#1
|
||||
|
||||
Motorstoring Audi 100 2.3E
Onze Audi 100 2.3E uit 1988 met NF motor heeft een motorstoring (geel lampje brandt).
Bij volgas houdt de auto in tot een 5000rpm (schokkerig gedrag) en daarboven loopt de motor in 1 keer perfect Wij zitten te denken aan een probleem met de aansturing van de ontsteking. Er zijn al wat dingen vervangen aan de auto; klopsensor, lambda sonde en watertemp meter. Bougies, verdelerkap en rotor zijn ook goed. Alle tips zijn welkom ! |
#2
|
||||
|
||||
Eerste gedachte zou inderdaad de lambda sonde zijn. Is die vervangen voor een nieuwe? Zou het anders nog de bedrading vanaf de lambda sonde kunnen zijn wellicht?
ECU zou ook nog een probleem kunnen zijn. Het inhouden tot 5000 rpm lijkt een noodloop-programma te zijn?
__________________
Quote:
|
#3
|
||||
|
||||
wat doet hij bij halfgas?
wat voor brandstofsysteem zit hier eigenlijk op? |
#4
|
||||
|
||||
KE-Jeteronic denk ik? Zelfde als NG.
__________________
Ex Daily / Hobby drive: Audi 80 Formel E CL 1.8 '84 LD6Y |
#5
|
|||
|
|||
Quote:
Klopt inderdaad.
__________________
avao.nl |
#6
|
|||
|
|||
De gasklepsensor schakelt netjes bij idle en volgas. Heb nu inlaatspruitstuk, carterontluchting, vaccuumleidingen en spinnenkop los gehaald. Alles goed schoongemaakt.
Knippercode van het foutmeldingssysteem geeft 2142 aan. Betekent kapotte klopsensor of bedrading daarvan. Klopsensor is al vervangen. Deze is al vervangen (gloednieuw). Ontsteking tijdstip gechecked = prima Compressie gechecked = 14 atmosfeer bij alle cilinders Het enige dat ik nog niet heb gechecked is of de verstuivers netjes werken en gelijke opbrengst hebben. Wat ook niet gechecked is is de werking van de ontstekingsmodule/bobine. Werkplaatshandboek zegt: Na vervangen klopsensor nogsteeds zelfde foutcode = schakelapparaat ontsteking vervangen. Iemand suggesties hoe ik zou kunnen uitsluiten of de ontstekingsmodule naar de gari is?
__________________
avao.nl |
#7
|
||||
|
||||
volgens mij alleen door hem te vervangen. Is het niet zo'n "universele" Bosch module?
|
#8
|
|||
|
|||
Quote:
Ik vermoed dat hij wel van bosch is maar er staat geen nummer op. Alleen een VAG nummer. Het is een module met een 3-poots aansluiting. Verder komen er 4 kabels uit die worden verbonden met de bobine.
__________________
avao.nl |
#9
|
|||
|
|||
__________________
avao.nl |
#10
|
||||
|
||||
hmm, ik bedoelde eigenlijk zo eentje als ook op Golfjes 2 etc. zitten..
misschien heb je hier wat aan: http://www.ehow.com/how_5485497_tes...rol-module.html |
#11
|
||||
|
||||
Quote:
Je bedoelt zeker zo'n TSZ schakelapparaat van Telefunken? Die zit hier niet op. Er zit een schakelapparaat (module) op voor de onsteking, deze krijgt gegevens over de toestand van de motor zoals temperatuur, info van de klopsensor, etcetera. Als die stuk is, gaat de ontsteking in 'noodloop' volgens mij.
__________________
Ex Daily / Hobby drive: Audi 80 Formel E CL 1.8 '84 LD6Y |
#12
|
|||
|
|||
In deze audi zit een regelapparaat (ECU) en schakelapparaat (ontstekingsmodule). De laatste is volgens mij een soort veredelde transistor die op basis van het relatief zwakke signaal van de hall-gever schakelt.
__________________
avao.nl |
#13
|
||||
|
||||
Heeft deze motor niet toevallig 2 klopsensors? De NG heeft er volgens mij wel 2, dus als je eentje vervangt blijft er nog eentje over die ook vervangen moet worden.
__________________
Golf 1 1977 in the making
|
#14
|
||||
|
||||
Nee NG heeft er 1, alleen in ETKA zie je er 2: een groene en een blauwe. 1 is voor linksgestuurde auto's en de andere voor rechtsgestuurde auto's. Verschilt alleen in lengte van de kabel
__________________
Ex Daily / Hobby drive: Audi 80 Formel E CL 1.8 '84 LD6Y |
#15
|
|||
|
|||
Quote:
Kennis goed paraat hoor ik wel! Heb je toevallig ook enig idee waar het regelapparaat van de ontsteking zit? Zit een vaccuumaansluiting op. Wil checken of deze niet broos/gaar is. Kan hem alleen niet vinden. Alvast bedankt!
__________________
avao.nl |
#16
|
||||
|
||||
Hmm die heb ik bij mijn Quattro nog niet gevonden. Ik zal eens op mijn werk kijken in de handboeken als ik het kan vinden.
__________________
Ex Daily / Hobby drive: Audi 80 Formel E CL 1.8 '84 LD6Y |
#17
|
|||
|
|||
Dat zou echt top zijn. Ik kan de plaats van dit apparaat namelijk niet vinden in mijn werkplaatshandboek.
De plaats van de ECU wel, die zit langs de rechter A-stijl achter de bekleding.
__________________
avao.nl |
#18
|
||||
|
||||
Regelapparaat vol-elektronische ontsteking uitbouwen -J 154-
-Scharnierstijlbekleding in voetruimte bestuurder uitbouwen. -Stekker bij uitgeschakelde (!) ontsteking uit het regelapparaat trekken. -Regelapparaat losschroeven. Mooi he, die originele VAG werkplaatshandboeken, hele kasten vol hier
__________________
Ex Daily / Hobby drive: Audi 80 Formel E CL 1.8 '84 LD6Y |
#19
|
|||
|
|||
Nice one! Bedankt man.
Heb ondertussen vandaag ontstekingsmodule + bobine vervangen. Koude startinjector gecontrolleerd op lekken maar het helpt allemaal niets. Ik hoop dat het iets met de vaccuumleiding is naar die onsteking regelapparaat. Verder zou het kunnen dat de klopsensor alweer kapot is. Misschien dat de vorige eigenaar hem te strak heeft aangedraaid. Weet iemand of daar iets aan valt te testen?
__________________
avao.nl |
#20
|
|||
|
|||
Zegt dat werkplaatshandboek ook iets specifieks bij foutcode: 2142?
__________________
avao.nl |