Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Vento MK III
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 08-08-2013, 09:09
Scirocco16vGTX Scirocco16vGTX is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2009
Posts: 49
Exclamation TDI 81kW start niet meer

Hallo,

Ik heb een 1998 mk3 Variant met 81kW (AFN?) TDI-motor erin.
249000km op de klok en loopt prima en zeer zuinig (5.3L/100km).
Startte koud direct, bij warme motor iets langer (soms pas na 3-4 sec) maar dat terzijde.

Probleem:
Sinds enkele dagen start hij niet meer.
Motortoerental bij starten is nauwelijks 400rpm.
Wagen bergaf snelheid laten maken, starten op contact én ontkoppeld om toerental op te krikken.. géén resultaat.
Lamp vd voorgloeiing gaat mooi "aan" en "uit" bij contact "aan", na het (proberen) starten begint die na +/- 20sec te knipperen.

Ik dacht aan EGR, want die heb ik verleden week nog gereinigd met producten (bij draaiende motor).. ik dacht, gezien de km-stand dat er wss een deel vd roetvervuiling zal losgeweekt zijn en de klep doen kleven heeft.
Gisteren dan als test de bypass-pijp tussen uitlaat en EGR afgedopt en zo proberen starten, geen beterschap.

Iemand zei me de relais vd brandstofpomp nakijken?
Is dat het zwarte blokje op mijn pomp, of zit die in de zekeringskast?
Of iets anders?

WIE KAN HELPEN???



PS: eergisteren sloeg hij nog kort 2x aan, ik moest gas bijgeven tot 2000rpm maar van zodra ik vd gas afging viel hij direct stil. Achteraan kreeg ik kleine pluim uit de uitlaat.. misschien deels ook van zo veel te proberen starten..?
Reply With Quote
  #2  
Old 08-08-2013, 10:02
Dokter D's Avatar
Dokter D Dokter D is offline
Draaideur donateur - MKII=Life
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 3,846
Default

Start ie wel met de reserve sleutel?

Ik denk in eerste instantie aan een massa probleem van de ecu of relais 109
Reply With Quote
  #3  
Old 08-08-2013, 10:04
Scirocco16vGTX Scirocco16vGTX is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2009
Posts: 49
Default

heb enkel een sleutel zonder transponder, dus ik denk niet dat het aan de startonderbreker kan liggen?
Reply With Quote
  #4  
Old 08-08-2013, 15:52
MK2-VRT's Avatar
MK2-VRT MK2-VRT is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 758
Default

Startblokkering lijkt me niet meteen, dan start hij en slaat na 1 sec weer af.

Als je in de buurt woont mag je ook even langskomen, wil er wel eens naar kijken.

Anders zowiso eerst uitlezen omdat de gloeilamp knippert..Kan ook betrekking hebben op een defecte remlichtschakelaar o.i.d.

Meestal loopt hij altijd wel..

Pomp is een mogelijkheid, of een uitgeslagen krukaspoulie, maar zonder te zien / horen lastig te zeggen.
Reply With Quote
  #5  
Old 15-08-2013, 11:18
MK2-VRT's Avatar
MK2-VRT MK2-VRT is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 758
Default

Loopt hij nu inmiddels weer ?

En die AFN heeft zeker wel een transponder in de sleutel zitten, of de ecu moet al sleutelvrij zijn.
Reply With Quote
  #6  
Old 19-08-2013, 15:53
Scirocco16vGTX Scirocco16vGTX is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2009
Posts: 49
Default

loopt nog steeds niet, het zou de pomp zijn.
relais 109 is het niet want de dash-verlichting doet het nog (of kan dit ook zonder?) naar behoren.

heb me laten vertellen dat er een solenoide klep op de pomp zit die de diesel afsnijdt bij het stilleggen vd motor. die durft wel al es falen en dan krijgt de pomp geen diesel meer, dus start je niet meer. iemand die dit kan bevestigen? die klep zou ik moeten horen 'klikken' nadat het contact opgaat, anders slecht contact, slechte draad/massa of klep stuk volgens bevriend garagist. hij zei ook dat hij de eerste pomp nog moet tegenkomen die stukdraait, meestal is het de "rommel" die er aanhangt

sleutel is echt zonder transponder hoor.. simpel basis zwart sleuteltje zonder lampje of dergelijks in..
Reply With Quote
  #7  
Old 19-08-2013, 16:47
Fryslan Fryslan is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 399
Default

Trek je turboslang er eens af, misschien is je turbo gebroken en kunnen je uiitlaatgassen niet weg..

Heb je overgens de auto al eens uitgelezen?

Last edited by Fryslan : 19-08-2013 at 16:51.
Reply With Quote
  #8  
Old 19-08-2013, 17:41
MK2-VRT's Avatar
MK2-VRT MK2-VRT is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 758
Default

Zonder turbo loopt hij ook, dat is het probleem niet.

Gaat wel het gloeilampje branden als je hem op contact zet ??

En gegarandeerd heeft je AFN een chip in de sleutel..
Reply With Quote
  #9  
Old 19-08-2013, 17:49
ewcaddymk1's Avatar
ewcaddymk1 ewcaddymk1 is offline
No personal life
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 2,938
Default

hoor je de pomp wel klikken als je em op contact zet
109 is enkel voor de ecu
__________________
TSJA ......zeg het maar!!


