Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Audi
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 23-06-2010, 21:02
Lieuwe's Avatar
Lieuwe Lieuwe is offline
No personal life
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,870
Default Motorstoring Audi 100 2.3E

Onze Audi 100 2.3E uit 1988 met NF motor heeft een motorstoring (geel lampje brandt).

Bij volgas houdt de auto in tot een 5000rpm (schokkerig gedrag) en daarboven loopt de motor in 1 keer perfect

Wij zitten te denken aan een probleem met de aansturing van de ontsteking.

Er zijn al wat dingen vervangen aan de auto; klopsensor, lambda sonde en watertemp meter. Bougies, verdelerkap en rotor zijn ook goed.

Alle tips zijn welkom !


Reply With Quote
  #2  
Old 23-06-2010, 23:07
Oudelut's Avatar
Oudelut Oudelut is offline
No personal life
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,076
Default

Eerste gedachte zou inderdaad de lambda sonde zijn. Is die vervangen voor een nieuwe? Zou het anders nog de bedrading vanaf de lambda sonde kunnen zijn wellicht?
ECU zou ook nog een probleem kunnen zijn. Het inhouden tot 5000 rpm lijkt een noodloop-programma te zijn?
__________________
Quote:
Originally Posted by GerardMkIIVR6
Nee dank je zijn net BBS wielen iedereen rijdt ermee
Reply With Quote
  #3  
Old 24-06-2010, 09:27
Marcski's Avatar
Marcski Marcski is offline
Volksforum Crew
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 12,707
Default

wat doet hij bij halfgas?

wat voor brandstofsysteem zit hier eigenlijk op?
Reply With Quote
  #4  
Old 24-06-2010, 09:51
Typ 81's Avatar
Typ 81 Typ 81 is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 863
Default

KE-Jeteronic denk ik? Zelfde als NG.
__________________
Ex Daily / Hobby drive: Audi 80 Formel E CL 1.8 '84 LD6Y
Reply With Quote
  #5  
Old 24-06-2010, 14:00
mahler mahler is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 174
Default

Quote:
Originally Posted by Typ 81
KE-Jeteronic denk ik? Zelfde als NG.


Klopt inderdaad.
__________________
avao.nl
Reply With Quote
  #6  
Old 29-06-2010, 20:30
mahler mahler is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 174
Default

De gasklepsensor schakelt netjes bij idle en volgas. Heb nu inlaatspruitstuk, carterontluchting, vaccuumleidingen en spinnenkop los gehaald. Alles goed schoongemaakt.

Knippercode van het foutmeldingssysteem geeft 2142 aan. Betekent kapotte klopsensor of bedrading daarvan. Klopsensor is al vervangen. Deze is al vervangen (gloednieuw).

Ontsteking tijdstip gechecked = prima
Compressie gechecked = 14 atmosfeer bij alle cilinders

Het enige dat ik nog niet heb gechecked is of de verstuivers netjes werken en gelijke opbrengst hebben. Wat ook niet gechecked is is de werking van de ontstekingsmodule/bobine.

Werkplaatshandboek zegt: Na vervangen klopsensor nogsteeds zelfde foutcode = schakelapparaat ontsteking vervangen.

Iemand suggesties hoe ik zou kunnen uitsluiten of de ontstekingsmodule naar de gari is?
__________________
avao.nl
Reply With Quote
  #7  
Old 30-06-2010, 15:55
Marcski's Avatar
Marcski Marcski is offline
Volksforum Crew
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 12,707
Default

volgens mij alleen door hem te vervangen. Is het niet zo'n "universele" Bosch module?
Reply With Quote
  #8  
Old 01-07-2010, 08:50
mahler mahler is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 174
Default

Quote:
Originally Posted by Marcski
volgens mij alleen door hem te vervangen. Is het niet zo'n "universele" Bosch module?


Ik vermoed dat hij wel van bosch is maar er staat geen nummer op. Alleen een VAG nummer. Het is een module met een 3-poots aansluiting. Verder komen er 4 kabels uit die worden verbonden met de bobine.
__________________
avao.nl
Reply With Quote
  #9  
Old 01-07-2010, 08:55
mahler mahler is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 174
Default


__________________
avao.nl
Reply With Quote
  #10  
Old 01-07-2010, 09:28
Marcski's Avatar
Marcski Marcski is offline
Volksforum Crew
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 12,707
Default

hmm, ik bedoelde eigenlijk zo eentje als ook op Golfjes 2 etc. zitten..

misschien heb je hier wat aan: http://www.ehow.com/how_5485497_tes...rol-module.html
Reply With Quote
  #11  
Old 01-07-2010, 10:06
Typ 81's Avatar
Typ 81 Typ 81 is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 863
Default

Quote:
Originally Posted by Marcski
hmm, ik bedoelde eigenlijk zo eentje als ook op Golfjes 2 etc. zitten..

misschien heb je hier wat aan: http://www.ehow.com/how_5485497_tes...rol-module.html


Je bedoelt zeker zo'n TSZ schakelapparaat van Telefunken? Die zit hier niet op. Er zit een schakelapparaat (module) op voor de onsteking, deze krijgt gegevens over de toestand van de motor zoals temperatuur, info van de klopsensor, etcetera. Als die stuk is, gaat de ontsteking in 'noodloop' volgens mij.
__________________
Ex Daily / Hobby drive: Audi 80 Formel E CL 1.8 '84 LD6Y
Reply With Quote
  #12  
Old 01-07-2010, 12:50
mahler mahler is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 174
Default

In deze audi zit een regelapparaat (ECU) en schakelapparaat (ontstekingsmodule). De laatste is volgens mij een soort veredelde transistor die op basis van het relatief zwakke signaal van de hall-gever schakelt.
__________________
avao.nl
Reply With Quote
  #13  
Old 01-07-2010, 13:57
Audilimburg's Avatar
Audilimburg Audilimburg is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 1,082
Default

Heeft deze motor niet toevallig 2 klopsensors? De NG heeft er volgens mij wel 2, dus als je eentje vervangt blijft er nog eentje over die ook vervangen moet worden.
__________________
Golf 1 1977 in the making
Reply With Quote
  #14  
Old 01-07-2010, 14:24
Typ 81's Avatar
Typ 81 Typ 81 is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 863
Default

Nee NG heeft er 1, alleen in ETKA zie je er 2: een groene en een blauwe. 1 is voor linksgestuurde auto's en de andere voor rechtsgestuurde auto's. Verschilt alleen in lengte van de kabel
__________________
Ex Daily / Hobby drive: Audi 80 Formel E CL 1.8 '84 LD6Y
Reply With Quote
  #15  
Old 01-07-2010, 21:46
mahler mahler is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 174
Default

Quote:
Originally Posted by Typ 81
Nee NG heeft er 1, alleen in ETKA zie je er 2: een groene en een blauwe. 1 is voor linksgestuurde auto's en de andere voor rechtsgestuurde auto's. Verschilt alleen in lengte van de kabel


Kennis goed paraat hoor ik wel! Heb je toevallig ook enig idee waar het regelapparaat van de ontsteking zit? Zit een vaccuumaansluiting op. Wil checken of deze niet broos/gaar is. Kan hem alleen niet vinden.

Alvast bedankt!
__________________
avao.nl
Reply With Quote
  #16  
Old 02-07-2010, 09:39
Typ 81's Avatar
Typ 81 Typ 81 is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 863
Default

Hmm die heb ik bij mijn Quattro nog niet gevonden. Ik zal eens op mijn werk kijken in de handboeken als ik het kan vinden.
__________________
Ex Daily / Hobby drive: Audi 80 Formel E CL 1.8 '84 LD6Y
Reply With Quote
  #17  
Old 02-07-2010, 12:25
mahler mahler is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 174
Default

Dat zou echt top zijn. Ik kan de plaats van dit apparaat namelijk niet vinden in mijn werkplaatshandboek.

De plaats van de ECU wel, die zit langs de rechter A-stijl achter de bekleding.
__________________
avao.nl
Reply With Quote
  #18  
Old 03-07-2010, 13:45
Typ 81's Avatar
Typ 81 Typ 81 is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 863
Default

Regelapparaat vol-elektronische ontsteking uitbouwen -J 154-

-Scharnierstijlbekleding in voetruimte bestuurder uitbouwen.
-Stekker bij uitgeschakelde (!) ontsteking uit het regelapparaat trekken.
-Regelapparaat losschroeven.

Mooi he, die originele VAG werkplaatshandboeken, hele kasten vol hier
__________________
Ex Daily / Hobby drive: Audi 80 Formel E CL 1.8 '84 LD6Y
Reply With Quote
  #19  
Old 03-07-2010, 14:21
mahler mahler is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 174
Default

Nice one! Bedankt man.

Heb ondertussen vandaag ontstekingsmodule + bobine vervangen. Koude startinjector gecontrolleerd op lekken maar het helpt allemaal niets. Ik hoop dat het iets met de vaccuumleiding is naar die onsteking regelapparaat.

Verder zou het kunnen dat de klopsensor alweer kapot is. Misschien dat de vorige eigenaar hem te strak heeft aangedraaid. Weet iemand of daar iets aan valt te testen?
__________________
avao.nl
Reply With Quote
  #20  
Old 03-07-2010, 14:22
mahler mahler is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 174
Default

Zegt dat werkplaatshandboek ook iets specifieks bij foutcode: 2142?
__________________
avao.nl
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 10:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum