#1
|
|||
|
|||
Thermostaat oliekoeler
Mijn olie wordt niet goed warm. Zaterdag een heel stuk gereden maar hij blijft rond de 50 a 60 graden. Dit wil ik natuurlijk zo snel mogelijk oplossen maar ik vindt nergens een thermostaat, vermoedt nl. dat die kapot is of vast zit. Kun je deze los krijgen of is dat een onderdeel van de oliepomp, en zo ja waar kun je hem krijgen?
|
#2
|
||||
|
||||
Thermostaat zit in je waterpomp he Kost niet meer dan 20 euro...
Of heb je een exoot? Normaal zit ie tenminste daar |
#3
|
||||
|
||||
Jakkie bedoelt de thermostaat van de oliekoeler
En nee die zit niet in de waterpomp. Ik durf eigenlijk niet te zeggen waar dan wel, maar ik schat aan de oliekoeler zelf of de sandwichplaat.
__________________
Scratch the surface! -Golf 2 '841.9TDI |
#4
|
|||
|
|||
Quote:
Idd de thermostaat in de oliekoeler Kun je die sandwichplaat zo loshalen zonder dat de olie er uit zeikt? Meeste olie zit in het carter lijkt me maar heb toch geen zin in vlekken op de oprit, krijg ik commentaar van de buren die toch al niet zo blij zijn met mijn nieuwe hobby |
#5
|
||||
|
||||
Weer wat geleerd
|
#6
|
||||
|
||||
Nee wordt een kliederboel, beste is om olie af laten. Ideaal moment om te verversen dus.
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR VW Golf 1 - 1983 - PG G60 VW Corrado - 1989 - PG G60 VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H |
#7
|
||||
|
||||
Moet tie wel een thermostaat hebben je heb namelijk sandwich plate met en zonder thermostaat.
En als ik het zo eens hoor kan het zo maar zo zijn dat jij er een zonder heb. Hier zit de thermostaat als je er een heb
__________________
Quote:
Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs |
#8
|
||||
|
||||
Als hij een originele gti oliekoeler heeft dan zit die in het oliefilterhuis!
Maak eens een foto van je oliefilter huis. Wel zo makkelijk
__________________
[1999] Golf 4 Variant - Daily [1996] Golf 3 Atlanta Sport - Daily [1988] Volvo 480 ES - Hobby |
#9
|
||||
|
||||
Klopt dan moeten de 4 boute op de voor kant los pas wel op de pakking hier achter is volgens mij niet meer te krijgen.
Als deze scheurt blijft hij altijd lekken ook met vloeibare pakking troep.
__________________
Quote:
Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs |
#10
|
|||
|
|||
Kijk eens of de kabel nog mooi vast zit aan de tempgever (die je net achter de oliefilter vindt), had hier namelijk het zelfde probleempje, hij gaf wel een lichte stijging aan van temperatuur maar kwam nooit op bedrijfstemperatuur.
moertje wat los zat met rondelletje weer aangedraaid en klaar was ie
__________________
'70's Golf fährt man nicht, Golf spielt man |
#11
|
|||
|
|||
Volgens het grote GTI boek:
'Ein Temperaturregler im Olfilterflansch gibt ab ca. 110C die Druckleitung in den Olkuhler frei. Das gekuhlte Ol gelangt wieder an den Olfilterflansch zuruck zum erneuten Durchpumpen durch den Motor. Die 1,6-liter-Motoren der ersten Serie besitzen einen etwas anders aussehenden Olkuhler. Hier sitzt der temperaturregler in einem separaten Gehause in der Druckleitung. Diese fuhrt oben in den Olkuhler, unten ist die Rucklaufleitung angeschlossen.' Excuses voor het ontbreken van alle puntjes op o's en de u's Zo ziet mijn oliefilterflens eruit: Ziet er dus naar uit dat de thermostaat er in zit? Klinkt weer lekker met een pakking die niet meer te krijgen is... |
#12
|
||||
|
||||
Keep calm! En voorzichtig demonteren, goed inspuiten met wd zodat de boutjes rustig los gaan!
__________________
[1999] Golf 4 Variant - Daily [1996] Golf 3 Atlanta Sport - Daily [1988] Volvo 480 ES - Hobby |
#13
|
|||
|
|||
Okay... ik was alvast begonnen:
Gelukkig kon ik eea vrij goed los krijgen. Ik heb de indruk dat hij ook als eens is losgeweest omdat er 1 boutje tussenzat dat een andere lengte had. Anyway, hoe werkt dit ding? Ik denk dat dat messing pennetje dat in de zuiger zit bij een goede thermostaat naar buiten moet steken bij temperaturen onder de 110 graden Celcius. Doordat de zuiger dan naar binnen wordt gedrukt worden de poorten naar de oliekoeler gesloten. Bij 110 graden Celcius gaat hij open en loopt de olie via de poorten naar de oliekoeler. Hoewel.... iets dat krimpt ipv uitzet als het warm wordt Of zit mijn zuiger er verkeer om in?? |
#14
|
||||
|
||||
Hij word langer als ie warmer word,kun je testen door em in kokend water te leggen.
|
#15
|
|||
|
|||
Okay... maar dan lijkt het alsof hij bij mij de poort naar de oliekoeler dicht zet of zit ie er verkeer om in (110 graden aanduiding naar binnen)
|
#16
|
||||
|
||||
Leuk om te zien hoe het in elkaar steekt. Ik heb deze ook maar ga hem niet uit elkaar halen
Volgens jou Duitse omschrijving is de werking dat hij de retour afsluit en opent. Ik wil vanavond wel even in ETKA kijken wellicht is er een exploded view. Heb ook golf 1 vraagbaak en een Engelse Haynes voor de GTI. Drie kansen dus...
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR VW Golf 1 - 1983 - PG G60 VW Corrado - 1989 - PG G60 VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H |
#17
|
||||
|
||||
Water dat kook wordt toch niet warmer dan 100 graden?
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR VW Golf 1 - 1983 - PG G60 VW Corrado - 1989 - PG G60 VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H |
#18
|
||||
|
||||
naar mijn inzien ook niet,
maar merk alweer dat in dit topic het woord thermostaat op 1 hoop word gegooid!
__________________
[1999] Golf 4 Variant - Daily [1996] Golf 3 Atlanta Sport - Daily [1988] Volvo 480 ES - Hobby |
#19
|
|||
|
|||
kokend zuiver water word inderdaad niet warmer als 100°C.. Maar het is niet zo dat hij bij 100°C net zo kort is als bij 20°C.. Je kunt dan al zien of hij enigszins functioneert of niet..
__________________
-Golf C Mk1 1.5JB automaat LA5D -> 16v ITB (Project) -Golf Mk1 Cabrio 1.6 GTD (ori GTI) LA7Y (Project) SOLD -Mercedes W124 E320 Turbo Surfblau (Project) -Mercedes W201 2.0D '92 Brilliant Silber AMG/STT Turbokit (Daily) -Mercedes W201 2.3-16V '85 |