#1
|
||||
|
||||
Vervangen van achterwiellagers
De lagers zijn er uit, maar nu blijkt dat de buitenste ring van de lagers in de remtrommel geperst zitten. Hoe krijg ik die er ooit uit? En moeten dan de nieuwe er in geperst worden? Of kan ik ze laten zitten, en alleen het binnendeel van de nieuwe lagers gebruiken? (Golf II CL 1.6D 1984)
|
#2
|
||||
|
||||
Als je de trommel er af pakt kun je van binnen uit zo die ring eruit tikken. De nieuwe ring kun je met een goed passende bus er weer in slaan.
|
#3
|
||||
|
||||
Dit heb ik ook gedaan, Zoals riendert het zegt. Alleen heb ik achter remschijven. Maar volgens mij is dat allemaal hetzelfde met het lager achter. Die ringen willen soms nogal een beetje vast zitten.
|
#4
|
||||
|
||||
Okee, ik ga het proberen! Nog een vraag: als ik het spul weer monteer, hoe vast moet dan die grote moer? De oude zat zeg maar aangedraaid-plus-een-kwartslag, is dat niet teveel?
|
#5
|
||||
|
||||
Je moet even kijken, er zit een dikke schijf achter de moer. Die moet je nog onder de moer kunnen bewegen.( met een schroevendraaier o.i.d. ) Met niet al te veel moeite. Dus deze mag niet vast zitten.
|
#6
|
|||
|
|||
Je kunt de oude lagerschalen eruit tikken met een drijver (zitten drie uitsparingen) en deze aan de buitenzijde iets afslijpen zodat ze niet meer klemmen in de trommel. Met deze afgeslepen lagerschalen kun je dan makkelijk de nieuwe monteren.
Grote moer moet niet aan en nog een kwartslag, zit dan veel te strak. De manier zoals gino beschrijft is de juiste manier. Zorg dat je je lagers goed vol drukt met vet, dan houden ze het langer vol...
__________________
'11 Skoda Fabia TSI '04 Suzuki SV650 |
#7
|
||||
|
||||
En na een paar 100 km speling weer even controleren en even stellen. Dat kan met het wiel er nog aan.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily 'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs. 'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ? |
#8
|
||||
|
||||
Lekker opgeschoten, als je weet hoe het moet is het inderdaad simpel! Morgen verder, er kwam een buitje tussen. Allemaal bedankt voor de hulp!
|
#9
|
||||
|
||||
Quote:
Even een kleine aanvulling, voor anderen die dit topic nog gaan lezen: - slijp de kleinste (~40mm) oude lagerschaal af voordat je de nieuwe plaatst, dan kun je passen om zeker te stellen dat die niet ook klem komt te zitten; - de grootste (~50mm) hoeft niet afgeslepen te worden, omdat er in de remtrommel aan die kant wat meer ruimte zit; - de afschermdop mag geen bramen op de rand hebben, anders gaat 'ie er niet in; even een randje schuin afslijpen dus, voordat je 'm monteert. |
#10
|
|||
|
|||
Quote:
Vergeet de tip van Spierings niet, erg belangrijk. Veel vet, ik doe zelf de afschermdop ook altijd vol wit vet, waar vet zit kan geen water komen! |
#11
|
|||
|
|||
Wat vaak handig is met het vast zetten van de moer, een waterpomp tang haaks op de moer, daarmee vast draaien en als die eraf draait (omdat je haaks op de moer draait) zit meestal de moer precies goed vast.
|
#12
|
|||
|
|||
Quote:
Dit is inderdaad ook belangrijk: als er teveel speling op zit, kan de vetkeerring aan de binnenkant er uit gedrukt worden. Ik kwam daar een keer achter toen ik de trommel verwijderde, zat het lager met de vetkeerring vast op de astap geklemd; en van binnen alles vuil. |