#1
|
|||
|
|||
Nut ' egel 'in het inlaatspruitstuk?
Wie kan mij uitleggen wat het nut van de zogenaamde 'egel' in het inlaatspruitstuk van de carburateur motoren is?
En wat zijn de consequenties als je deze verwijderd? Alvast bedankt
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar Golf 3 1.6 1997 beunmobiel |
#2
|
|||
|
|||
Verwarmen van de inlaatlucht
Onderop zit hier ook een draad Ik heb em bij mij wel eens uit het spruitstuk gehaald en afgeslepen Merkte er niets van, liep niet slechter of beter |
#3
|
||||
|
||||
is een soort van choke.
vroeger werd met de choke de lucht toevoer dicht gedraaid en werd er meer brandstof aangezogen. dit werd gedaan omdat benzine op lage temperatuur (koude motor) moeilijk verdampt. dus als je extra benzine inspuit, zal er wel genoeg verdampen om de motor te laten draaien. nu komt er veel van die benzine op de cilinderwand te hange als kleine druppeltjes, mengt zich bij de olie van de motor .... slecht idee dus dus bedachten ze de egel. dat is een metaal ding met lange pinnen die lekker warm wordt. de aangezogen lucht/brandstof komt daar voorbij, wordt opgewarmd, de benzine verdampt vlot en de motor start zonder extra benzine mee te geven. beter voor het milieu, je benzinetank en je motor. eens de motor draait, heeft die ook geen nut meer, enkel bij het starten
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be |
#4
|
|||
|
|||
Oke.
Ik ben namelijk bezig om een weber 34/34 carburateur pas te maken op mijn spruitstuk, maar die egel leek me niet erg bevorderend voor de flow. Maar dan laat ik hem toch maar in tact...
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar Golf 3 1.6 1997 beunmobiel |
#5
|
||||
|
||||
als je wil gaan tunen lijkt mij wel intressant om de flow te verbeteren en het ding eruit te halen.
moet je alleen iets meer gas geven bij starten of de choke aan de carbu zetten? kan ook zijn dat die vinnen een werveling in de luchtstroom genereren zodat je een beter gasmegnsel krijgt. vroeger waren ze allemaal de inlaat aan het polijsten voor een betere flow, toen kwamen ze erachter dat de lucht en brandstof niet goed mengde en begonnen ze de inlaat weer ruwer te maken
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be |
#6
|
|||
|
|||
Ik wilde verder niets aan het spruitsuk doen als alleen de gietranden eruit schuren. Het is inderdaad beter om het zaakje ruw te laten.
Ik heb me ook wel eens laten vertellen dat het blok kapot loopt als je de egel verwijdert, doordat cilinder 4 dan een te schraal mengsel zou krijgen? Dit lijkt me echter nogal onwaarschijnlijk. De carburateur is uiteraard voorzien van een choke, dus dat is geen probleem.
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar Golf 3 1.6 1997 beunmobiel |
#7
|
|||
|
|||
Gewoon lekker laten zitten, naar mijn weten verwarmt deze altijd (staat altijd spannig op).
Bovendien verwarmt hij het inlaatspruitstuk, iets wat je zeker bij koude motor in de winter nodig hebt zolang het koelsysteem nog niet warm is. Dit om bevriezingsverschijnselen te voorkomen. Dit is ook geen soort choke !! doet namelijk niks met de mengselsamenstelling. Beste wat je aan het inlaatspruitstuk doen is dat koelvloeistofpijpje laten vermaken, vroeg of laat gaat hij daar toch op lekken. Had de mijne toen uitlaten cotteren en er schroefdraad in laten tappen zodat er een op maat gemaakt pijpje in kon...
__________________
'11 Skoda Fabia TSI '04 Suzuki SV650 Last edited by Spierings : 24-06-2013 at 18:25. |
#8
|
||||
|
||||
Quote:
nee, werkt via een thermoswitch...deze zit op je carb. Deze kan je ook overzetten op de Weber...heb ik vorig jaar ook gedaan. Verder ben ik wel benieuwd of het flowen van het inlaatspruitstuk wel nut heeft..mijn gevoel zegt iig van niet
__________________
Project Topic: VW Golf MKII 1.8T daily tracktoy Insta: https://www.instagram.com/turboclouseau/ YT: https://www.youtube.com/user/renerene1984/videos |
#9
|
|||
|
|||
Ik denk dat flowen wel nut heeft. Waarom flow je anders een cilinderkop?
Maar is er iemand die de egel heeft verwijdert en daar langere tijd mee gereden heeft? Draait kje blok niet kapot?
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar Golf 3 1.6 1997 beunmobiel |
#10
|
|||
|
|||
Quote:
Naar mijn weten zit daar niks op, enigste wat je bij een weber ombouw moet doen is het verwarmingselement over zetten (voorop om het deellastkanaal te verwarmen) . Heb het toch even na gezocht en kan vinden dat deze wel via een thermoswitch geschakeld wordt en dat deze voorin de koelwater koelflens op de kop zit.
__________________
'11 Skoda Fabia TSI '04 Suzuki SV650 |
#11
|
|||
|
|||
Flowen kun je wel laten ga je 0,0 van merken. Restrictie zit in dr cilinderkop, daarna pak/pas je het spruitstuk aan maar hoe denk je dat je het hele spruitstuk gaat flowen?juist dat lukt je niet zonder m open te slijpen en daarna weer dichtlassen. Zo doen ze dat op de juiste manier. Anders heeft het immers nog geen nut als je de helft doet.Datgene way jij wilt doen heeft niks gren effect zonde van t werk en tijd. No offence gewoon even voor de duidelijkheid.
__________________
Scirocco 1 `78 Autocross Hustler GT Buggy project `73 Scirocco GT2 project `91 VW vrije-standaard cross project Daily : Scirocco GT 1.6 '85 47.000km Golf GTI `81 Sold! |