mijn golf 1 diesel bouwen en na lang zoeken ben ik erachter gekomen dat er nooit een golf 1 diesel met toerenteller is gemaakt.

Nu heb ik een beetje rond zitten zoeken en heb ik hier op het forum volgende thread gevonden: KLIK

Hier heeft iemand een tellerbak van een golf 2 diesel met toerenteller ingebouwd, nu zit ik er ook aan te denken om dit in mijn golf te bouwen, wie heeft er een electrisch schema hiervan of kan mij vertellen hoe ik dit het beste kan doen? (mijn dynamo is volgens mij al voorzien van de welbekeden "W" aansluiting) Ik zou graag de golf 2 teller 100% werkend willen maken in de golf 1

p.s. ik heb bovenstaande thread iedereen via pm geprobeert te benaderen maar zonder succes

Last edited by tsx : 16-08-2009 at 14:44.
Reply With Quote
  #2  
Old 16-08-2009, 16:34
JVH JVH is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: May 2007
Posts: 180
Default

Ik heb een golf 2 toerenteller in een caddy 1 gebouwd ik had het schema toen van het caddyforum gehaald als ik jouw was zou het daar ook even vragen er zijn er meer die het gedaan hebben bij mij werkt ook alles prima mischiem dat ik het schema nog ergens heb maar dan moet ik gaan zoeken.
mvg JVH
Reply With Quote
  #3  
Old 16-08-2009, 16:36
tsx tsx is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2009
Posts: 89
Default

Bedankt voor je reactie! als je het scheme nog ergens hebt liggen dan zou dat echt mooi zijn ik ken het caddy forum niet heb je misschien een link?

Quote:
Originally Posted by JVH
Ik heb een golf 2 toerenteller in een caddy 1 gebouwd ik had het schema toen van het caddyforum gehaald als ik jouw was zou het daar ook even vragen er zijn er meer die het gedaan hebben bij mij werkt ook alles prima mischiem dat ik het schema nog ergens heb maar dan moet ik gaan zoeken.
mvg JVH
Reply With Quote
  #4  
Old 16-08-2009, 17:31
JVH JVH is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: May 2007
Posts: 180
Default

www.caddy-clan.nl schema moet ik gaan zoeken en deze week niet veel tijd voor.
mvg JVH
Reply With Quote
  #5  
Old 16-08-2009, 19:42
tsx tsx is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2009
Posts: 89
Default

Quote:
Originally Posted by JVH
www.caddy-clan.nl schema moet ik gaan zoeken en deze week niet veel tijd voor.
mvg JVH



Bedankt voor de link, schema kan wel wachten als die maar gevonden wordt
Reply With Quote
  #6  
Old 16-08-2009, 22:11
mk1diesel's Avatar
mk1diesel mk1diesel is offline
No personal life
 
Join Date: May 2007
Posts: 2,388
Default

ze zijn er wel degelijk geweest met originele toerenteller.

heb er vorig jaar namelijk 1 in wolfburg gezien
maar is niet aan te komen
__________________
VW Golf 6 GTD 2013
VW Golf 1 Diesel 1983
VW Golf 1 Benzine 1977

http://www.classicmk1.nl
Reply With Quote
  #7  
Old 16-08-2009, 22:13
tsx tsx is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2009
Posts: 89
Default

Dan zijn ze echt zo schaars geweest dat niemand er wat vanaf weet wel cool dat ze zijn gemaakt dan zou wel een foto daarvan willen zien
Reply With Quote
  #8  
Old 16-08-2009, 22:32
golfcabriolet's Avatar
golfcabriolet golfcabriolet is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,557
Default

staat 1 te koop op ebay van golf 2 onder Artikelnummer: 150365719213
Reply With Quote
  #9  
Old 16-08-2009, 22:35
mk1diesel's Avatar
mk1diesel mk1diesel is offline
No personal life
 
Join Date: May 2007
Posts: 2,388
Default

Quote:
Originally Posted by tsx
Dan zijn ze echt zo schaars geweest dat niemand er wat vanaf weet wel cool dat ze zijn gemaakt dan zou wel een foto daarvan willen zien


kameraad heeft er als het goed is nog een foto van
zal hem eens vragen
__________________
VW Golf 6 GTD 2013
VW Golf 1 Diesel 1983
VW Golf 1 Benzine 1977

http://www.classicmk1.nl
Reply With Quote
  #10  
Old 17-08-2009, 08:32
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default

Quote:
Originally Posted by tsx
Dan zijn ze echt zo schaars geweest dat niemand er wat vanaf weet wel cool dat ze zijn gemaakt dan zou wel een foto daarvan willen zien


Er zijn zelfs 2 typen ' Golf1/Polo2 ' toerentellers voor Diesel. (it's amazing Mike!)

Polo 2 'öko-diesel': Prototype ( stuk of 50 van gebouwd ) met 2 cilinder diesel




Golf 1 'rabbit': USA productie versie (stuk of tig van gebouwd )




Niet dat je denkt dat niemand zou weten dat het bestaat!
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mÃ*jn kant op!
Reply With Quote
  #11  
Old 17-08-2009, 09:36
Tage_VW's Avatar
Tage_VW Tage_VW is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 3
Default

Ik ben precies naar hetzelfde opzoek.

Ik had alles al aangesloten, maar hij staat op 5500 toeren stationair.
Ik krijg het niet voor elkaar.

tage
Reply With Quote
  #12  
Old 17-08-2009, 10:06
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default

@Tage:

Je gebruikt nu het standaard -diesel-toeren- signaal ( W ) impuls vanaf de dynamo, en sluit dat rechtstreeks aan op een Benzine-toerenteller neem ik aan?

Voor een benzine toerenteller wordt het PULS signaal geteld en omgezet naar een (waarschijnlijk) voltage. Elk pulsje ( vanaf de contactpuntjes of hall-gever ), komt overeen met een vonk, wat gedeeld door 4 overeenkomt met het motortoerental.

Voor een diesel toerenteller is er geen elektrische puls aanwezig (immers, geen bougies). Hier wordt het 'wissel' signaal van de dynamo gebruikt. De dynamo draait op de helft van het toerental van de krukas. ( poelie's zijn als het goed is, exact een factor 2 verschillend ). Maakt ook niet uit, hoeveel precies. De 'W' Aansluiting op de dynamo geeft een "sinus" golf signaal: Een steeds toe en afnemend Volt signaal. Om hiervan een toerental signaal te maken, zit er in een DIESEL toerenteller een ander stukje elektronica: Van het golf signaal wordt eerst een puls signaal gemaakt door het signaal af te vlakken. De nu verkregen pulsjes wordt dan weer vertaald in een toeren signaal.

Met een benzine toerenteller op de W-aansluiting heb je eerder een soort volt meter. stationair +/- 5500 toeren ( +/- 12 volt ) bij een streepje meer gas ongeveer 5700 toeren ( 13,6 volt).. en that's it.
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mÃ*jn kant op!
Reply With Quote
  #13  
Old 21-08-2009, 13:17
Tage_VW's Avatar
Tage_VW Tage_VW is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 3
Default

Quote:
Originally Posted by sjampoo
@Tage:

Je gebruikt nu het standaard -diesel-toeren- signaal ( W ) impuls vanaf de dynamo, en sluit dat rechtstreeks aan op een Benzine-toerenteller neem ik aan?

Voor een benzine toerenteller wordt het PULS signaal geteld en omgezet naar een (waarschijnlijk) voltage. Elk pulsje ( vanaf de contactpuntjes of hall-gever ), komt overeen met een vonk, wat gedeeld door 4 overeenkomt met het motortoerental.

Voor een diesel toerenteller is er geen elektrische puls aanwezig (immers, geen bougies). Hier wordt het 'wissel' signaal van de dynamo gebruikt. De dynamo draait op de helft van het toerental van de krukas. ( poelie's zijn als het goed is, exact een factor 2 verschillend ). Maakt ook niet uit, hoeveel precies. De 'W' Aansluiting op de dynamo geeft een "sinus" golf signaal: Een steeds toe en afnemend Volt signaal. Om hiervan een toerental signaal te maken, zit er in een DIESEL toerenteller een ander stukje elektronica: Van het golf signaal wordt eerst een puls signaal gemaakt door het signaal af te vlakken. De nu verkregen pulsjes wordt dan weer vertaald in een toeren signaal.

Met een benzine toerenteller op de W-aansluiting heb je eerder een soort volt meter. stationair +/- 5500 toeren ( +/- 12 volt ) bij een streepje meer gas ongeveer 5700 toeren ( 13,6 volt).. en that's it.


@Shampoo

Bedankt voor je reactie.
Ja het klopt precies wat je zegt.
Kortom ik krijg het met een benzine teller niet voor elkaar?
Ik dacht dat ik iets had gelezen dat het wel kon.
Zou wel erg jammer zijn, want deze dieseltellers zijn zeer moeilijk te vinden wat ik begrepen heb.

mvg Tage
Reply With Quote
  #14  
Old 26-08-2009, 19:56
JVH JVH is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: May 2007
Posts: 180
Default

Nou ik heb het schema gevonden hier komt het
in de tabel hieronder staat de kleurcodering om een golf2 diesel toerenteller (+/-bj 1990)in een caddy 1(bj 12/1991 te bouwen. hierbij heb ik gebruik gemaakt van de orginele golf2 kabel. Hier heb ik de 2 blauwe stekkers af geknipt en met de caddy verbonden. de klemnummers vab de golf zijn van zwarte stekker (28 polig) die in de tellerbak klikt.
Multi stekker dashboard caddy golf mk2
klemnr. kleur functie kleur klemnr.
1 grijs-blauw dash verlichting grijs 12
2 bruin const massa bruin 3
3 paars-zwart brandstof meter blauw 21
4 geel-rood temp meter geel-rood 23
5 rood-zwart toerenteller groen 10
6 rood vcc 12v rood 11
7 blauw-wit grootlicht blauw-wit 25
8 -
9 blauw-zwart olie cont geel 9
10 blauw-groen gloei ind groen-wit 20
11 geel olie cont rood-wit 8
12 blauw dynamo ind blauw 16
13 blauw-rood knipperlicht groen 24
14 zwart geschakelde massa zwart 13
niet aanwezig bij caddy coolant low level rood-wit 2
aan de massa koppelen

dit is dus het schema waar ik het mee gemaakt heb ik het koelvloeistof level wel en dus ook aan gesloten maar weet zo niet welke kleur en aansluit nummer.
succes er mee.

mvg JVH
Reply With Quote
  #15  
Old 26-08-2009, 19:59
JVH JVH is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: May 2007
Posts: 180
Default

verdorie ik had mooie kolommen gemaakt maar alles is in elkaar geschoven ik hoop dat het toch duidelijk is.

mvg JVH
Reply With Quote
  #16  
Old 10-08-2013, 00:07
JVHVW JVHVW is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2013
Posts: 30
Default

Hier boven staat het schema om een dieseltoeren teller in een golf 1 diesel te maken
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 08:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum