#1
|
|||
|
|||
Lamdasonde - kortsluiting met massa
Beste allemaal,
Ik ben al een tijdje opzoek naar een oplossing voor mijn probleem met mijn Golf 3 1.4 uit 1992. De auto stotterde en hield in tijdens het rijden met koude motor. Ook wordt mijn achterklep na elke rit zwart van de roet of iets dergelijks. In eerste instantie heb ik alle bougiekabels, verdeelkap, rotor en temperatuursensor vervangen maar dit hielp niks. Nu heb ik de lamdasonde vervangen en nu lijkt het probleem met stotteren en inhouden voorbij. Echter wordt de achterklep nog steeds heel snel zwart, wat volgens mij duidt op onvolledige verbranding. Ook is het verbruik nog steeds aan de hoge kant (1:10 gemiddeld). Met het uitlezen geeft hij de volgende foutmelding: 00525.Lamdasonde -G39 Kortsluiting met massa Als ik de aansluitingen van de lamdasonde zelf doormeet komt er netjes een signaal uit van tussen de 0V - 1V. Als ik de stekker vanaf het regelapparaat doormeet krijg ik op de draden voor de verwarming van de lamdasonde ongeveer een spanning van 14V. De andere twee draden (de zwarte en de grijze) geven een spanning af van precies 1V als de lamdasonde dus is losgekoppeld. Ook heb ik de draden vanaf de stekker naar het regelapparaat doorgemeten en deze zijn nog intact en dus niet onderbroken of iets dergelijks. Nu vraag ik me af of deze waarde van 1V normaal is en wat de oplossing kan wezen voor de foutmelding die ik krijg. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Alvast bedankt! |
#2
|
||||
|
||||
De twee witte draden zijn van de lambda voorverwarming , dit zijn de plus en min hier moet 12v op staan.
Aan je kabelboom stekker kun je zien welke de massa is en welke plus. De zwarte is signaaldraad , en het signaal moet schommelen tussen de 0.5 en 1.4 volt bij warme draaiende motor. Meet je bij een koude motor staat de lambda regeling nog uitgeschakeld en geeft deze een constante spanning . Een signaal van constant 1 volt lijkt mij dus niet goed. Dit heb je ook wanneer de regeling nog niet is ingeschakeld. De grijze draad is massa voor de lambda sonde. Deze wil nog wel eens niet goed massa maken op het chassis. Meet wel met de stekker aangesloten , frut even een extra draadje bij de stekker in , anders meet je natuurlijk ook verkeerde waardes
__________________
There`s no substitute for Turbo engines Rallyegolf 2.5 TFSI S-tronic Quattro Rallyegolf |
#3
|
||||
|
||||
Bij contact aan en los getrokken stekker, moet je op de signaaldraad t.o.v. de massa 0,5 volt meten..Zo ja, dan is de bedrading tot de ecu nog in orde en zal de lambda zelf defect zijn..
|