Caddy '85 >1.6D > 1.6TD >1.9TDI >2.8VR6>2.8 AQP 24v
Reply With Quote
  #10  
Old 19-08-2013, 18:10
gooigolf's Avatar
gooigolf gooigolf is offline
Forum junkie
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,830
Default

relai 109 zou ik eerst eens effe proberen ,,
gr gooi
Reply With Quote
  #11  
Old 20-08-2013, 08:03
Scirocco16vGTX Scirocco16vGTX is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2009
Posts: 49
Default

Quote:
Originally Posted by MK2-VRT
Zonder turbo loopt hij ook, dat is het probleem niet.
Gaat wel het gloeilampje branden als je hem op contact zet ??
En gegarandeerd heeft je AFN een chip in de sleutel..

Lamp vd voorgloeiing gaat mooi "aan" en "uit" bij contact "aan", na het (proberen) starten begint die na +/- 20sec te knipperen.

dachten dat mss de remlichtschakelaar stuk was, maar dat is het ook niet..

ondertussen prijzen v ruilpompen aan het vergelijken:
ruilpomp op ebay, 1j garantie, 375 euro
ruilpomp Bosch-center, 1j garantie, 1300 + btw!


maar de mensen vh Bosch-center denken eerder aan de solenoide-klep 028 130 135 F..
Reply With Quote
  #12  
Old 20-08-2013, 09:49
ewcaddymk1's Avatar
ewcaddymk1 ewcaddymk1 is offline
No personal life
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 2,938
Default

Quote:
Originally Posted by gooigolf
relai 109 zou ik eerst eens effe proberen ,,
gr gooi

__________________
TSJA ......zeg het maar!!


Caddy '85 >1.6D > 1.6TD >1.9TDI >2.8VR6>2.8 AQP 24v
Reply With Quote
  #13  
Old 20-08-2013, 10:27
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

Ik zou het niet op een brandstofpomp gooien. Die gaan maar weinig kapot, ik gok eerder iets elektrisch als ik het zo lees. Bij een kapotte turbo start je motor ook gewoon. Heb je toevallig al de mogelijkheid gehad om de auto uit te lezen?
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #14  
Old 20-08-2013, 10:33
Scirocco16vGTX Scirocco16vGTX is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2009
Posts: 49
Default

werkplaats (moderne skoda-dealer) doet een poging om mijne oude knol uit te lezen..
Reply With Quote
  #15  
Old 20-08-2013, 13:58
MK2-VRT's Avatar
MK2-VRT MK2-VRT is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 758
Default

Relai 109 is het ook niet als je gloeilampje nog aangaat als je hem op contact zet.

Eerst uitlezen, storingscode hier plaatsen en dan verder kijken..

Laat niks meteen ( onnodig ) bij de stealert vervangen.
Reply With Quote
  #16  
Old 21-08-2013, 15:31
Scirocco16vGTX Scirocco16vGTX is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2009
Posts: 49
Default

  • geen foutencodes
    relais 109 is het niet
    magneet/solenoide werkt ook nog..

1 injector losgemaakt, die 'pist' eerder dan hij sproeit.
wss dus toch de pomp die niet meer op druk komt te staan.

dacht ook even aan een verstopte brandstoffilter, maar dan zou hij toch nog aanslaan niet?
Reply With Quote
  #17  
Old 21-08-2013, 15:35
ewcaddymk1's Avatar
ewcaddymk1 ewcaddymk1 is offline
No personal life
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 2,938
Default

Quote:
Originally Posted by Scirocco16vGTX
  • geen foutencodes
    relais 109 is het niet
    magneet/solenoide werkt ook nog..

1 injector losgemaakt, die 'pist' eerder dan hij sproeit.
wss dus toch de pomp die niet meer op druk komt te staan.

dacht ook even aan een verstopte brandstoffilter, maar dan zou hij toch nog aanslaan niet?

niet als de pomp al bijna droog staat
__________________
TSJA ......zeg het maar!!


Caddy '85 >1.6D > 1.6TD >1.9TDI >2.8VR6>2.8 AQP 24v
Reply With Quote
  #18  
Old 21-08-2013, 16:51
MK2-VRT's Avatar
MK2-VRT MK2-VRT is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 758
Default

Kan niet dat er geen storingen in staan als je gloeilampje knippert, zou hem toch nog maar een keer uitlezen voor je dalijk flink wat geld gaat uitgeven voor niks!
Reply With Quote
  #19  
Old 21-08-2013, 20:18
Fastboelm Fastboelm is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 85
Default

waar woon je als ik vragen mag ?

anders wil ik wel eens langs komen ! ( als het niet te ver is )

start toerental hoeft maar 370 toeren te zijn , dus jou 400 is zat

afsluiter op de pomp er even uit draaien , pennetje en veertje er even uit
dan start ie ook als die defect is .




kan je evt. wel aan een goede pomp helpen .
(voor minder dan de prijzen die jij noemt , incl inbouw en afstellen )
Reply With Quote
  #20  
Old 22-08-2013, 13:37
Scirocco16vGTX Scirocco16vGTX is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2009
Posts: 49
Default

Quote:
Originally Posted by Fastboelm
afsluiter op de pomp er even uit draaien , pennetje en veertje er even uit

magneetklep is gedemonteerd en is het niet..

ik ben van Aalst postcode 9300, in belgië
heb een pomp gevonden als ruildeel, met 1j garantie op, voor 350 euro. met plaatsing en afstelling zit ik dan op een 600 euro
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 15:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum